یَرَقان بیکاری، جوانان شازندی را خانه نشین کرده است

شهرستان شازند؛ اسمی پر طَمطَراق که هر فردی با شنیدن آن در ابتدا به یاد سه غول صنعت کشور یعنی پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه می افتد.
کد خبر: ۸۶۷۰۶۵۳
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
صنایعی که از وجود آنها تنها دود، آلودگی آب و هوا و خاک و امراض صعب العلاج نصیب جوانان و آحاد مردم شهرستان شازند شده است.
 
گاهگاهی این صنایع در طول سال مدت کوتاهی را به تعمیرات اساسی(اورهال) اختصاص می دهند که آن هم حکم یک مسکن موقتی را در مورد اشتغال شهرستان دارد؛ اورهال هایی که عمدتاً هم با مسئله کهنه و نخ نمای جذب و یا عدم جذب نیروی های بومی شهرستان دست و پنجه نرم می کند.
 
وضعیت به گونه ای شده که با یک حساب سر انگشتی و معدل گیری می توان به این نتیجه رسید که تقریباً در هر خانواده شازندی یک یا دو جوان بیکار از مقطع تحصیلی زیر دیپلم تا لیسانس و فوق لیسانس وجود دارد.

 
صنایع خُرد شهرستان نیز که بسیاری از انها با مشکلات اقتصادی و... مواجه اند و از جذب نیرو عاجز هستند.

از طرفی کارخانه قند شازند نیز که از سال 1317 آغاز به کار کرده و قدیمی ترین کارخانه تولیدی استان مرکزی بود در سال 1389 به تعطیلی کشیده شد و کارکنان آن به ورطه بیکاری سوق داده شدند.


در واقع می توان معضل بیکاری را ریشه بسیاری از مشکلات و معضلات دیگر دانست.


در همین خصوص حسنی یکی از شهروندان شازندی که از کارکنان کارخانه قند بوده به خبرنگار ما می گوید: من سالها در کارخانه قند شازند مشغول به کار بودم و از این طریق ارتزاق می کردم ولی با تعطیل شدن آن اوضاع زندگی ام به هم ریخته و با مشکلات عدیده ای مواجه شدم.

 

وی ادامه داد: حالا هم که وعده ساخت کارخانه مالت و بهنوش را مدتهاست که در بوق و کرنا کرده اند و معلوم نیست چه زمانی موقع راه اندازی آنها فرا می رسد.

 

بیات از دانشجویان کارشناسی ارشد در شازند نیز گفت: بیکاری در شازند مسأله ایست که هر چه درباره آن صحبت کنید به جایی ختم نمی شود.


وی افزود: این روزها داشتن"پارتی" دوای درد معضل بیکاری شده است، که اگر وجود داشت، کار هم به وجود می آید در غیر اینصورت باید سماق مکید.

این دانشجوی شازندی بیان کرد: مدتهاست در آزمونهای صنایع شازند شرکت می کنم اما هر بار به دلایلی موفق به شاغل شدن نشدم که یکی از آن دلایل نداشتن پارتی است.


سوال اینجاست که با وجود حجم عظیم ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در شهرستان گسترده و پهناور شازند، چرا این شهرستان باید در معضل بیکاری رتبه دار در استان مرکزی باشد؟!


باید دید که مسئولان عالی شهرستان در سالی که توسط مقام معظم رهبری به نام "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" مزیّن شده است، چه برنامه و اقداماتی را جهت تحقق این امر در دستور کار دارند.

منبع:شازند ما
انتهای پیام/

ارسال نظرات