خبرهای داغ:

وقتي توليد فرش دستباف راهي در تحقق اقتصاد مقاومتي مي شود

اقتصاد مقاومتي راهكاري كاربردي براي تقويت توليد داخلي و كارآفريني به شمار مي رود و در اين ميان سهم فرش در تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در كشور چشمگير است.
کد خبر: ۸۶۷۹۸۴۷
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از سرپل ذهاب، فرش با ویژگی های شاخص اقتصادی خود و به ویژه با دارا بودن ارزش افزوده فراوان، نقش و سهمی شایان توجه در اقتصاد مقاومتی دارد. فرش دستباف این امكان را دارد كه در موضوع اقتصاد مقاومتي و در شرایط سخت تر شدن تحریم ها به یاري اقتصاد و اشتغال دركشور بیاید و تحریم كنندگان را ناكام سازد.

ایجاد اشتغالزایی در هنر و صنعت فرش، یک شغل مستقیم و پایدار و یک اشتغال غیرمستقیم به دنبال دارد و موجب جلوگیری بی رویه مهاجرت روستائیان به شهر ها می گردد و در نهایت با توجه به نقاط فرصت و قوت و ضعف و تهدید در عوامل داخلی و خارجی پیشنهاداتی در مورد توسعه صنعت فرش در داخل کشور و صادرات آن مدنظر است.

مناطق روستایی در تسریع روند تحقق اقتصاد مقاومتی موثر است زیرا روستاها بیشترین سهم را در تولید دارند ،در این راستا خبرنگار ما به سراغ کارآفرینی فعال در روستای آینه توابع سرپل ذهاب رفته و انگیزه و هدف از بافت، فرش دستباف جویا شد.

این کارآفرین برتر اظهار داشت: با توجه به انگیزه و علاقه به بافت فرش، از طریق مراجعه به کارگاه‌های آموزشی فرش بافی شهرستان و با گذراندن دوره‌های متعدد و فراگیری آموزه‌های مناسب در عرصه فرشبافی به فعالیت خود با انگیزه بیشتری ادامه دادم.

خانم بهرامی افزود: از طریق خرید مواد اولیه فرش بافی ازاستان‌های دیگر با تجار و فعالان فرش استان کرمانشاه ، آشنایی بیشتری پیدا کردم و موفق شدم منبع درآمد مناسب و حلال برای خانواده و سایر کارآموزان عرصه فرشبافی فراهم کنم.

وی در ادامه درآمد حاصل از بافت تابلو فرش‌ نسبت به هزینه تهیه مواد اولیه ناچیز عنوان کرد و گفت: بازار فروش تابلو فرش در ایران و سایر کشورها از شرایط مناسبی برخوردار نیست و متاسفانه استقبال گرمی نیز از این هنر اصیل ایرانی صورت نمی گیرد.

این کارآفرین فعال روستا اذعان کرد: در این راستا با پشتیبانی سپاه ناحیه سرپل ذهاب توانستم به میزان 100 میلیون ریال تسهیلات با سود18 درصد از بسیج سازندگی سپاه دریافت نمایم و به همراه پس انداز و سودآورده ای که از قبل داشتم کارگاه تولیدی فرش در حیاط منزل مسکونی خود راه اندازی کنم. اما برای خدمت رسانی بهتر و جلب علاقه‌مندان نیاز به حمایت و توجه بیشتر مسئولان دارم تا مساعدت و تقویت بیشتر دستگاه‌های اجرایی از تولید کنندگان داخلی در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هزینه حاصل از این کارگاه خانگی می توان کمک خرج و درآمد و پشتوانه مناسبی برای تامین زندگی محسوب شود افزود: باید توجه داشت کمترین شغل خانگی را می توان سراغ داشت که این میزان سودآوری را داشته باشد.

خانم بهرامی با اشتغال زایی سه نفر دیگر در عرصه فرش بافی خاطر نشان کرد: توجه به راهکارهای اقتصاد مقاومتی و حرکت به سمت سیاست های راه‌گشای اقتصاد مقاومتی می تواند پایه‌های تولید فرش دستباف را قوت بخشد.


این کارآفرین برتربا بیان اینکه طرح اقتصاد مقاومتی یکی از کاربردی ترین ابزار ایجاد اشتغال و کارآفرینی است، افزود: این طرح که از سوی مقام معظم رهبری در راستای حمایت از اقتصاد کشور مطرح شد موجب تقویت بیشتر تولیدات داخلی می شود.

در ادامه خبرنگار ما به سراغ بسیج سازندگی سپاه ناحیه سرپل ذهاب رفت و میزان و نحوه ی پشتیبانی این نهاد، در عرصه فرش بافی از فعالان فرش باف جویا شد.

سعید کریمی مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه سرپل زهاب در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به نقش صنعت فرش در اقتصاد کشور گفت: فرش دستباف هنری بومی و صنعتی داخلی است که اشتغالزایی و ارزآوری را با خود به همراه دارد و این تولید داخلی در رفع بیکاری موثر است و با رویکرد صادراتی در میان صادرات غیرنفتی کشور جایگاهی درخور توجه دارد.

کریمی اظهار کرد: صنعت فرش در تامین معیشت خانوارها به ویژه در روستاها و به طور خاص به هنگام خشکسالی ها و کم رونق شدن کشاورزی و دامپروری و نیز این امکان که فرشبافی به عنوان شغل جانبی و مکمل در کنار مشاغل اصلی به اقتصاد و معیشت خانواده ها کمک می کند مطرح است.


وی اظهار داشت: بسبج سازندگی سپاه ناحیه سرپل ذهاب در راستای عملی شدن شعار سال مزین به نام اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل، بیش از 12 طرح و 160 فرصت شغلی با اعتبار10 میلیارد و 800 میلیون ریال تسهیلات بانکی برای بسیجیان در نظر گرفته است.

کریمی هنر صنعت فرش دستباف ایران را عنصری قابل توجه در فضای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و بیان کرد: كوتاه مدت و زودبازده بودن اين طرحها، فراگير و گسترده بودن، نداشتن پيچيدگي‌هاي تخصصي و نيز عمومي و عام‌المنفعه بودن از ويژگي‌هاي طرحهاي بسيج سازندگي است.‌

وی حمایت ‌از واحدهای ‌تولیدی ‌کوچک ‌زود بازده‌، عینیت بخشیدن به اقتصاد بومی را از مزایای مهم این طرح‌ها دانست و خاطرنشان ‌کرد: در سال جاری 12طرح ‌اقتصاد مقاومتی ‌و اشتغال زایی با رویکرد جهادی و ارتقاء کارآفرینی درحال بهره برداری می‌باشد.

درپایان مسئول بسیج سازندگی این ناحیه تصریح کرد: تسهیلات ‌کم‌ بهره‌ بدون سپرده در اقساط بلند مدت برای بسیجیان در چند مرحله آزاد که از درآمد حاصله ‌توان‌ پرداخت ‌اقساط‌ فراهم می گردد و برخی واحدها با آورده خود و تسهیلات واریزی یک واحد کوچک اما با بهره‌وری بالا احداث نموده‌اند.

ارسال نظرات