خبرهای داغ:
مشاور و مطالبه کننده در تحقیقات آب و انرژی ؛

پرورش آبزیان در قفس نیاز امروز جهان و ایران است

با توجه به اهمیتی که در بحث پرورش ماهی در قفس در کل جهان مطرح بود الاخصوص کشور ایران ,بحث پرورش ماهی در قفس جزو سیاست های اصلی وزارت جهاد قرار گرفت.
کد خبر: ۸۶۸۳۵۱۳
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از گرگان ,مهندس افشاری مشاور و مطالبه کننده در تحقیقات آب و انرژی در جلسه ای که امروز در استانداری به همین منظور برگزار شد ,اظهار کرد:با توجه به رشد جمعیت و مواجه شدن با محدودیت آب و خاک راهی جز بالا بردن بهره وری از طریق پرورش آبزیان در قفس نداریم.
وی با اشاره به اینکه در این راستا پروژه ای تحت عنوان جانمایی مناسب برای پرورش ماهی در قفس تعریف شده است ,تصریح کرد:طبق پروژه ی صورت گرفته این مهم بحث زیست محیطی برای آبهای کشور ایجاد نکند و مواردی که مربوط به این قضیه می شود طبق استانداد باشد.
مشاور تحقیات آب و انرژی گلستان افزود :در نتیجه این پروژه به سازمان شیلات ایران محول شد و این سازمان از طریق مناقصه سه مشاور را برای دریای خزر , خلیج فارس و دریای عمان انتخاب کرد.
وی به نتایج مطالعات در ایران اشاره کرد و بیان داشت :کشور ایران با داشتن 240 میلی لیتر بارندگی در سال جزو کشورهای نیمه خشک است و از کل آبهای شیرین تنها 1/3 درصد آن سطحی می باشد که در دسترس قرار دارد به همین دلیل گرایش انسان به سمت آبزی پروری رشد,پیدا کرده است.
 افشار با اشاره به عمده دلایل گرایش به پرورش ماهی در قفس ,گفت :افزایش نرخ رشد جمعیت ,نیاز به پروتئین حیوانی ,محدودیت افزایش پروتئین دام ها و طیور , افزایش تقاضای جهانی به تولید آبزیان ,غذاهای دریایی و سالم و محدودیت آب شیرین از عمده دلایل این گرایش است .
مشاور و تحقیقات آب و انرژی گلستان افزود :برای رسیدن به تولید غذا و ایجاد اشتغال و توسعه پایدار نیاز به توسعه آبزی پروری در محیط هیی داریم که آب غیر استفاده برای کشاورزی و صنعت وجود داشته باشد .
افشار روند تولید ماهیان پرورشی را در ده سال گذشته 2برابر خواند و اذعان کرد:بیشتر سهم پرورش ماهیان دریایی به کشورهای چین با 29 درصد ,نروژ 19 درصد و شیلی با 17 درصد شامل می شود و ایران فعلا در این راه هیچ جایگاهی ندارد.
وی به مزایای برجسته پرورش آبزیان در قفس اشاره کرد و گفت:استفاده از منابع آبی دریاچه به جای زمین های کشاورزی ,تغییر هزینه های اجرایی ,صرفه جویی در مصرف آب شیرین ,سهولت و سرعت در احداث ,کمتر بودن بیماری ها ,حل مشکلات اجتماعی و کمک به کاهش صید غیر مجاز جزو مزایای این طرح است.
مشاور و تحقیقات آب و انرژی گلستان افزود:در ایران پرورش ماهی در قفس با توسعه تجاری صنعتهای دنیا همگام بوده .در سال 49 پرورش ماهی در قفس استارت خورد و در سال 93 با هدف استقرار قفس توسط مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور انجام شد .
انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار