خبرهای داغ:
یک روانشناس بالینی مطرح کرد؛

روزه‌داری باعث وسعت ذهن و کاهش بیماری‌های روحی می‌شود

یک روانشناس بالینی گفت: روزه‌داری تحمل کردن آگاهانه‌ سختی‌ها است که باعث وسعت ذهن و کاهش بیماری‌های روحی می‌شود.
کد خبر: ۸۶۹۱۸۵۵
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳
ناهید دیناروند در ارتباط با روزه‌داری و بهداشت روان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از اسلام آبادغرب اظهار کرد: در آیه اَلا بُذکرالله تَطمَئن القُلوب، انسان به آرامشی فرا‌خوانده می‌شود که در گرو ارتباط با منشأ خلقت خداوند رحمان است.

این روانشناس بالینی گفت: صعه صدر و صبر در حین انجام واجبات افزایش می‌یابد و در نتیجه روحیه فرد برای رویارویی با مشکلات و دشواری‌ها بیشتر می‌شود؛ روزه‌داری از اعمالی است که به صورت غیرمستقیم شخص را در سطح بالایی از قدرت روحی قرار می‌دهد.

دیناروند، با اشاره به اینکه انسان‌ها در ماه رمضان به صبوری سفارش شده‌اند، افزود: از لحاظ روانشناسی تحمل سختی‌ها باعث وسعت و ارتقاء روح می‌شود و کسی که از سحر تا افطار با اراده و آگاهانه، از خوردن، آشامیدن و رفتار و گفتار حرام پرهیز می‌کند گام مهمی در جهت تقویت نفس خود برمی‌دارد.

وی تصریح کرد: امروزه از نظر علمی تأثیر روزه داری بر سلامت روح و جسم ثابت شده است و در عصر صنعت‌زده و ماشینی روزه داری عاملی بر سلامت نفس، بهداشت روان و فائق آمدن بر مشکلات قلمداد می‌شود.

این روانشناس بالینی ابراز کرد: در تمام ادیان جهان از جمله مسیحیت، یهودی، بودایی یا در یک مرتاض هندی اصل ریاضت در رشد روحی و جسمی مورد توجه قرار دارد و تحمل سختی‌ها باعث ارتقاء و سلامت نفس انسان می‌شود.

دیناروند در ادامه با بیان اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید: من اراده‌ای به انسان عطا کرده ام که اگر به کوه می دادم متلاشی می‌شد، افزود: این اراده همان اعتماد به نفسی است انسان را به سمت فائق آمدن بر دشواری‌های زندگی سوق و باعث وسعت روح می‌شود.

وی با بیان اینکه کسی که برای روزه‌داری در این فصل گرم سال تلاش می‌کند در واقع با اراده، صبوری و ریاضت قوی توانسته به وسعت روح دست یابد، خاطرنشان کرد: در نتیجه با تحمل سختی‌ها و صبوری بر مشکلات زندگی غلبه کرده و بسیاری از بیماری‌های روانی نیز در پی آن بهبود می‌یابد یا اصلا بروز نمی‌کند.

ارسال نظرات