خبرهای داغ:
معاون میراث فرهنگی گلستان خبر داد؛

ایجاد بازارچه‎های دائمی صنایع‎دستی در شهرستان های گلستان

معاون صنایع‎دستی اداره کل میراث‎فرهنگی، صنایع‎دستی و گردشگری گلستان از ایجاد بازارچه‎های دائمی صنایع‎دستی در تمام شهرستان‎های گلستان خبر داد و گفت: این برنامه در دستور کار میراث‎فرهنگی قرار دارد.
کد خبر: ۸۶۹۱۸۹۹
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱
به گزارش خبرگزاری بسیج گرگان به نقل از فارس ،سارا اخوت صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: در راستای توسعه صنایع دستی گلستان بازارچه‎های دائمی صنایع‎دستی در تمام شهرستان‎های گلستان ایجاد می‎شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‎هایی که اداره میراث‎فرهنگی و صنایع‎دستی گلستان در دست اقدام دارد، توسعه و ترویج خانه‎های صنایع‎دستی روستایی است که در سال جاری این طرح انجام خواهد شد.

معاون صنایع‎دستی اداره کل میراث‎فرهنگی، صنایع‎دستی و گردشگری گلستان تصریح کرد: حمایت از کارگاه‎های فعال تولیدی صنایع‎دستی و شرکت در نمایشگاه‎ها به صورت فعال در قالب ملی و بین‎المللی در دستور کار قرار دارد با این هدف که بیش از گذشته هنرمندان را به این سمت سوق دهیم.

اخوت با بیان اینکه برنامه‎های متعددی در راستای توسعه صنایع‎دستی گلستان در دستور کار قرار دارد، ابراز کرد: بازارچه‎های موقت تابستانه و نوروزی نیز در دستور کار اداره میراث‎فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه خصوصیات فرهنگی و ویژگی‌های اقوام از طریق صنایع دستی مبادله می‌شود، تاکید کرد: صنایع دستی تنها یک کالا برای مبادله نیست، بلکه نوعی ارتباط را ایجاد می‌کند.

معاون صنایع‎دستی اداره کل میراث‎فرهنگی، صنایع‎دستی و گردشگری گلستان یادآور شد: حمایت از این قشر زحمتکش باعث تشویق هنرمندان و فعالان در این زمینه می‌شود.

اخوت رشته‌های رایج و فعال صنایع‎دستی در سطح استان را شامل زیورآلات سنتی(ترکمن)، بافته‌های داری و زیراندازها(گلیم‌بافی، نمدمالی، پلاس‌بافی)، پوشاک سنتی(البسه محلی علی‌آبادکتول، رامیان و ترکمن)، قلاب‌بافی – چوغا – صنایع‌دستی فلزی(قلمزنی – ملیله‌سازی)، نساجی سنتی(نواربافی علی‌آباد کتول، جاجیم‌بافی، چادرشب بافی، صنایع دستی چرمی(سراجی سنتی)، آبگینه(آئینه‌کاری)، چاپ‌های سنتی(باتیک) و صنایع دستی سنگی(تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی) اعلام کرد.

وی رودوزی‌های سنتی(سوزن‌دوزی ترکمن، سوزن‌دوزی سیستان، چهل تکه‌دوزی، سرمه‌دوزی، منجوق‌دوزی، آجیده‌دوزی، پته‌دوزی، مرواریددوزی، ملیله‌دوزی، چشمه‌دوزی، درویش‌دوزی، شرابه‌دوزی، قلاب‌دوزی رشت، قیطان‌دوزی، ممقان‌دوزی)، صنایع دستی مستظرفه(طراحی سنتی، صحافی سنتی، جلدسازی، تذهیب، نگارگری ایرانی)، پیشینه‌های سنتی وابسته به صنایع دستی(رنگرزی، رفوگری، ابریشم‌کشی، نخ‌ریسی سنتی) – سفال و سرامیک(کاشی سنتی، معرق، هفت رنگ) را از دیگر رشته‌های رایج و فعال صنایع‎دستی در سطح استان اعلام کرد.
انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها