خبرهای داغ:
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گلستان؛

از علل ولنگاری در جامعه تغییر در الگوهاست/فرهنگ فرنگی جای فرهنگ علوی در حال توسعه است

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گلستان گفت:اگر دستگاههای فرهنگی ماموریت خود را انجام می دادند و زبان انتقال فرهنگ دینی را در جامعه منتشر می کردند؛ امروز ماهواره، اینترنت و شبکه های مجازی در خدمت اخلاق و اعتقاد قرار می گرفت
کد خبر: ۸۶۹۲۱۳۹
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج گلستان، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گلستان  با تعریف لغوی واژه «ولنگاری»  گفت :  که در لغت نامه مرحوم دهخدا اینگونه معنی شده: [ وِ ل ِ ] (حامص مرکب ) حالت و عمل ولنگار. لاابالیگری . سهل انگاری است

وی با اشاره به اینکه لاابالیگری فرهنگی واژه نوینی است که دقیقا در مقابل واژه تعهد و پایبندی فرهنگی معنی می شود ، گفت : پدیده ی شوم لاابالیگری بعد از دفاع مقدس در سطوح و حوزات گوناگون رخ نمود. و از سالهای اول پیروزی ، اقتصاد، سیاست و فرهنگ بشدت تحت تاثیر معارف ناب اسلامی قرار گرفته  و جامعه در لایحه های مختلف با فرهنگ دینی عجین بود ، تکلیف گرایی، مسئولیت پذیری ، مراقبت عقل و فطرت؛ در میان همه اقشار مردم و در همه صنوف از اصناف اجتماعی نمود بیشتری داشت و شاخص مشخص ارزشیابی آحاد جامعه با میزان داشته ها و پایبندی فرهنگی قابل سنجش بود.

 دکتر احمدی افزود : در آن دوره مهمترین علت گرایش جامعه به فرهنگ ارزشی توجه به الگوهایی بود که نقش فرهنگی خود را به شایسته ایفا می کردند .

وی از علت ولنگاری در جامعه راتغییر در الگوها عنوان نمود و ادامه داد : صد البته نقش رسانه ها بالاخص رسانه ملی در این مقوله قابل انکار نیست.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گلستان خاطر نشان کرد : ما بدنبال مقصر نیستم ، زیرا مقصران هم بدنبال مقصر دیگر هستند و آنها نیز همنوا با دیگران این ولنگاری را آسیب شناسی می کنند و لذا مقصر هر دستگاه و یا سازمانی که باشد؛ نتیجه ولنگاری خطری است که دامان جامعه را خواهد گرفت.

دکتر احمدی با بیان این مطلب که مع الاسف اصالت فرهنگ دینی در یک مقطع با هجمه ناجوانمردانه فرهنگ سازان غربزده در نظام اسلامی مواجه شده گفت :  دستگاه فرهنگی کشور، رییس دولت و بخش عمده ای از دولتمردان از تعهد به فرهنگ دینی تبری جستند و تولیدات حوزه فرهنگ در مرکز خط مشی گذار فرهنگی علیه فرهنگ و در مسیر اباحه گری، تساهل و تسامح و در یک کلام ولنگاری فرهنگی ماموریت پیدا کرده و "فرهنگ فرنگی" جای فرهنگ نبوی و علوی در حال توسعه بود. همان روال در فرهنگ سازان مطبوع ادامه یافت و تافته جدابافته از نظام و دولت دینی کار خود را انجام می داد و هنوز نیز در برخی از فرهنگ سازان استمرار دارد.

وی ادامه داد : البته از سرعت ابزار و وسایل انتقال فرهنگ ها در ماهواره ، اینترنت و صفحات مجازی در سالهای اخیر نباید غافل بود و آنرا انکار کرد. اما اگر دستگاههای فرهنگی ماموریت خود را انجام می دادند و زبان انتقال فرهنگ دینی را در جامعه منتشر می کردند؛ امروز ماهواره، اینترنت و شبکه های مجازی در خدمت اخلاق و اعتقاد قرار می گرفت، نه اینکه اقدام نامقدس سبب شود که امام جامعه دینی وضعیت فرهنگی جامعه را به مرحله ولنگاری تعبیر فرمایند.

حجه الاسلام احمدی با هشدار به این موضوع که ؛ حقیقت غیر قابل انکار ولنگاری فرهنگی در جامعه، پایه های نظام را تهدید می کند دلیل آن را  ترویج و تولیدات فرهنگی با رویکرد لاابالیگری دانشت که مسبب فرهنگ ولنگاری است.

وی ؛ بی حجابی، ربا ، کم کاری، خیانت در امانت ، تعدی و تجاوز به حقوق عمومی، دست اندازی به بیت المال و ... همه و همه را ناشی از ولنگاری فرهنگی  دانست که ولنگاری محسوب میشوند و متاسفانه مواردی از این دست به فرهنگ تبدیل شده است.

اگرچه مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان به این مهم اشاره فرمودند تا مجلس شورای اسلامی برای میان مدت و دراز مدت بدان همت گمارند اما یکی از بسترهای قابل اعتنا در مبارزه با ولنگاری فرهنگی در کوتاه مدت، ایام خاص همچون ماه مبارک رمضان است که براساس پژوهشهای میدانی و آمار موجود ولنگاری های در این ایام به حداقل میرسد. لذا دستگاههای فرهنگی بایستی از این فرصت های بی مانند برای دفع تهدیدها قیام کنند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گلستان در پایان گفت : استمرار روحیه فرهنگ دینی بجا مانده از ماه مبارک رمضان و محصول معنوی در این ماه، بالاخص لیالی قدر می تواند ولنگاری فرهنگی را به تعهد فرهنگی مبدل سازد و در این گونه از ایام می توان ریشه فرهنگ ولنگاری را خشک ساخت و جامعه را به فرهنگ نبوی و علوی پیوند زد و به نابودی فرنگ و هدم تولیدات (فرنگ پسند )اهتمام ورزید. و این همان خواستگاه امام المسلمین و ولی امر مسلمین جهان اسلام و تشیع است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها