خبرهای داغ:
گزارش؛

ترویج فرهنگ عمومی صیانت از طبیعت و جوشش خون تازه در رگ جنگل های بیمار زاگرس/ابتکار دوست دار طبیعت در روستای قلی قلی حیدریه در گیلانغرب

نهادینه کردن فرهنگ صیانت از طبیعت و توجه به محیط زیست ،نیازمند یک فرهنگ عمومی و مردمی است چنانچه آقای حسن باپیریان از روستای قلی قلی دهستان حیدریه گیلان غرب به صورت خودجوش همت به احیای درختان در طبیعت بسته است.
کد خبر: ۸۶۹۷۷۶۱
|
۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از گیلانغرب؛ آقای حسن باپیریان  از روستای قلی قلی در دهستان حیدریه یکی از فعالان و دوست داران همیشگی طبیعت و محیط زیست است که در پاییز سال گذشته اقدام به کاشت تعدادی بلوط در مراتع منطقه پیکوله کرده و بعد از گذشت چند ماه از کاشت بذرها و در سایه توجه و رسیدگی های روزانه آقای باپیریان اکنون آنها به نهال هایی زیبا و شاداب بدل شده اند.

 

این دوست دار طبیعت، به منظور در امان نگه داشتن نهال های بلوط  که اکنون به زیبایی خودنمایی می کنند، اطراف آنها را با سنگ چین هایی محصور کرده تا از خطر چرای دام ها و آتش سوزی های احتمالی در امان باشند.


سال گذشته و در ادامه آتش سوزی های بی شمار در گیلانغرب که صدها هکتار از مراتع و جنگل ها طعمه حریق شد منطقه طبیعی "پیکوله در حیدریه" سه بار آتش سوزی را تجربه نمود که خسارت هایی به بستر جنگلی و مرتعی آن وارد شد.

طبیعت زاگرس و خصوصا جنگل های گیلانغرب که سال هاست انواع آفت ها و بیماری ها از لورانتوس "موخور" تا خشکیدگی درختان و قارچ ذغالی، دامنگیر آنها شده است اکنون نیاز به حمایت های دلسوزانی چون آقای باپیریان و دیگر دوستداران طبیعت دارد تا در راه صیانت از محیط زیست و جنگل ها بار دیگر شادابی و طروات گذشته به این منطقه و جنگل های زیبایش باز گردد.


•حفاظت و حمایت:

درختان بلوط مانند همه گیاهان دیگر در دوران جوانی و حتی وقتی کاملاً رشد کرده باشند مورد تهدید جانوران مختلفی خواهند بود. البته قطعاً درختان جوان در این مورد حساس ترند و باید از آنها در برابر تهدید این موجودات که شامل بز ها ، گاو ها ، گوسفندها و حتی حشرات نیز می شود به خوبی محافظت کرد.

برای این کار در مورد جانوران بزرگ تر می توان از ایجاد حصار فیزیکی به وسیله فنس هایی که به طور موقتی در اطراف درخت کار گذاشته می شوند سود جست و یا از شاخه های هرس شده درختان به دور آنان مانع درست کرد.

 

بی گمان درختان بلوط از جمله اجزای مهم جنگل ها زاگرس هستندو  از بین رفتن حتی یک بلوط هم نگران کننده است اما خوشبختانه وقتی بلوطی به ناگهان می خشکد و یا بیماری پوسیدگی ریشه تلفات سنگینی به جوامع بلوط تحمیل می کند یادآوری این نکته که درختان از جمله منابع تجدید شونده حیاتند خیالمان را راحت می کند. بیایید ما هم سالانه به یاد طبیعت و برای حفظ آن درختی بکاریم و از آن نگهداری نماییم
ارسال نظرات