خبرهای داغ:
در حاشیه هجوم ریزگردها در قم؛

ابتکار دولت در مقابله با ریزگردها، قم را هم زمین‌گیر کرد!

دولت در حالی این روزها به دنبال حل مشکل ریزگردها است که در عمل این مهم نه‌تنها محقق نشده است بلکه بار دیگر روز گذشته ریزگردها به استان‌های مرکزی کشور ازجمله قم هجوم آوردند.
کد خبر: ۸۷۰۸۸۲۵
|
۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، مسئله‌ی ریزگردها سال‌ها است که به یک مسئله‌ی اساسی در حوزه‌ی محیط‌زیست ایران وجهان تبدیل شده است. ماه‌هاست قلم‌های نخبگان جامعه از اوضاع نابسامان آب و هوایی بسیاری از شهرهای ایران می‌نویسند، اما چیزی که نمی‌بینیم اقدام کارشناسی و مستحکم است.

چندی پیش معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور از درگیری 18 استان کشور با مسئله‌ی ریزگردها خبر داد و اشاره کرد که این مسئله به یک بحران تبدیل ‌شده است.

 وی در ادامه بابیان اینکه 2.8 میلیون هکتار کانون گردوغبار در کشور وجود دارد، گفت: دولت به دنبال از بین بردن آن‌ها است.

ابتکار در حالی به بحران ریزگردها و تلاش دولت برای از بین بردن این مسئله اذعان می‌کند که این روزها ریزگردها شرایط بسیار بدی را برای شهرهای کشور به وجود آورده‌اند.

پس از شهرهای کرمان، کرمانشاه، ایلام، تبریز، ارومیه، زنجان, قصرشیرین، اهواز، اراک و ...، حالا ریزگردها به قم هم رسیدند. دیروز قم در حالی آلوده‌ترین شهر کشور شناخته شد که ما هنوز به فکر اقدام اساسی در این حوزه هستیم.

دیروز هوای قم وضعیتی ناسالم برای عموم مردم داشت به‌طوری‌که معاون نظارت و پایش اداره کل محیط‌زیست استان قم اعلام کرد که این وضعیت تا روز دوشنبه پایدار می‌ماند

این در حالی است که فقط از ابتدای سال جاری تاکنون، هوای قم حدود 50 روز گردوغباری بوده، این در حالی است که این عدد در سال‌های 93 و 94، به ترتیب 60 و 70 روز از سال اعلام‌شده است.

دیروز یحیی زارع مدیرکل هواشناسی استان نیز با اعلام اینکه میزان گردوخاک در هوای قم به بالاترین سطح در کل کشور رسید، اظهار داشت: در ساعت 17، با کاهش دید افقی به کمتر از 2000 متر بالاترین میزان آلودگی هوا به استان قم اختصاص پیدا کرد.

علاوه بر این اداره کل محیط‌زیست استان قم، متوسط ذرات معلق در هوا را 110 میکروگرم بر مترمکعب اعلام کرد.

این وضعیت اسف‌بار که عبور و مرور را نه‌تنها برای کودکان و سالمندان بلکه برای مردم میانسال قم نیز سخت کرده است، حاصل 3 سال تفکر جمعی برخی از اداره کل‌ها و سازمان‌ها برای درمان معضل ریزگردها در کشور است. معضلی که بعضی‌اوقات به داعش نیز نسبت داده می‌شود.

چندی پیش نیز نماینده سازمان ملل در ایران بابیان اینکه ایران درزمینه مقابله با ریزگردها تنها نیست، گفت: اکثر ریزگردها از نقاطی می‌آید که تحت تصرف داعش است.

این در حالی است که ابتکار چندی پیش گفته بود: جنگ و ناامنی در عراق ازجمله علت‌های ایجاد کانون‌های ریزگردها است و متأسفانه شرایط ناپایدار دولت عراق، حمله تکفیری‌ها و داعش فرصت اجرایی شدن توافق‌نامه‌ها برای مدیریت پدیده گردوغبار را گرفته است.

حال پس‌ازآنکه دیده می‌شود تفکری در دولت، تمام مشکلات را به گردن دولت قبلی می‌اندازد، باید دید آیا انداختن مشکلات بر گردن داعش و جنگ عراق نیز از همین تفکر نشأت می‌گیرد.
ارسال نظرات