استاد دانشگاه نوروژ :

بهینه سازی مصرف انرژی یکی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی است

استاد دانشگاه نوروژ گفت: هزینه‌های بسیار سنگینی در بخش صنعت و سایر بخش‌ها بر کشور تحمیل می‌شود که با دنبال کردن راهکارهای مناسب و به روز می‌توانیم حتی‌الامکان با صرفه‌جویی در مصرف انرژی این هزینه‌ها را کاهش و به تحقق اقتصادمقاومتی کمک کنیم.
کد خبر: ۸۷۱۰۸۳۰
|
۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی،پروفسور جعفر محمودی در کارگاه "بهینه‌سازی مصرف انرژی" که در سپاه ناحیه ساوه برگزار شد با اشاره به لزوم توجه به انرژی‌های نوین گفت: استفاده از انرژی‌های فسیلی مشکلات زیست محیطی را به همراه داشته و آینده کره زمین را با خطر جدی مواجه می‌کند.

وی افزود: به دلیل مشکلات زیست محیطی و اهمیت هزینه‌های انرژی حرکت به سوی بهینه سازی انرژی از طربق دانش جدید و استفاده از انرژی های پاک و پایدار برویم.

استاد دانشگاه نوروژ تصریح کرد: براساس آمار رسمی سازمان بهینه سازی انرژی، در ایران به طور متوسط بین 3.5 تا پنج برابر بیش از مصرف جهانی اتلاف انرژی وجود دارد که با راهکارهای مدیریتیمی‌توان تا 15 درصد ذخیره‌سازی انرژی را داشته باشیم.

پرفسور محمودی ادامه داد: ایران از نظر مصرف انرژی مریض است و انرژی های پایدار مانند خورشیدی یکی از درمان های آن است، در کشوری مانند نروژ که تولید کننده عمده نفت برنت اروپا است بیش از 95 درصد نفت به صورت فرآورده فروخته می شود و 5 درصد در داخل نروژ استفاده می شود.

این متخصص حوزه انرژی با اشاره به نام گذاری سال 95 در ایران به نام" اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" بیان کرد: تحقق شعار اقتصاد مقاومتی از نیازهای اصلی جامعه ایرانی و آینده کشور است و بهینه سازی مصرف انرژی یکی از راهکارهای تحقق آن است.

وی افزود: ایران در تولید دی‌اکسید کربن جایگاه هشتم را در جهان دارد و سهم ما در آلودگی محیط زیست بیشتر از حد انتظار است.

استاد دانشگاه نروژ تصریح کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به طور سنتی انرژی ارزان قیمت بوده و در مصرف انرژی دقت نمی‌شود پس یکی از بهترین‌ راهکارها، گران کردن حامل‌های انرژی است.

پرفسور محمودی گرانی برق را به نفع مملکت دانست و گفت: البته آموزش هم می تواند در اصلاح الگوی مصرف موثر شود و تا اتلاف منابع اعم از برق، آب و غیره کمتر شود که نسبت به گذشته وضع بهتری داریم.

وی با بیان اینکه 27 درصد از کل انرژی کشور را صنایع مصرف می‌کنند افزود: مصرف انرژی در صنایعی که به نوعی از پمپ استفاده می‌کنند حدود 27درصد کل انرژی است که در مورد ساختمان این عدد 40درصد است.

محمودی تاکید کرد: اگر در مورد انرژی ساختمان و صنعت حساس شویم، در مورد 70 درصد از کل انرژی مملکت حساسیت ایجاد کرده‌ایم و طبیعتا این مهم اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: وظایف مدیران شناسایی شرایط مصرف انرژی در واحدهای مختلف و گام برداشتن در راستای بهبود وضعیت با بهره‌گیری از سیستم‌های مناسب است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات