فرماندار شهرستان محلات تاکید کرد

مرگ حتمی محلات با خشک شدن سرچشمه این شهرستان

فرماندار محلات سرچشمه محلات را یکی از منابع اصلی تامین آب آشامینی مردم شهرستان دانست و گفت: در دهه اخیر آبدهی آن 56 لیتر در ثانیه کاهش یافته و از آب موجود 19 لیتر صرف تامین مصارف آشامیدنی و بقیه در گلخانه‌های شهر محلات مصرف می‌شود.
کد خبر: ۸۷۱۶۱۰۷
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، سجادی ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی با اشاره به تعداد چاه‌های غیرمجاز در سطح کشور گفت: براساس آمارهای رسمی 700 هزار چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد و استان نیز از این مسئله مستثنی نیست.

وی افزود: برخورد امنیتی در این زمینه کارساز نبوده چراکه مردم نیازمند اشتغال و درآمد هستند، مسدودسازی چاه‌های کشاورزی باعث رشد آماری افراد می‌شود که در خط فقر قرار دارند.

فرماندار محلات تصریح کرد: مهم‌ترین چالش شهرستان محلات به مانند سایر شهرستان‌های دیگر کمبود منابع آبی است به طوری که در حال حاضر میزان آبی که در شهرستان محلات برداشت می‌شود 162 لیتر است که 74 لیتر از طریق چاه، 19 لیتر از سرچشمه محلات و 70 لیتر از خط لوله انتقال آب قم تأمین می‌گردد.

سجادی در ادامه داد: تا دو هفته گذشته میزان آب تامین شده از سد کوچری 45 لیتر بود که خوشبختانه با افزایش 25 لیتر بخشی از مشکل شهرستان رفع شد.

وی افزود: از سال 81 از 271.5 لیتر در سال 95 به 59 لیتر در ثانیه رسیده است که نشان از فاجعه دارد در سال 89 میزان آب سفره زیرزمینی در سرچشمه محلات 166 لیتر بوده و با حفر چاه در اطراف این سرچشمه نشان از افت 50 لیتری در ثانیه دارد.

فرماندار محلات تصریح کرد: با حفر چاه‌هایی در مسیر این سرچشمه حجم آب به 115 لیتر رسیده، یعنی 50 لیتر از حجم آب موجود کاهش پیدا کرده و نشان از تسریع در سرعت کاهش آب دارد.

سجادی با اشاره به خشکیدن سرچشمه محلات در آینده‌ای نزدیک گفت: خشک شدن سرچشمه محلات در واقع یعنی مرگ حتمی شهرستان محلات، یکی از معضلات در حال حاضر شهرستان خشک شدن باغات شهرستان محلات است که باعث شده در ده سال گذشته چهار درجه دمای هوا در این شهرستان افزایش یابد.

وی ادامه داد: نیازمند تخصیص 25 لیتر حقابه از سد کوچری هستیم، در حال حاضر یکی از مخازن داخل سرچشمه محلات 19 لیتر از آب شرب 7 هزار نفر از مردم شهرستان محلات را تأمین می‌کند که اگر روند کاهش تأمین آب ادامه پیدا کند، این میزان جمعیت با چالش جدی در ارتباط با مصرف آب مواجه می‌شوند.

تامین آب چالش اجرای فاز دوم مجتمع گلخانه‌ای محلات 

فرماندار محلات تصریح کرد: بایستی از سد کوچری تا مخزن شهدای گمنام به طول 3200 متر آب را منتقل کنیم و می‌بایست نزدیک به دو سوم موجود میزان برداشت از سد کوچری را افزایش دهیم تا مشکل تامین آب شهرستان رفع شود که اگر همکاری شرکت آب و فاضلاب استان نبود ممکن بود مشکلات موجود در بحث آب به تجمع مردمی نیز برسد چراکه در برخی از مناطق ناچار بودیم تا سه ساعت آب را قطع کنیم.

سجادی در ادامه گفت: آب مجتمع گلخانه‌ای شهرستان محلات از محل جمع‌آوری آب‌های سطحی تامین می‌شود دو حوضچه لاستیکی به ظرفیت هر کدام 500 هزار مترمکعب است و در حال حاضر که 20 درصد مجتمع فعال است با کمبود آب مواجه هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از سدهای لاستیکی به شکل کامل تخلیه شده و دیگری بیش از 50 درصد آب آن تخلیه شده که اگر مشکل آب مجتمع تامین نشود نمی‌توانیم فاز دوم این مجتمع را اجرایی و مورد بهره‌براری قرار دهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات