خبرهای داغ:
گفنگو با مبارزین انقلاب در کنگاور؛

سیده جوانی که خونش رژیم شاه را ریشه کن کرد

از شور و شوق مردم برای مبارزه تا شهیدی که عاقبت خونش دامن رژیم شاه را گرفت.
کد خبر: ۸۷۱۶۷۷۸
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از کنگاور، انقلاب اسلامی ثمره خون شهیدانی بود که با تمام وجود به رهبر و ولی خود لبیک گفتند و پا به عرصه مبارزه علیه باطل گذاشتند،بی شک ریخته شدن خون مظلوم در نهایت ریشه ظلم و ستم را نابود خواهد کرد.

 

در روزهای غبارآلود پیش از انقلاب به واسطه شور وهیجانی که در مردم برای به همریختن چهره ستم شاهی ایجاد شده بود شهرستان کنگاور نیز همانند سایر شهرهای کشور در این حرکت عظیم شرکت کرد و جوانان انقلابی و عدالت خواه این شهر به میدان آمدند.

مبارز انقلاب

سید محسن مصباح یکی از مبارزین و فعالان انقلابی و برادر شهید طیبه السادات زمانی(اولین شهید انقلابی شهرستان کنگاور) می باشد که از چهره های فرهنگی زمان انقلاب و ازسخنرانان تضاهرات علیه شاه بوده است.

 

وی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از کنگاور بیان داشت: در آن زمان فرهنگیان در خط مقدم و اولین مبارزان بودند و بنده نیز که معلم دبیرستان ابن سینا بودم به همراه همکاران نه تنها خود بلکه دانش آموزان را تشویق میکردیم که در جریان تضاهرات قرار بگیرند.

 

در روزهایی که درگیری ها به اوج خود رسید عده ای از چماق داران رژیم به مدرسه یورش برده و هرکسی که میتوانستند مورد ضرب و شتم قرار دادند و ما هم مجبور شدیم برای فرار از دست آنها به منطقه حسن آباد که در نزدیکی کنگاور بود پناه ببریم.

 

مصباح تصریح کرد: بنده در تضاهرات به عنوان سخنران برای مردم صحبت میکردم و شهید طیبه السادات هم که همانند همیشه نقش پررنگی در هماهنگی ها و سازماندهی های مبارزین داشت در میان جمعیت حضور داشتند،رژیم پس از شناسایی و پیگیری ایشان که قبلا هم در دانشگاه فردوسی مشهد از مبارزین آنها بود،قصد به شهادت رساندن ایشان را کردند.

 

وی ادامه داد: در نهایت روز 17 دی ماه 1357 در حالی که شهیده قرآن در دست داشت و در خط مقدم تظاهرات حضور داشت مورد اصابت مستقیم گلوله رژیم قرار گرفت و به شهادت رسید.

 

سید محسن مصباح از مراسم خاکسپاری عظیمی که برای ایشان در روستای گودین(زادگاه شهیده) برگزار شد یاد کرد و گفت: جمعیت بی سابقه ای برای تشییع ایشان در گودین تجمع کردند که در جریان این مراسم مرحوم حاج آقا بزرگ عراقی فرمودند:من معتقدم که خون این سیده جوان رژیم شاه را از ریشه بر خواهد کند.

شهید طیبه زمانی

وی به واسطه نقش پر رنگی که در مبارزات دانشجوییی در شهر مشهد داشت و حتی مدتی هم در زندان رژیم مبحوس بود،بعدها خیابان و کتابخانه ای در آنجا به نام ایشان ثبت کردند و در کنگاور نیز مدرسه و نام خیابانی را به نام ایشان به ثبت رساندند.

 

آیت الله سید عباس میریونسی هم که در زمان انقلاب نقش کلیدی در پیش برد اهداف انقلاب در کنگاور داشت،در گفتگو با آفتاب کنگاور اظهار داشت: در زمان انقلاب مردم به دستور امام خمینی در صحنه حاضر شدند که در شهر کنگاور آن زمان مرحوم حاج آقابزرگ عراقی به عنوان پایگاه و رابط بین مردم و اعلامیه های امام خمینی بودند و به تعبیری نقش رهبری منطقه را برعهده داشتند.


وی تصریح کردد:اعلامیه ها توسط برخی از عوامل از مرکز استان به دست ما میرسید و ما هم پس از نگارش و تکثیر آنها را به امضای حاج آقا بزرگ به دست مردم می رساندیم و مردم را برای حضور در صحنه تشویق میکردیم.

 

وی برخورد نیروهای رژیم را با مردم خشن توصیف کرد و گفت: هرچند که نیروهای شهربانی و امنیتی تمام تلاش خود را برای متفرق کردن و سرکوب کردن مردم انجام می دادند اما کار به جایی نبردند و در روزهای 21 و 22 بهمن بود که مردم تا پشت درب های شهربانی رسیدند.

 

حاج آقا عباس ادامه داد: خبر رسید که مردم قرار است به داخل شهربانی حمله کنند که بنده فورا به میدان رفتم و بدون نیرو و سلاح وارد شهربانی شدم،سروان امیری فرمانده آن زمان به همرا نیروهایش مسلح اسلحه به دست ایستاده بودند که با وساطت بنده و آرامش خود را تسلیم کردند و سلاح های خود را به زمین گذاشتند،آنجا بود که کنگاور هم همانند دیگر شهر ها انقلاب را درشهر به سرانجام رساند.

 

وی از تشکیل کمیته های مردم برا اداره شهر خبر داد و گفت : آن زمان همه گوش به فرمان حاج آقابزرگ عراقی بودند و ایشان هم در آن اوضاع بحرانی به خوبی توانست شهر را اداره کند.

ارسال نظرات