مراسم نکوداشت هفته منش پهلوانی و روز قشر بسیج ورزشکاران ساوه به روایت تصویر

خلق و خوی جوانمردی از منش پهلوانی است

امام جمعه ساوه گفت: آداب و سنتی که با پیروی از پهلوانان و دلاوران افسانه ای دوره باستانی از پیشوای نخستین شیعیان و جوانمردان، خلق و خوی مردانگی و مروت و جوانمردی را در ورزشکاران بر می‌انگیزد.
کد خبر: ۸۷۱۷۶۰۰
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۷

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، حجت‌الاسلام حسینی در مراسم نکوداشت هفته منش پهلوانی که در باشگاه شهید تاریخی و با حضور جمعی از مسئولین برگزار شد با اشاره به جایگاه ورزش باستانی و پهلوانی در میان مردم شهرستان ساوه گفت: شهرستان ساوه از گذشته در ورزش باستانی سرآمد بوده و قهرمانانی پرورش داده که قدیمی های این ورزش در کشور از آنها به نیکی یاد می‌کنند.

وی افزود: راه یافتن داستان پهلوانان به ادبیات و شعر ایران زمین، به وجود آمدن مرامنامه ها و انتقال سینه به سینه و نسل به نسل ماجراهای پهلوانان در بین مردم ایران زمین، نشان دهنده نقش ویژه و تاثیرگذار پهلوانان بر تاریخ ایران است.

امام جمعه ساوه ادامه داد: ورزش پهلوانی بعد از دوران رکود چندساله، با استقبال گسترده مردم از هنر پهلوانی و ورزش های زورخانه ای رونق یافته است.

حجت‌الاسلام حسینی افزود: با توجه به استقبال مردم از این ورزش باستانی شاهد افزایش تعداد زورخانه‌های شهرستان هستیم به نحوی که این تعداد زورخانه از سه تا به شش زورخانه افزایش یافته و جوانان این ورزش در بخش های مختلف سنگ، مرشدی و میل بازی قهرمان استان مرکزی هستند.

وی افزود: جایگاه زورخانه پیش از اسلام در زنده کردن جنبش ملی ایران و ستم با بیگانگان، رستاخیز زبان پارسی، فرهنگ و آئین افتادگی و درسی که از عهد باستان در ایران رواج داشته است.

امام جمعه ساوه تصریح کرد: ورزش باستانی از با اخلاق ترین ورزش های بشر است که همواره ورزشکاران در آن به جوانمردی، عدم غرور و صداقت توصیه می شوند و ذکر صلوات مزین این ورزش است.

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به جشن گلریزان در زورخانه‌ها گفت: یکی از رسم های شیرین و معروف زورخانه، گلریزان است که در اعیاد و میلادهای چهارده معصوم در برخی موارد برای قدردانی از زحمات پیشکسوتان گرفته می شود.


ارسال نظرات