خبرهای داغ:

آیین بزرگداشت نهمین سالگرد ارتحال آیت الله مشکینی در قم برگزار شد

آیین بزرگداشت نهمین سالگرد ارتحال آیت الله علی فیض مشکینی امام جمعه فقید قم و رئیس مجلس خبرگان رهبری، روز جمعه با حضور شخصیت های علمی و سیاسی، ائمه جمعه و جماعات و نمازگزاران در مصلای قدس شهر قم برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۱۹۵۴۶
|
۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، در این آیین حضرات آیات محمد یزدی، محمد ری شهری، سید هاشم حسینی بوشهری، سید محمد سعیدی، علیرضا اعرافی و حجج اسلام والمسلمین محمد رضا آشتیانی و سید رضا تقوی رئیس شورای سیاستگزاری ائمه جمعه کشور، نماینده بیوت و دفاتر مراجع تقلید حضورداشتند. 

سید مهدی صادقی استاندار قم، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، سردار کاظم مجتبابی فرمانده نیروی انتظامی قم و سایر مسئولان استانی نیز در این آیین حضور داشتند.

رئیس شورای سیاستگزاری ائمه جمعه کشور در این آیین گفت: مرحوم آیت الله مشکینی یکی از یاران صدیق، مخلص، وفادار وهمراه امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب بود و باید یاد و خاطره ایشان برای همیشه گرامی داشته شود. 

حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی افزود: ایشان اعتقاد قاطع به ولایت فقیه داشت و روی این اعتقاد خود تا آخرین نفس ایستاد و جهاد کرد؛ مرحوم آیت الله مشکینی حفظ نظام را از اوجب واجبات می دانست و با تمام وجود از نظام اسلامی و ولی فقیه که محور نظام است، حمایت می کرد. 

وی گفت: در طول دوران انقلاب برخی شخصیت ها ریزش و لغزش داشتند ولی آیت الله مشکینی تا آخر عمر به انقلاب و ولایت وفادار ماند. 

تقوی بیان داشت: آیت الله مشکینی با برخی از استادان حوزه و شخصیت ها رفاقت طولانی داشتند ولی وقتی آنها مسیر خود را از امام راحل(ره) و انقلاب جدا کردند، مرحوم مشکینی نیز رفاقت خود را نیز با آنها قطع کرد. 

وی ادامه داد: ایشان در موارد زیادی از جمله اعلام مرجعیت امام راحل(ره) و ترویج آن، مبارزه انقلابی، پایه گذاری هسته اولیه جامعه مدرسین، نامه به رئیس جمهور وقت فرانسه در مورد تبعید امام راحل(ره) فعالیت موثر در پیش نویس قانون اساسی و نقش آفرینی در مجلس خبرگان، فعالیت چشمگیر داشت. 

وی گفت: ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در صحنه های مختلف حاضر بود و ثابت قدم در مسیر انقلاب حرکت کرد. 

تقوی افزود: آیت الله مشکینی معلم بزرگ اخلاق و از استادان برجسته حوزه علمیه قم بود که هزاران هزار شاگرد به صورت مستقیم و غیرمستقیم از محضر ایشان بهره مند شده و لوح دلشان را با درس های اخلاقی آن شخصیت بزرگ زنگار زدایی و نورانیت می بخشیدند. 

وی بیان داشت: این شخصیت بزرگ حق فراوانی به گردن حوزویان، دانشگاهیان و انسان هایی که در خط مستقیم اسلام، ولایت و انقلاب قرار دارند، دارد. 

تقوی ادامه داد: بیشتر ائمه جمعه فعلی سراسر کشور و تعداد زیادی از اعضای کنونی مجلس خبرگان رهبری از شاگردان مرحوم آیت الله مشکینی هستند و ایشان تا آخرین روزهای عمر با برکت خود، درس و شاگرد پروری را تعطیل نکردند. 

وی با اشاره به منش های علمی و عملی آیت الله مشکینی ادامه داد: ایشان همیشه می گفتند مبادا مغز انسان انباشته از اصطلاحات علمی باشد ولی دل برای خود راه و مسیر دیگری را برود؛ این خطرناک است؛ ایشان معتقد بود که دل را نباید به ناکس داد و باید قلب را نورانی کنیم تا علم ما در جهت خدمت به جامعه قرار گیرد. 

تقوی بیان داشت: عظمت و بزرگی آیت الله مشکینی تنها به علم او نبود بلکه به عمل ایشان بود، البته این به معنای بی ارزش بودن علم نیست بلکه زمانی علم خدایی و تاثیرگذار می شود که با عمل مخلصانه همراه شود. 

آیت الله «علی اکبر فیض» معروف به «مشکینی» در سال 1300 هجری شمسی در روستای «اَلنی» از توابع مشکین شهر (استان اردبیل) چشم به جهان گشود. 

وی در درس های خارج فقه و اصول آیات عظام بروجردی(ره) و محقق داماد(ره) شرکت کرد و در نجف اشرف نیز به محضر عالمان و استادان آن دیار شرفیاب شد و در درس خارج امام خمینی(ره) حضور یافت. 

آیت الله مشکینی، کتاب های فراوانی در زمینه های گوناگون علوم اسلامی تالیف و منتشر کرد که از جمله می توان به اصطلاح الاصول، مصطلحات الفقه، ازدواج در اسلام، مفتاح الجنان (کتاب دعا تکمیل مصباح المنیر) و قصار الجمل (احادیث کوتاه تحت عناوین لغوی در دو جلد) اشاره کرد. 

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آیت الله مشکینی در مسئولیت های گوناگونی به ایفای نقش پرداخت، از جمله آنها می توان به عضویت در خبرگان تدوین قانون اساسی، ریاست مجلس خبرگان رهبری در سه دوره، امامت جمعه قم با حکم امام خمینی(ره)، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ریاست شورای بازنگری قانون اساسی اشاره کرد. 

این عالم ربانی در هشتم مرداد 1386 ندای حق را لبیک گفت و به دیدار معبود خود شتافت. 
ارسال نظرات