خبرهای داغ:

افزایش 12 درصدی مصرف آب در استان قم/لزوم صرفه جویی مردم در مصرف آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: میزان مصرف آب در این استان در پرمصرف ترین روز سال جاری نسبت به رکورد سال گذشته بیش از 12 درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۸۷۲۰۸۸۴
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
افزایش 12 درصدی مصرف آب در استان قم/لزوم صرفه جویی مردم در مصرف آب
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، علی جان صادق پور در گفت و گویی با اشاره به منابع تامین آب شهر قم از جمله چاه های سطح شهر، چاه های علی آباد و سر شاخه های دز اظهار کرد: با توجه به توسعه قابل توجه شهر و افزایش جمعیت آن، میزان مصرف به طور قابل توجهی در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه در تابستان سال جاری به علت افزایش دما نسبت به سال گذشته، شاهد رشد قابل توجهی در میزان مصرف آب هستیم، اظهار داشت: میزان مصرف آب در قم در چهار ماه نخست امسال حدود 38.3 میلیون متر مکعب بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 درصد رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اینکه حداکثر تولید روزانه آب در روز 23 تیرماه سال گذشته به میزان 4 هزار و 270 لیتر در ثانیه رقم خورد، خاطرنشان کرد: بیش ترین میزان مصرف سال جاری نیز در سی و یکم تیرماه امسال با رکورد 4 هزار و 597.5 لیتر در ثانیه بوده است که نسبت به رکورد سال گذشته رشد 12.8 درصدی را نشان می دهد.

وی ارتباط مستقیم افزایش دمای هوا و میزان مصرف آب را مورد توجه قرار داد و گفت: رکورد مصرف آب در سال جاری در 31 تیرماه در حالی اتفاق افتاد که دمای هوا در این روز به 45 درجه سانتی گراد رسید.

صادق پور با اشاره به تلاش شرکت آب و فاضلاب برای استفاده از تمام ظرفیت های موجود برای تامین آب شهر با توجه به افزایش دما و رشد چشمگیر مصرف ابراز داشت: در همین راستا افزایش درصد تامین آب از چاه های موجود در نوار ساحلی رودخانه قمرود که EC بالاتری نسبت به آب انتقالی از سر شاخه های دز دارد، در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: این امر سبب شد در مناطقی از سطح شهر از جمله بخشی از منطقه 1، منطقه 7، منطقه 3 و بخش هایی از مناطق 2 و 6 شهری، شاهد کاهش کیفیت و افزایش درصد شوری آب باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در ادامه با اشاره به اقدام های صورت گرفته یادآور شد: در تلاش هستیم با افزایش ظرفیت تصفیه خانه آب و افزایش سهم آب انتقالی از سر شاخه های دز، برداشت از آب چاه های با کیفیت پایین تر و شور را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اجرای طرح تصفیه خانه جدید آب قم با ظرفیت اسمی 6.6 متر مکعب در ثانیه، ابراز امیدواری کرد: با تکمیل این تصفیه خانه بتوانیم تمام نیاز آب شرب کلان شهر قم و نیز شهرها و روستاهای مجاور خط انتقال موردنظر را تامین کنیم.

صادق پور میزان تولید آب در شهر قم را مورد تاکید قرار داد و گفت: میزان تولید آب برای تعداد 310 هزار اشتراک از جمله 280 هزار مشترک آب خانگی نشان دهنده سرانه مصرف 207 لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر برای کلیه مصارف و 165 لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر برای مصارف خانگی است که برای منطقه ای مانند قم که از نظر منابع آبی در مضیقه قرار دارد بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه انتظار داریم مردم در مصرف این سرمایه گران مایه و غیرقابل جایگزین، نهایت دقت و سعی خود را به عمل آورند، خاطرنشان کرد: در صورت همکاری بیشتر، ما می توانیم میزان استحصال آب از چاه های در اختیار را کاهش داده و آب با کیفیت مطلوب تری در اختیار شهروندان قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم تاکید کرد: با توجه به افزایش مصرف و کمبود منابع تامین آب ضرورت و اهمیت جداسازی آبیاری فضای سبز از شبکه آب شرب بیش از پیش احساس می شود.

وی در پایان با اشاره به اجرای حدود 200 کیلومتر شبکه مجزا برای تامین آب شیرین شهر قم گفت: خوشبختانه دستگاه های توزیع آب شیرین در نقاط مختلف شهر در حال ارائه خدمات به مردم قم است و مشکلی از نظر تامین آب شیرین نداریم.
ارسال نظرات