خبرهای داغ:
استاد حوزه و دنشگاه:

حرم حضرت فاطمه معصومه(س) دلیل ماندگاری قم است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: قم بارها در طول تاریخ مورد حمله قرار گرفته و تا مرز نابودی پیش رفته و دلیل موجودیت فعلی شهر قم وجود حرم حضرت معصومه(س) است.
کد خبر: ۸۷۲۳۳۳۵
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۷
حرم حضرت فاطمه معصومه(س) دلیل ماندگاری قم است
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم،  نشسست تخصصی «مطالعات تاریخ و تمدن اسلامی» ظهر شنبه با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و تعدادی از پژوهشگران در پژوهشگده علامه طباطبایی برگزار شد.

طی یک سال گذشته ۲ هزار نشست تخصصی کتابخوان در کشور برگزار شده و نشست تخصصی مطالعات تاریخ و تمدن اسلامی با محوریت حضرت فاطمه معصومه(س) بیستمین نشست تخصصی کتابخوان در استان قم بود.

نشست‌های تخصصی کتابخوان با هدف معرفی کتاب به مردم شکل گرفته و در این نشست پنج کتاب درخصوص حضرت فاطمه معصومه(س) معرفی شد.

معصومه ظهیری، مدیرکل خانواده و امور زنان استانداری قم در این نشست درباره کتاب زندگینامه حضرت فاطمه معصومه(س) معروف به کتاب کریمه سخن گفت.

وی با بیان این که ۲ قرن ممنوعیت از حدیث نویسی موجب غفلت از سیره و زندگانی ائمه اطهار و اهل بیت(ع) شده ابراز کرد: مباحث زنان و نقش آنان در تحول تاریخ به خصوص تراث شیعه غفلت‌ها بسیاری شده است.

این استاد و حوزه دانشگاه نام و تولد و القاب حضرت فاطمه معصومه(س)، تارخ تولد و وفات، کیفیت زیارت این حضرت، ۴۰۰ امامزاده واجب التعظیم، مسجد مقدس جمکران و حوزه علمیه و خصوصیات و چگونگی شکل‌گیری آن را عناوینی ابراز کرد که در ۱۲ فصل کتاب ذکر شده به تشریح ذکر شده است.

همایشی بین المللی با محوریت حضرت معصومه(س) برگزار شود
ظهیری در پایان افزود: نیاز است همایشی بین المللی درخصوص قم و امام‌زادگان آن با محوریت حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد تا با کریمه اهل بیت(ع) و برکات ایشان پس از حضور ایشان در قم بیشتر آشنا شویم.

سخن درباره کتاب مهتاب اهل بیت(ع) در ادامه این نشست توسط احسان آذرکمند به میان آمد.

این استاد دانشگاه گفت: دارا بودن منابع دست اول و رسایی این کتاب با وجود مطالب علمی از ویژگی‌های ممتاز این کتاب است.

کتاب‌های منتشر شده باید به سمت رسانه‌ای شدن سوق یابند
آذرکمند فضای سنگین رسانه‌ای علیعه شیعه را مورد اشاره قرار داد و افزود: کتاب‌های ما باید به سمت رسانه‌ای شدن سوق یابد تا در برابر جنگی که علیه شیعه ایجاد شده مقابله کنیم.

وی تصریح کرد: وظیفه ما در این فضا سنگین‌تر است و باید به هجمه‌هایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای علیه ما ایجاد شده نیز توجه کنیم.

«گنجینه اثار قم» قدیمی‌ترین کتاب درباره قم
گنجینه آثار قم کتاب نوشته مرحوم عباس فیض درباره تاریخ قم و کریمه اهل بیت(س) یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌ها درباره قم است.

اولین کتاب درباره جغرافیای تارخی قم نگاشته شده است و دومین کتاب درخصوص قم گنجینه آثار قم، این آثار معنوی است که از خاندان به نام قم آن را به رشته تحریر درآورده است.

حسین ایزدی درخصوص چگونگی تألیف این کتاب ابراز کرد: سال ۴۶ شورای حفاظت از آثار باستانی در قم ایجاد شد که نگارش کتابی در خصوص قم به مرحوم عباس قمی واگذار شد و این کتاب در سال ۴۷ تألیف و در سال ۴۹ در دو جلد چاپ شد.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: در این کتاب توصیف جزء به جزء حرم کریمه اهل بیت(س) از کاشی کاری‌ها و آثار معماری آن بیان شده و در جلد دوم آن نیز به امامزادگان مدفون در اطراف قم اشاره شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: در کتاب گنجینه آثار قم عنوان شده که قم بارها در طول تاریخ مورد حمله قرار گرفته و تا مرز نابودی پیش رفته است و موجودیت فعلی و مهندسی شهر قم پس از حضور حضرت فاطمه معصومه(س) در قم و حرم کریمه اهل بیت(ع) است.

فرزانه حکیم زاده در ادامه این نشست کتاب «فاطمه معصومه مهمان هفده روزه» مورد بررسی قرار داد.

حضرت معصومه(س) انتخاب شده از میان ۳۶ خواهر و برادر برای هجرت به ایران
این استاد حوزه و پژوهشگر عنوان کرد: حضرت معصومه(س) انتخاب شده از میان ۳۶ خواهر و برادر برای هجرت به ایران بودند و امام رضا(ع) با نوشتن نامه از حضرت معصومه(س) درخواست هجرت دادند.

 حجت الاسلام اسماعیل محمدی نویسنده کتاب پرتویی از روی دوست به بیان ایراداتی در این خصوص پرداخت.

معاون فرهنگی هنری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) عنوان کرد: در این کتاب کرامات حضرت فاطمه معصومه(س) در کلام علمای دین ذکر شده است.

وی بیان کرد: ما باید بدانیم که دلیل کرامات حضرت معصومه(س) به دلیل دارا بودن به کرامات است و نه به خاطر شخصیتشان، حضرت معصومه(س) چون کرامات دارند کریمه اهل بیت(ع) هستند.

در پایان این مراسم از ارائه دهندگان نشست کتابخوان با ارائه لوح تقدیر و هدیه‌ای تجلیل و قدردانی شد.
ارسال نظرات