خبرهای داغ:
در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قم مطرح شد‎؛

اشتغال، مهم‌ترین مسئله برای ترک اعتیاد معتادان است

اعتیاد و لزوم ساماندهی آن و ایجاد اشتغال برای معتادان ترک کرده مسائلی بودند که اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم بر آن تأکید کردند.
کد خبر: ۸۷۳۲۲۴۹
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۲
اشتغال، مهم‌ترین مسئله برای ترک اعتیاد معتادان است
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، چهارمین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم قبل از ظهر دوشنبه در تالار امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد.

استاندار قم در این جلسه عنوان کرد: باید طی برنامه ششم توسعه ۲۵ درصد از معتادان کاهش یابد اما با این روندی که ما پیش می‌رویم این میزان به جای کاهش، افزایش می‌یابد.

سید مهدی صادقی خطاب به اعضای شورا تصریح کرد: شما حداقل به آنچه که می‌گویید عمل کنید اگر قرار است اقدامی شود و یا بودجه‌ای تأمین شود در پی آن باشید و به موقع عمل کنید.

دادستان قم نیز طی سخنانی بیان داشت: همه ما باید تدبیری بیاندیشیم که جوانان از این وضعیت خارج شوند.

مصطفی برزگر گنجی عنوان کرد: از یک مهرماه جاری طرحی برای ترک اعتیاد در قم اجرا می‌شود که طی آن معتادان رایگان تحت درمان قرار می‌گیرند و به خانواده‌های نیازمند آن‌ها ماهانه ۲۰۰ هزار تومان داده می‌شود.

معصومه ظهیری، مدیرکل خانواده و بانوان استانداری قم نیز اظهار کرد: اعتیاد زنان به دلیل سرایت آن و مشکلاتی که به وجود می‌آید به مراتب آسیب‌های زیادی به جامعه وارد می‌کند و ارائه آموزش به خانواده‌ها در این باره می‌تواند مؤثر باشد.

ارتباط میان مسئولان و خیران خوب نیست
رئیس اتاق بازرگانی استان قم نیز در این جلسه اظهار کرد: متأسفانه ارتباط میان مسئولان و خیران خوب نیست و ما در جذب خیران و سرمایه‌گذاری آن‌ها تلاشی نمی‌کنیم.

ابوالفضل خاکی تصریح کرد: برای جلوگیری از برگشت معتادان ترک کرده، باید اشتغال‌زایی کنیم و لازم است در این باره شهرداری با ایجاد بازارچه‌هایی به معتادان کمک کند و یا این که در کارخانه مشغول شوند.

وی عنوان کرد: استان قم به دلیل جایگاهی که دارد نباید گرفتار موضوع اعتیاد شود.

یکی از خیران در این جلسه اشراف نداشتن مسئولان کشور بر مشکلات معتادان را مورد اشاره قرار داد و با توجه به نیاز اشتغال معتادان، عنوان داشت: سودهای بانکی برای صاحبان صنایع نباید دو رقمی باشد در حالی که این میزان در کشورهای صنعتی ۲ الی سه درصد است.

لزوم استفاده از ظرفیت طلاب برای تبلیغ میان معتادان
فرمانده پایگاه تخصصی پیشگیری و درمان اعتیاد استان قم ابراز کرد: ما معتادان را ترک می‌دهیم اما به دلیل نداشتن شغل این مشکل رفع نمی‌شود.

حجت الاسلام امیر لواسانی بیان کرد: در خصوص ترک اعتیاد ما طلبه‌هایی برای تبلیغ و آموزش میان معتادان داریم که می‌توانیم از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

مدیرکل زندان‌های استان قم ابراز کرد: باید برای رفع مشکل اعتیاد حرکت عمومی صورت گیرد و کارگروهی جهت شناسایی و استفاده از ظرفیت‌ها برای ترک معتادان ایجاد شود.

حجت الاسلام سید علی تهامی عنوان داشت: ما ظرفیت‌هایی در زندان داریم که می‌توانیم برای ترک اعتیاد از آن استفاده کنیم اما نیاز به حمایت‌هایی داریم.

حجت الاسلام عباس دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه بر ارائه مشاوره و آموزش به معتادان تأکید و بیان کرد: معتادی که هر بار ترک کرده و دوباره به سوی اعتیاد بازگردد به مراتب آسیب پذیرتر و خطرناک‌تر است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری قم نیز با بیان این که بیش از ۸۰ درصد زندانی‌ها به دلیل مسئله اعتیاد است، عنوان داشت: کسانی که در زندان حرفه‌ای را آموخته‌اند دیده شده که بازگشت به زندان نداشته‌اند.

علت اصلی اعتیاد و طلاق بیکاری نیست
مدیرکل بهزیستی استان قم اظهار کرد: طی آماری دیده شد که ۱۰ درصد معتادان بیکار و ۹۰ درصد آن‌ها شاغل بوده‌اند و علت اصلی اعتیاد بیکاری نیست.

رضا سلیقه عنوان کرد: در طلاق‌ها نیز بررسی کردیم مشخص شد که علت اصلی بیکاری نیست.

وی ابراز داشت:‌ سالانه افراد بسیاری برای ترک اعتیاد به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که بیشترشان شاغل هستند.

سلیقه با بیان این که ارائه شغل به معتاد تضمین کننده عدم بازگشت آن‌ها نیست، افزود: اگر به معتاد کار دهیم اما حمایت مادی و معنوی از او نداشته باشیم مشکل رفع نمی‌شود.

رضا سیار، فرماندار قم نیز در سخنانی موضوع نداشتن سوء پیشینه در استخدام‌ها را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: هنوز این مشکل رفع نشده و لازم است از مجاری قانونی برطرف شود.

حسن عابدی،‌ مدیرکل ورزش و جوانان استان قم با بیان این که توسعه و ترویج ورزش همگانی وظیفه همه دستگاه‌ها است، عنوان کرد: اگر معتادی که ترک کرده را به ما معرفی کنید ما در باشگاه‌های تخصصی خود رایگان به او خدمات می‌دهیم.

رئیس پلیس مواد مخدر استان قم بیان کرد: وضعیت ناهنجاری‌ها در قم نشان از ردپای اعتیاد دارد و تا زمانی که حس جهادی برای رفع مشکلات آن وجود نداشته باشد کارها پیش نخواهند رفت.

معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز در سخنان خود بیان کرد: در زمینه تأمین فضای سبز برای معتادان می‌توانیم همکاری کنیم.

حجت الاسلام محمد لطفی نیاسر،‌ مدیرکل صدا و سیمای استان قم در خصوص آگاهی مردم آر اعتیاد و طرح ترک اعتیاد در قم ابراز کرد: ما می‌توانیم در این باره در سیمای قم زیرنویس داشته باشیم و طی تعاملی که با شهرداری داریم برنامه زنده نیز داشته باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار