خبرهای داغ:

پروژه محمودنژاد 4 ماهه به نیمه رسید

عملیات اجرایی تقاطع سه سطحه شهیدان محمودنژاد از اردیبهشت ماه امسال آغاز شده که با وجود انتقادات فراوان به اجرای این پروژه در یکی از پرترددترین بلوارهای شهر، شاهد پیشرفتی چشمگیر در عملیات اجرایی آن بوده و در کمتر از چهار ماه این پروژه قریب به 50 درصد پیشرفت فیزیکی را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۸۷۳۷۴۳۵
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم،  اردیبهشت ماه امسال بود که با وجود تمام انتقادها و نظرات مخالف، اجرای سومین تقاطع سه سطحه شهری قم در بلوار جمهوری آغاز شد. 

پروژه‌ای که با وجود تشدید مشکلات ترافیکی در محور جمهوری، اما نوید آینده‌ مطلوب ترافیکی را در این معبر می‌داد. در سال‌های اخیر شهر قم دو تجربه در بخش تقاطع‌های سه سطحه داشته است، یکی در میدان 72 تن به عنوان مرکز ثقل ترددهای مرکز کشور و دومی در تقاطع 15 خرداد و عماریاسر. مردم قم خاطره خوشی از اجرای سریع و با کیفیت تقاطع سه سطحه 72 تن دارند اما تأخیر بسیار زیاد و مشکلات ترافیکی در روند تکمیل پروژه سه سطحه 15 خرداد و عماریاسر شیرینی پروژه اول را بر مردم تلخ کرده است.

با این وجود مسوولان شهر تصمیم به اجرای سومین تقاطع سه سطحه در یکی دیگر از پرترافیک‌ترین نقاط شهر گرفتند. بلوار جمهوری ارتباط دهنده رینگ‌های دوم و سوم شهری است که به همین دلیل طی سال‌های گذشته با افزایش جمعیت شهری و همچنین توسعه شهر، تراکم تردد در این محور افزایش چشمگیری یافته و شاهد ترافیک شدید در این معبر بوده‌ایم. همچنین با تکمیل احداث بزرگترین بزرگراه شهری قم از انتهای بلوار جمهوری به سمت پردیسان نیز حجم زیادی از بار ترافیکی بلوار غدیر برای دسترسی به شهرک قدس و پردیسان به این خیابان منتقل می‌شود و در آینده‌ای نه چندان دور این بخش به یکی از معضل‌های ترافیکی قم تبدیل خواهد شد. از طرف دیگر بلوار شهیدان محمودنژاد که در سال‌های اخیر تکمیل و به بهره برداری رسیده ارتباط دهنده مناطق یک و چهار شهری است و به دلیل تقاطع در بلوار جمهوری بخش عمده ترافیک عبوری آن به این بلوار منتقل شده است. از این رو تدبیر ویژه برای آینده این دو محور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

عملیات اجرایی تقاطع سه سطحه محمودنژاد در راستای تحقق همین اهداف 20 اردیبهشت امسال توسط سازمان توسعه و عمران شهرداری قم با اعتباری بالغ بر 500 میلیارد ریال از منابع داخلی شهرداری آغاز شد. براساس طرح این پروژه، محور عبوری این پروژه در بلوار جمهوری به صورت روگذر، در بخش بلوار شهیدان محمودنژاد از زیرگذر بسیج به صورت زیرگذر و در سطح فعلی هم به صورت میدان اجرایی می‌شود.

طول عرشه سازه پل 400 متر است و 280 متر آن عرشه اصلی به همراه دو رمپ به طول 60 متر است. زیرگذر این تقاطع نیز از سمت بلوار شهیدان محمودنژاد به طول 700 متر طراحی شده که در برنامه جدید ادامه آن تا روگذر پل بسیج اضافه می‌شود. برای این پروژه برخلاف دیگر پروژه‌های از این دست زمان‌بندی یکساله تعیین شده که روند پیشرفت آن نشان دهنده رکورد جدیدی در عملیات اجرایی پروژه‌های مشابه در شهر قم است.

علاوه بر مسائل گفته شده با وجود انتقادات فراوان در خصوص ناتوانی مالی و امکاناتی شهرداری برای تکمیل سریع این پروژه و تبدیل تقاطع سه سطحه شهیدان محمودنژاد به سرنوشتی مشابه دیگر پروژه‌های ناتمام شهرداری، این پروژه از ابتدا برخلاف دیگر پروژه‌ها بدون محوطه محصور و با جدارهایی شفاف فعال شد تا مردم به طور مستمر در جریان پیشرفت پروژه باشند.

در حال حاضر این پروژه از پیشرفت قریب به 50 درصدی برخوردار بوده و یک سوم عرشه پل بتن‌ریزی شده و حفاری بخشی از زیرگذرها در طرفین پروژه آغاز شده است که این روند در نوع خود سرعت چشمگیر پروژه را نشان می‌دهد.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم با اشاره به وضعیت پروژه تقاطع سه سطحه شهیدان محمودنژاد، اهمیت این پروژه به عنوان تکمیل کننده رینگ دوم شهری و ارتباط دهنده رینگ دوم و سوم شهری گفت: در ابتدا این پروژه دو سطحه پیش بینی شده بود که با سه سطحه شدن آن، شاهد وضعیت ترددی روان‌تری در این محور خواهیم بود.

علیرضا قاری قرآن با اشاره به فعالیت عمرانی در پروژه شهیدان محمودنژاد در چند شیفت کاری افزود: پیمانکار تمام تلاش خود را به کار گرفته تا در مدت مشخص پروژه را تکمیل کند.

وی با تاکید بر اینکه در طراحی پروژه تداخل با کمترین معارض ملکی مورد توجه بوده است، افزود: معارضین تاسیساتی در پروژه هم به طور کامل مشخص شده تا در خلال انجام عملیات اجرای، رفع این معارضین را انجام دهیم.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم با اشاره به برخی انتقادات در خصوص پروژه تقاطع سه سطحه شهیدان محمودنژاد گفت: برخی زمان آغاز پروژه را مورد انتقاد قرار می‌دادند اما باید توجه داشت که شهرداری نمی‌تواند به‌خاطر مناسبت‌های مختلف پروژه‌های عمرانی شهر را تعطیل کند چراکه در قم مناسبت‌های مذهبی و ملی متعددی وجود دارد و معمولاً شهر مملو از مسافر است و نمی‌توان به این دلیل پروژه‌ها را رها کرد.

وی تصریح کرد: شتاب و سرعت تکمیل این پروژه در نهایت رضایتمندی مردم را به دنبال خواهد داشت و در نهایت در روند انجام عملیات اجرایی مردم در مورد عملکرد شهرداری قضاوت خواهند کرد.

مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم گفت: با احداث تقاطع سه سطحه محمودنژاد، دوربرگردان‌های محدوده جمهوری که ترافیک شدیدی هم ایجاد کرده را حذف خواهیم کرد و شرایط عبور و مرور بهتری خواهیم داشت.

مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم نیز با تاکید بر اهمیت پروژه تقاطع سه سطحه محمودنژاد در کاهش ترافیک هسته مرکزی شهر و بلوار جمهوری گفت: در آینده نه چندان دور با تکمیل این تقاطع و اجرای بلوار مرجعیت شاهد ترافیکی روان در مسیر این بلوار و پردیسان خواهیم بود.

محمدتقی نادعلی با اشاره به قرارداد اولیه این پروژه به مبلغ 300 میلیارد ریال افزود: پروژه به صورت 24 ساعته فعال است و مشکلات و معضلات ترافیکی نیز با همکاری نیروهای راهور در حال رفع است.

وی با اشاره به همکاری شرکت‌های آب و فاضلاب و برق برای رفع معارضین تاسیساتی پروژه تقاطع سه سطحه شهیدان محمودنژاد گفت: برنامه جابه‌جایی خطوط تاسیساتی معارض با پروژه در حال انجام است و سعی داریم این خطوط مشکلی در روند پیشرفت پروژه ایجاد نکند.

با وجود اینکه تقاطع سه سطحه شهیدان محمودنژاد در آینده شرایط مناسبی را برای تردد مردم به سمت پردیسان و بلوار انسجام ایجاد خواهد کرد اما در شرایط فعلی تا زمان اتمام پروژه باید تدابیر لازم اتخاذ شده تا مشکل زیادی در تردد و عبور و مرور مردم ایجاد نشود؛ بحثی که اگر بیش از پیش به آن توجه شود موج انتقادات به پروژه کمتر شده و وضعیت بهتری در روند پیشرفت آن ایجاد می‌شود.

قاری قرآن در ادامه سخنان خود با بیان اینکه پروژه تقاطع سه سطحه محمودنژاد در حال حاضر 15 درصد از برنامه زمانبندی جلوتر است، افزود: با توجه به اینکه در طرح ابتدایی اجرای زیرگذر تا پل بسیج مورد نظر نبوده است، حفاری این بخش به پروژه اضافه می‌شود اما با این حال سعی داریم طبق زمان‌بندی اولیه تا اردیبهشت سال آینده پروژه را تکمیل کنیم.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم با اشاره به پیشرفت قابل قبول و شتاب چشمگیر این پروژه خاطرنشان کرد: معارضین تاسیساتی پروژه نیز تا یک ماه آینده رفع می‌شود و طبق برنامه سعی داریم با تکمیل پروژه در موعد مقرر زمان یک ساله رکورد جدیدی در اجرای عملیات‌های عمرانی در قم بر جای بگذاریم.

در هر حال تکمیل اجرای پروژه تقاطع سه سطحه شهیدان محمودنژاد می‌تواند نوید بهبود شرایط ترافیکی در بلوار جمهوری و بلوار شهیدان محمود نژاد و به تبع آن تسهیل عبور و مرور در رینگ دوم شهر را بدهد. همچنین در آینده‌ای نزدیک با راه اندازی بلوار مرجعیت بخش عمده ترافیک بلوار امین و بلوار غدیر به این بخش شهر منتقل شده و شاهد مشکلات ترافیکی کمتری برای مردم منطقه خواهیم بود.
ارسال نظرات