خبرهای داغ:
بررسی حواس پرتی و فضای مجازی؛

حواس پرتی نتیجه استفاده بی رویه از فضای مجازی

با توجه به مشغله های ذهنی و استرس های موجود در فعالیت های روزمره هر فردی این روز ها فضای مجازی هم عاملی برای حواس پرتی مردم در فعالیت های روزانه خود در جامعه تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۷۳۷۸۸۲
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
حواس پرتی نتیجه استفاده بی رویه از فضای مجازی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، شاید برایتان پیش آمده باشد که چندین بار صدایتان کنند ولی پاسخی از سوی شما داده نشود و در آخر که جواب بدهید طرف مقابل با دلخوری بگوید حواست کجاست؟ چندبار صدایت کردم؟ و یا برخی بصورت عامیانه بگویند کجایی، تو باغ نیستی؟ کجا داری سِیر می کنی؟ و...

در دنیای امروز که مشغله های فکری بسیاری برای هر فردی وجود داری حواس پرتی در حال طبیعی شدن در بین مردم می باشد. حواست پرتی در اصل همان درگیری عصبی فرد با افکار خود می باشد که بقدری در افکار خود فرو می رود که هیچ صدا و حرکتی را نمی بیند مانند برخی از افراد که متوجه سبز شدن چراغ راهنمایی نمی شوند.

به گفته کارشناسان و روانشناسان استرس، نگرانی، ترس ودرگیری های ذهنی از عوامل حواس پرتی به شمار می روند که به نوعی همه را درگیر خود می کند از همین رو دکتر مهسا صفری روان شناس درباره علل حواس پرتی  می گوید:مهمترین دلیل حواس پرتی استرس است چرا که با بروزاضطراب ضربان قلب افزایش پیدا می کند و عضلات بدن سفت می شوند که این موارد تمر کز فرد را ازبین برده و حواس او را پرت می کند.

وی ادامه می دهد: درگیری های ذهنی،مشغله های زیاد و وجود افکار مزاحم باعث سردرگمی،عدم تمرکز و ایجاد حواس پرتی در فرد می شود و لازم به ذکر است کسانی که از اختلال وسواس به خصوص وسواس فکری رنج می برند حواس پرتی بیشتر به سراغشان می آید.

شرایط زندگی افراد در بروز اختلال حواس پرتی نقش مهمی دارد و هرچه قدر مشکلات،نگرانی ها و مشغله های فرد بیشتر باشد امکان بروز این اختلال افزایش می یابد اما باید این را گفت که حواس پرتی تا یک حدی در افراد طبیعی می باشد یعنی هر فردی با هر جایگاه و موقعیتی ممکن است حواس پرت باشد.

این در حالی است که امروزه استفاده از فضای مجازی از مهمترین عوامل حواس پرتی در افراد می باشد چرا که این وسایل ما را از زندگی واقعی دور می کنند که کریمی زاده مدرس روانشناسی با اشاره به اینکه استفاده ی زیاد واعتیاد آور از شبکه های اجتماعی باعث بروز افسردگی و در نهایت حواس پرتی می شوند، می گوید: انجام کار های سخت، خسته کننده و انجام چند کار هم زمان و همچنین کمبود خواب و گرسنگی نیز درعدم تمرکز،افسردگی و بروز اختلال حواس پرتی نقش بسزایی دارند.

همچنین دکتر صفری نقش فضا های مجازی را در بروز حواس پرتی بسیار موثر دانست و گفت:برای بالا رفتن تمرکز و جلو گیری از بروز حواس پرتی بهتر است کمتر از رایانه،گوشی همراه و شبکه های اجتماعی استفاده کنیم  زیرا آن ها ما را از زندگی واقعی دور می کنند.

به هر حال آنگونه که مشخص است فضای مجازی در حال تبدیل شدن به مهمترین عامل حواس پرتی در افراد می باشد که برای این موضوع باید فکری کرد چرا که اگر حواس پرتی از حدی بگذرد به بیماری تبدیل می شود که باید به پزشک مراجعه کرد.

یکی از راه های ساده که می تواند ما را در درمان این امر کمک کند هر روز برای مدت زمانی خود را از وسایل الکترونیکی مثل تلفن، لب تاپ، بازی های رایانه ای و فضای مجازی دور کنیم تا بتوانیم به واقعیات زندگی هم برسیم.

از راهکارهای دیگر می توان به یادآوری کارهای مهم در روز به خود باشیم یعنی کارهای مهم خود را در تلفن همراه نه در یک برگه کوچک بنویسیم و در کنارخود نگهداریم تا در روز چندین بار مرور کنیم.

به هر حال حواس پرتی مسئله ای مهم است که ممکن است شما را در مطالعه،شغل، خرید و.. آزار دهد که باید مراقب خود باشیم.
ارسال نظرات