سفیر سابق ایران در لیبی

افزایش صادرات نفتی عربستان یک خودزنی است

سفیر سابق ایران در لیبی گفت: افزایش صادرات نفتی عربستان یک خودزنی برای ضربه زدن به ایران بود.
کد خبر: ۸۷۵۴۷۹۴
|
۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۵

حسین اکبری سفیر سابق ایران در لیبی در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج استان مرکزی؛ با اشاره به اقدامات اخیر عربستان در اپک گفت: زمانی که عربستان سعودی صادرات نفتی خود را افزایش داد که این اقدام باعث شد تا خودزنی بزرگی برای ضربه زدن به ایران باشد، باعث شد تمام کشورهای عضو اپک نیز با این اقدام عربستان آسیب ببینند.

وی افزود: کشورهای عضو و حتی عربستان به دلیل کاهش قیمت نفت هزینه سنگینی را متحمل شدند همه این تلاش ها برای این بود تا بتوانند یک فشار سیاسی بر ما وارد کنند که عبور از این قضیه نیازمند این بود که ایران بتواند سهم خود را در اپک تثبیت کند.

سفیر سابق عربستان در لیبی تصریح کرد: این بحث دارای یک بُعد سیاسی و یک بُعد اقتصادی است که در بُعد اقتصادی به سمت خام فروشی می‌رویم در حالی که استراتژی ما این نبوده و نیست.

اکبری یادآور شد: ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران 6 میلیون بشکه نفت صادر می کردیم درحالی که سایر کشورها این میزان را نداشتند در حال حاضر هم 30 درصد سهم نفت در اپک برای ایران است؛ جمهوری اسلامی ایران از نظر سیاسی تلاش دارد تا این سد را بشکند.

سفیر سابق ایران در لیبی تصریح کرد: شکستن این سد هزینه اقتصادی به دنبال خواهد داشت ولی هر میزان که بتوانیم سهم خود را بیشتر در اپک به دست آوریم می توانیم اعمال قدرت سیاسی کنیم؛ سعودی‌های تلاش دارند تا ایران را از این بحث مستثنی کنند که محدودیت سهمیه داشته باشیم.

وی افزود: سعودی‌ها در حال حاضر از اقدامات صورت گرفته مستاصل هستند و نمی دانند که چه کنند؛ جمهوری اسلامی ایران قصد دارد تا سهم سیاسی را کسب کند که گاها در حوزه سیاست ناچار می شویم هزینه ای را پرداخت کنیم ولی اگر این سهم خود را به دست آوریم از نظر سیاسی می توانیم در اپک اعمال قدرت کنیم.

اکبری بحث انجماد نفتی را یک بحث سیاسی دانست و گفت: این بحث اقتصادی و فنی نیز نیست تنها یک بحث سیاسی است؛ عربستان به دنبال منافع خود است در حال حاضر هم 11 برابر ایران صادرات نفتی دارد در حقیقت با توجه به اینکه عربستان عقبه‌ای ندارد تا بتواند سیاست را ادامه دهد ما نیز نیازمند یک ابزار سیاسی هستیم پس این یک بازی رفت و برگشتی است و نمی توان آن را مجزا تحلیل کرد.

وی افزود: مسائل بین المللی همواره دو وجهی است یک وجه مثبت و یک وجه منفی دارد که اگر در تنظیم قراردادها خوب عمل کنیم جنبه منفی را می توان خنثی کرد و اگر بد عمل کنیم باید پاسخگوی جنبه منفی هم باشیم ولی باید مراقب بود که دشمن در قالب های مختلف به دنبال این است که خواسته های خود را علیه ما اعمال کند و این هنر ما را می طلبد که بتوانند از این سیطره خارج شویم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات