اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان مرکزی

معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی گفت: طرح پیشگیری از تنبلی چشم همزمان با سراسر کشور از امروز صبح در استان مرکزی آغاز شد.
کد خبر: ۸۷۶۹۷۷۷
|
۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ طرح پیشگیری از تنبلی چشم همزمان با سراسر کشور از امروز صبح در استان مرکزی آغاز شد.

این طرح ویژه کودکان سه تا 6 سال بوده که اختلالات بینایی به ویژه تنبلی چشم آنها در این دوره بررسی می‌شود که از امروز تا پایان آذر‌ماه ادامه خواهد داشت.

معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار بسیج استان مرکزی در حاشیه مراسم افتتاح این طرح که در مهدکودک آفرینش برگزار شد با بیان اینکه طرح بینایی‌سنجی سه مرحله دارد، گفت: در واقع سطح اول غربالگری است که در پایگاه‌های سطح شهر مانند مراکز پیش‌دبستانی‌، درمانگاه‌ها و مساجد و برخی از پایگاه‌های بسیج و مؤسسات غیر دولتی اجرا می‌شود.

وی افزود: در سطح دوم معاینات تکمیلی توسط اپتومتریست صورت می گیرد و آن دسته از کودکان بیمار که نیاز به معاینات دقیق‌تری داشته باشند توسط اپتومتریست به سومین سطح برنامه که معاینه توسط چشم‌پزشک است، ارجاع داده می‌شوند.

کیانوش امینی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار شیوع آمبلیوپی در جهان دو تا پنج درصد است؛ در ایران شیوع این بیماری ۱.۴ درصد و در استان مرکزی این آمار ۰.۵ درصد در سال گذشته اعلام شده است.

معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی بیان کرد: سال گذشته در مجموع ۹۱۲ کودک در استان پس از سنجش، بیمار تشخیص داده شدند که از این تعداد ۲۰۲ کودک مبتلا به مشکل تنبلی چشم، ۸۱۴ کودک مبتلا به عیوب انکساری، ۴۶ کودک مبتلا به استرابیسم و ۲۶ کودک مبتلا به دیگر اختلالات چشمی تشخیص داده شدند که مورد درمان قرار گرفتند.

وی با اشاره به جامعه هدف امسال در اجرای این طرح گفت: امسال پیش بینی می شود که 60 هزار کودک در سطح استان مورد سنجش بینایی قرار گیرند که این تعداد در ۵۰ پایگاه دائم، ۶۵۰ پایگاه غیردائم و سیار، ۲۲ اپتومتریست، هشت چشم پزشک و پنج دستگاه غربالگر بینایی تحت سنجش قرار گیرند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: این طرح در طول سال اجرایی می شود ولی در مدت این دوماه به شکل فشرده ای شاهد اجرای طرح هستیم به نحوی که پایگاه های سیار به تمامی روستاها نیز سرکشی می کنند و کودکان سه تا شش سال را تحت سنجش قرار می دهند.

وی افزود: سال گذشته 92 درصد کودکان جامعه هدف تحت سنجش قرار گرفتند و خوشبختانه صد در صد پیگیری لازم برای کودکانی که بیمار تشخیص داده شدند صورت گرفت.

امینی در پایان یادآور شد: تنبلی چشم یکی از انواع اختلالات بینایی است که بر اثر آن در یک چشم به ظاهر سالم، کاهش دید مرکزی به وجود می‌آید؛ همچنین برای کودکانی که در این طرح بیمار تشخیص داده شوند، کمک هزینه خرید عینک و جراحی پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات