خبرهای داغ:
استاد حوزه علمیه قم:

منافقان فریاد حقوق بشر سر می‌دهند و عکس آن عمل می‌کنند

رئیس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم گفت: منافقان همیشه دم از دموکراسی، آزادی و حقوق بشر می‌زنند اما دقیقاً برعکس عمل می‌کنند.
کد خبر: ۸۷۷۱۲۴۰
|
۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رفعتی در جلسه درس فقه رسانه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: لازم است براساس اصل امر به معروف و نهی از منکر، آداب و رسومی که در جامعه برخاسته از فرهنگ ضد دینی، ارزش و اخلاق هستند برچیده شوند.

وی افزود: قرآن کریم به برخی از این هنجارها و فرهنگ‌ها، اشاره کرده است؛ این آداب و رسوم مورد قبول اسلام نیستند از جمله در آیه 2 سوره مجادله می‌فرماید «الَّذِینَ یُظاهِرُونَ مِنْکُمْ مِنْ نِسائِهِمْ ما هُنَّ أُمَّهاتِهِمْ إِنْ أُمَّهاتُهُمْ إِلاَّ اللاّئِی وَلَدْنَهُمْ وَ إِنَّهُمْ لَیَقُولُونَ مُنْکَراً مِنَ الْقَوْلِ وَ زُوراً وَ إِنَّ اللّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ »، خداوند متعال با یک فرهنگ غلط جامعه مبارزه می‌کند که در جامعه جاهلی نهادینه شده بود؛ قرآن کریم زهار کردن را رد کرده و فرمود مادر فقط کسی است که او را به دنیا آورده و با این کار منکر بزرگ جهالت را منکوب کرد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در آیه 12 سوره ممحنه نیز می‌خوانیم «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِذا جاءَکَ الْمُؤْمِناتُ یُبایِعْنَکَ عَلى أَنْ لا یُشْرِکْنَ بِاللّهِ شَیْئاً وَ لا یَسْرِقْنَ وَ لا یَزْنِینَ وَ لا یَقْتُلْنَ أَوْلادَهُنَّ وَ لا یَأْتِینَ بِبُهْتان یَفْتَرِینَهُ بَیْنَ أَیْدِیهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ وَ لا یَعْصِینَکَ فِی مَعْرُوف فَبایِعْهُنَّ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللّهَ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ» زمانی که بانوان برای بیعت با پیامبر وارد می‌شوند، خداوند می‌فرماید باید قول بدهند وارد فرهنگ بی‌بند و باری، سرقت و بهتان و ... جاهلی نمی‌شوند و از کارهای گذشته استغفار کنند.

وی ادامه داد: قرآن کریم به دنبال آن است که فرهنگ منحط و فساد باید در جامعه ریشه‌کن شود یعنی در کنار تاسیس فرهنگ دینی باید فرهنگ غیردینی نیز از بین برود که این کار یکی از اهداف مهم رسانه دینی است.

رفعتی تصریح کرد: در آیه 41 سوره حج آمده است «الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ»، امر به معروف و نهی از منکر به عنوان وظیفه حاکمیت بیان شده است، کسانی که حکومت الهی به دست آنها افتاد باید اقامه نماز، زکات و امر به معروف و نهی از منکر کنند.

وی افزود: در آیه 109 سوره آل عمران خداوند بیان می‌کند بهترین امت کسانی هستند که فرهنگ امربه معروف و نهی از منکر را داشته باشد و فرهنگ آن، فرهنگ معروف باشد و از منکرات دوری کند.

رفعتی تصریح کرد: جامعه دینی بر عکس جامعه‌ای است که شیطان آن را دنبال می‌کند؛ در آیه 61 سوره توبه بیان شده جامعه مورد هدف نفاق بر عکس جامعه مورد هدف خداوند، پیامبر و دین است یعنی جریان نفاق امر به منکر و نهی از معروف می‌کند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اگر رسانه‌های شیطانی به دنبال تحریک شهوات و منکرات هستند در مقابل جریان رسانه دینی باید آثار مثبت معروف را در جامعه بیان کند.

وی گفت: منافقان، کفار و شیاطین به دنبال این هستند که بدی‌ها را نیک جلوه دهند و نیکی‌ها را بد و در همین راستا واژه‌ها را نیز جابه‌جا بیان می‌کنند یعنی هر جا که از دموکراسی، آزادی و حقوق بشر سخن می‌گویند دقیقاً برعکس عمل می‌کنند.

رفعتی اظهار کرد: در قرآن کریم بیان شده مسیری که شیطان در مقابل انسان قرار می‌دهد، سوق دادن مردم به فحشا و منکرات است، کسانی که از شیطان پیروی می‌کنند در حقیقت به او برای ایجاد این جریان منکر کمک می‌کنند.

وی افزود: در این زمینه یک جنگ عظیم نرم و جنگ فرهنگی وجود دارد به همین دلیل وقتی کار فرهنگی قرار است در جامعه ایجاد شود، باید با تهاجم فرهنگی نیز مقابله شود.

رئیس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر دشمن در این تهاجم فرهنگی نرم که علیه ما روا داشته موفق نشود به دنبال جنگ سخت خواهد رفت.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: دشمنان اسلام طی 13 سال نخست بعثت، همیشه سعی کردند از ابزارهای نرم برای مقابله با پیامبر استفاده کنند و به همین خاطر به پیامبر(ص) تهمت زدند و وقتی این حربه فرهنگی جواب نداد به سراغ جنگ با پیامبر رفتند.

وی گفت: پس از اینکه فرهنگ دینی در جامعه شکل گرفت و رسانه دینی به این فرهنگ‌سازی کمک کرد، باید به فکر حفظ آن باشد در واقع کار رسانه دینی با ایجاد یک حکومت و جامعه دینی تمام نمی‌شود، بلکه باید در پی حفظ این ارزش‌ها باشد؛ نهی از منکر هم به دنبال رفع منکر است و هم به دنبال دفع منکر؛ یعنی نباید اجازه دهیم که اصلاً منکر وارد جامعه شود.
ارسال نظرات