خبرهای داغ:
سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم مطرح کرد

تلاش برای انتخاب قم به عنوان پایتخت کتاب ایران

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم بر تلاش و ارائه برنامه‌های اجرا شده در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی به منظور انتخاب قم به عنوان پایتخت کتاب ایران تاکید کرد.
کد خبر: ۸۷۷۴۶۱۵
|
۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، وحید فرجی در نخستین جلسه هم اندیشی و هماهنگی سومین جشنواره پایتخت کتاب و روستاها و عشایر دوستدار کتاب در قم با تاکید بر اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی و جایگاه استان قم در حوزه کتاب اظهار کرد: طبق فراخوان منتشر شده در خصوص انتخاب پایتخت کتاب، شهرهای متقاضی نامزدی سومین پایتخت کتاب ایران باید حداکثر تا 20 آذر 1395 پرونده شهرهای خود را به همراه مدارک و برنامه‌های خود به دبیرخانه مرکزی انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران در تهران ارسال کنند.

وی افزود: معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این طرح را با مشارکت برخی از نهادهای دولتی و غیردولتی از جمله بانک ملت، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دیگر نهادها و سازمان‌های فعال و علاقه‌مند در این زمینه اجرا می‌کند. این عنوان به شهری اعطا می‌شود که از نظر هیأت داوران بهترین و موثرترین برنامه را برای ترویج کتاب‌خوانی ارائه کرده و تضمین‌های لازم را برای اجرای آن داده باشند. شهر منتخب علاوه بر دریافت لوح تقدیر از مقامات عالی‌رتبه کشوری، مجموعه‌ای از تسهیلات، اعتبارات و منابع فرهنگی را دریافت خواهد کرد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: طرح‌های ارسالی باید شامل برنامه‌هایی باشند که به طور ویژه برای پایتخت کتاب و متناسب با نیازهای محلی؛ آیین‌های بومی، ارزش‌های دینی و ملی طراحی شده باشند. همچنین این طرح‌ها با درگیر کردن مشارکت‌های عمومی در شهر باید موجب ایجاد تاثیرات پایدار در ارتقای سطح فرهنگ کتاب‌خوانی شوند. از نظر هیأت داوران طرحی سزاوار برگزیده شدن خواهد بود که اولا قابلیت الگوبرداری داشته باشد، ثانیا در محتوا و شیوه اجرا نوآورانه و کیفی و دارای ضمانت اجرایی باشد.

وی همچنین در خصوص جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب نیز گفت: این جشنواره به منظور گسترش عدالت فرهنگی در سراسر کشور و پشتیبانی از اقدامات انجام شده و همچنین اجرای طرح‌های ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی و جلب توجه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط به اهمیت کتاب در جامعه، در سطح روستاها و عشایر سراسر کشور برگزار شده و 10 روستا و آبادی عشایری دوستدار کتاب در اسفندماه معرفی می‌شود.

فرجی همکاری فرمانداری و بخشداری های استان قم را در برگزاری هر چه بهتر این جشنواره در قم موثر دانست و افزود: امیدواریم این هم افزایی و مشارکت بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرمانداری قم و بخشداری‌های استان قم به وجود آمده تا شاهد موفقیت روستاها و عشایر قم در این جشنواره مهم و معتبر باشیم.

وی خاطرنشان کرد: متقاضیان باید پرونده روستا یا آبادی عشایری خود را با مهر و امضای دهیار، رئیس شورای اسلامی روستا یا تیره عشایری و مسؤول طرح و نیز مستندات خود را تا  پایان وقت اداری روز شنبه 20 آذر از طریق پست به دبیرخانه‌های استانی مستقر در اداره کل ارشاد اسلامی استان‌ها و یا به صورت مستقیم به دبیرخانه مرکزی جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ارسال کنند.
ارسال نظرات