خبرهای داغ:
مقاله تحقیقاتی از سرگرد دوکوشکانی مسئول فاوای سپاه ناحیه کرمانشاه:

انزوای اجتماعی در دوران پسا مجازی

کد خبر: ۸۷۷۶۵۳۱
|
۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴

 

دوکوشکانی مسئول فاوای سپاه ناحیه کرمانشاه در گفتگو باخبرنگار خبرگزاری بسیج از کرمانشاه در خصوص مقاله تحقیقاتی  فضای مجازی اظهار داشت: بنا به فرموده مقام معظم رهبری در خصوص شمشیر دولبه فضای مجازی:

خطر ریزش کوه: جوانان با فضای مجازی سروکار دارند، با برنامه های علمی اش، با اینترنتش، با شبکه های اجتماعی اش، با مبادلات و امثال اینها سروکار دارند. خب، اینجا لغزشگاه است. هیچ کس نمی گوید آقا جاده نکش  اگر شما در یک منطقه ای جاده ای لازم دارید، خیلی خب، جاده بکش، جاده اتوبان هم بکش اما مواظب باش! آنجایی که ریزش کوه محتمل است، آنجا محاسبه لازم را بکنید. ما نمی گوییم این راه را ببندید،نه، اینکه بی عقلی است... از این استفاده کنید منتها استفاده درست... اینترنت یکی از نعم بزرگ الهی است، اما در عین حال یک نقمت بزرگ هم هست، یعنی یک چاقوی دو دم و خطرناک، اینترنت الان مثل یک جریان افسار گسیخته است. این مثل آن است که کسی یک سگ وحشی را بیاورد، بگویند قلاده اش کو؟ بگویند سفارش کرده ایم آهنگر قلاده را بسازد!

 

 شکل گیری اینترنت و به تبع آن فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی، تغییرات اساسی در زندگی بشر به وجود آورده است  به گونه ای که بی مسامحه می توان کنشگری اجتماعی انسان ها را به دو دوره پیشا مجازی و پسامجازی تقسیم کر اینترنت در سال 1970 میلادی به عرصه عمومی جامعه راه یافت و همراه با گسترش امکانات سخت افزاری، هر روز بیش از پیش جوامع گوناگون را تسخیر کرد و به نوعی انقلابی شگرف در عرصه ارتباطات به وجود آورد.فضای مجازی فضایی است که در همه جا هست اما هیچ کجا نیست، فضایی است که در پرتوی در دسترس قرار دادن اطلاعات وسیع و سریع، به فرد قدرت نمادین بیشتر و امنیت روانی گسترده تری می بخشد اما در همان حال او را وابسته تر، بی قدرت تنر و مضطرب تر از پیش می کند.فضای سیال و بی حدودی است که به سادگی، همیشه در دسترس همگان است اما به همان سادگی که ایجاد می شود از بین می رود و محو می شود. فضایی است که در پرتو تسهیل شرایط تعامل اجتماعی، توافق اجتماعی عمیق تر و یکپارچگی اجتماعی فراخ تری را ایجاد می کند اما باز در همان حال از زاویه دیگر به سبب کارکردهای خصوصی و منحصراً فردی اش، تمایز و انزوای اجتماعی را گسترش می دهد.امروزه نیز گستردگی و همه گیر شدن فضای مجازی در کشور به نحوی است که عنوان می شود بیش از دو سوم از جمعیت کشور از شبکه های اجتماعی مجازی استفاده می کنند. این برنامه ها با آگاهی دادن به مردم که گاهی این آگاهی ها از نوع کاذب و شایعه است اما به طور عمده روی کنش های مردم اثر داشته اند تا جایی که کنش افراد را تغییر داده و پراکسیس و کردار اجتماعی را بالا برده است .یکی دیگر از اثراتی که فضای مجازی بر کنشگری جامعه نهاده است را می توان انزوای اجتماعی و گوشه گیری کاربران این فضا و به ویژه جوانان و نسل جدید جامعه دانست . از این رو کاربران این عرصه فضا ، کانون گرم خانواده ، دوستان و همسالان خود را فراموش کرده اند و از این رو برای ارتباطات خود به جای دیدار حضوری به واسطه این فضاها از همدیگر کسب اطلاعات می کنند . بسیاری از مطالب سوء که با برنامه ریزی صورت می گیرد سبب تضعیف روحیه دینداری حاکم در جامعه خواهد شد به همین سبب در این فضا که یکی از خصایل اساسی آن بمباران اطلاعاتی افراد است سبب خستگی و دلزدگی افراد از ایفای نقش های خودشان می شود. ارتباطی که در دنیای واقعی به دلایلی نظیر ترس از آبرو، خانواده، جامعه، دین و مسائلی از این دست هرگز امکان شکل گیری آن به این شکل و شمایل وجود ندارد در شبکه های مجازی به سادگی رخ می دهد و رفته رفته بر سبک روابط افراد تاثیری منفی خواهد گذاشت در نتیجه سبک زندگی دینی را در جامعه اسلامی از بین خواهد برد .

 

 

((  آنچه بیان شد صرفاً بررسی بخشی از کارکردهای فضای مجازی در تغییر کنش های اجتماعی افراد جامعه است ))

 

دشمن در فضای مجازی به دنبال ایجاد شکاف بین حاکمیت و ملت ایران اسلامی است.

 

دلیل موضع گیری فضای اجتماعی علیه ایران اسلامی این است که دشمن قصد دارد از قدرت فضای مجازی خود در جهت حاکمیت بر نظم اجتماعی موجود در جامعه ما به نفع خود استفاده کند و مردم را نسبت به نظام خود بی تفاوت کند .  با وجود اینکه فضا و هجمه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی از طرف دشمن بسیار و امکانات ما کم است اما با داشتن روحیه حق طلبی همواره پیروز هستیم .

ارسال نظرات