خبرهای داغ:
معاون وزیر دفاع مطرح کرد

آمادگی نیروهای مسلح برای آموزش حقوق بشر دوستانه در سطح فرامنطقه‌ای

معاون بین‌الملل وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران گفت: نیروهای مسلح ایران آمادگی دارند تا با همکاری نهادهای ملی و بین‌المللی فعال برای آموزش حقوق بشر دوستانه به نظامیان در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اقدام کنند.
کد خبر: ۸۷۸۹۱۲۱
|
۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، سرتیپ نصرالله کلانتری شب گذشته در مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس بین‌المللی اسلام و حقوق بشر دوستانه بین‌المللی که در سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با بیان اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران عملکرد مطلوبی در راستای ترویج حقوق بشر دوستانه داشته است، اظهار کرد: وظیفه ترویج و نظارت بر رعایت حقوق بشر دوستانه در جمهوری اسلامی ایران بر عهده کمیته ملی حقوق بشر دوستانه واگذار شده است که این کمیته با حضور نهادهای دولتی از جمله وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برنامه‌های خود را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه وزارت دفاع به نیابت از نیروهای مسلح در کمیته ملی حقوق بشر دوستانه حضور دارد، عنوان کرد: وزارت دفاع رسالت‌های خود را در راستای ترویج حقوق بشر دوستانه در سطوح ملی و بین‌المللی ایفا می‌کند.

معاون بین‌الملل وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران یادآور شد: نیروهای مسلح ایران بر اساس فتوای رهبر انقلاب اسلامی از سلاح های کشتار جمعی پرهیز کرده و در این راستا با کنوانسیون‌های مختلف بین‌المللی در راستای مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی همراه شده و معاهدات بین‌المللی را پذیرفته است هر چند نگرانی‌هایی در مورد اجرای تبعیض‌آمیز این معاهدات وجود دارد.

وی از وجود 42 هزار کیلومتر میدان مین بعد از جنگ تحمیلی در ایران یاد کرد و گفت: این میدان‌ها در بخش‌هایی از پنج استان مختلف کشور وجود داشته است به همین علت جمهوری اسلامی ایران در رده بالاترین کشورهای دارای زمین‌های مین قرار داشت اما وسعت این مناطق که امنیت ایران را به خطر انداخت اکنون توسط وزارت دفاع و به برکت خون شهیدان بسیار محدود شده است و فضاهای باقیمانده در آینده پاکسازی می‌شود.

کلانتری با تاکید بر اینکه پاکسازی مناطق آلوده به مین با استفاده از منابع انسانی و مالی ملی انجام شده است، افزود: این اقدام می‌تواند به عنوان بخشی از فعالیت‌های بشر دوستانه ایران الگویی برای دیگر کشورها باشد به همین علت وزارت دفاع به تشکیل کمیته مشترک مین‌زدایی با کشور عراق و کشورهای فارسی‌زبان اقدام کرده است.

وی با اشاره به اینکه نهادهای مختلف بین‌المللی شعار حقوق بشر دوستانه را بسیار مطرح می‌کنند، تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف مورد نظر باید نسبت به اجرای این حقوق اهتمام داشته باشیم که برای تحقق این هدف در کشور ایران نیروهای مسلح نقش اصلی را بر عهده دارند.

عضو کمیته ملی حقوق بشر دوستانه خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح ایران آمادگی دارند تا با همکاری نهادهای ملی و بین‌المللی فعال برای آموزش حقوق بشر دوستانه به نظامیان در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اقدام کنند.

وی از برگزاری همایش حقوق بشر دوستانه ویژه نیروهای مسلح در بهمن ماه سال 90 یاد کرد و ادامه داد: بهمن ماه سال جاری دومین دوره این همایش برگزار می‌شود.

کلانتری با بیان اینکه ایران به دنبال ایجاد جهانی بدون خشونت و رسیدن به همکاری‌های بین‌المللی بر مبنای احترام به اصول است، اظهار کرد: جامعه جهانی باید تلاش خود را برای حذف علت اصلی درگیری مسلحانه و محکوم کردن کشورهای ظالم داشته باشد و در صورت نیاز به صورت متمرکز با استفاده از قدرت خود ظالمان را به تسلیم وادار کند.

وی دخالت و نفوذ کشورهای ظالم از جمله آمریکا در مسائل داخلی کشورها را علت اصلی خشونت‌های منطقه دانست و گفت: در شرایط کنونی وجود سلاح‌های کشتار جمعی تهدید جدی برای جامعه بشریت و کره زمین است چراکه استفاده از این سلاح‌ها خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد.

معاون وزیر دفاع یادآور شد: با وجود کشورهای دارنده ذرات‌خانه‌های اتمی تهدید سلاح‌های کشتار جمعی قابل چشم‌پوشی نیست چراکه این کشورها اقدام عملی و ملموسی برای حذف ذرات‌خانه‌ها انجام نداده‌اند و برخی از آنها همانند آمریکا این حق را محفوظ می‌داند که از سلاح‌های اتمی برای تخریب دیگر کشورها استفاده کند.
ارسال نظرات