تفکر بسیجی آن چنان حقانیت اصحاب کربلا را به نمایش گذاشت که دیگر هیچ منکری نتواند شائبه مبالغه در داستان فداکاران کربلا را به دل راه دهد.
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، تفکر بسیجی آن چنان حقانیت اصحاب کربلا را به نمایش گذاشت که دیگر هیچ
منکری نتواند شائبه مبالغه در داستان فداکاران کربلا را به دل راه دهد.
«بسیجی» از جمله واژههایی است که به لطف انفاس قدسی امام خمینی(ره) تنها در لُغتنامه و دایره المعارف انقلاب اسلامی یافت میشود. «بسیجی» فرد عاشق سر از پا نشناختهای است که لحظه لحظه زندگی خویش را وقف اسلام، قرآن، ولایت و انقلاب اسلامی کرده است.
شناخت بسیجی در وضعیت کنونی و آینده از ضروریات بزرگی است که در سرنوشت سامان دادن به کشور، ترویج اسلام ناب و تداوم راه مقدّس انقلاب و امام خمینی(ره) نقش تعیین کننده دارد.
تفکر بسیجی و ویژگیهای آن
واژهی مقدس بسیج که اوّلین بار از پرتو کلام نورانی معمار بزرگ انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) تجلی یافت به یک معنا همان اندیشه و اعتقادی است که شریفترین فرزندان امام آن را آگاهانه برگزیدند و تمام فکر و خلق و خوی و عمل خود را با آن میزان، تنظیم کردند تا آنجا که انسانهای دیگری شدند با رایحهای ولایی و صبغهای الهی و جلوهای قرآنی و به معنای دیگر تفکر بسیجی به تمام و کمال، همـان اندیشـه و اعتقاد کامل به اسلام ناب محمّدی(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) است یعنی بی اسلام ناب، بسیجی نتوان شد و بیتفکر بسیجی، اسلام، اسلام ناب محمّدی(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) نخواهد بود. بنابراین تفکر بسیجی، تعبیری بدیع از مکتب اسلام و آئین الهی تشیع است. این تفکر ویژگیهایی دارد که همان شاخصههای اسلام ناب محمّدی(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و شاخصههای اسلام علوی، اسلام زهرایی، اسلام عاشورایی حسینی و زینبی است.
امام خمینی(ره) احیاگر اسلام ناب محمّدی(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و پایهگذار و معلّم مکتب «تفکر بسیجی» در عصر ما بزرگترین تفسیر را از بسیج و تفکر بسیجی، ارائه میفرماید: «من ... از خدا میخواهم که با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در دنیا افتخارم این است که خود بسیجیام.»
با این تعبیر امام راحل هم بسیجی و تفکر بسیجی را تا اعلاء درجه ستود زیرا به بسیجی بودن افتخار کرد و هم به رهروان آموخت که تفکر بسیجی چیست و اسوه بسیجی کیست؟
از برکات نهضت عظیم و مقدس اسلامی به رهبری حضرت امام راحل حضور هرچند کوتاه مدت ولی مؤثر و همه جانبه تفکر امام راحل در همه صحنههای حیات اُمت اسلامی بویژه در مهمترین حادثه انقلاب اسلامی یعنی دفاع مقدس بود. این حضور که از پشتوانه گرانبهاء و از عالیترین درجات ایمان و عمل صالح برخوردار بود در کوتاهترین مدت منشاء چنان تحولات شگرفی در میان رهـروان شد که حتـی گاهی راه باور را بر همـراهان دشـوار میکرد و رنگ و بوی افسـانه به خود میگرفت، اما عاقبت دشمنان هم دریافتند که تفکر بسیجی آن گونه که امام راحل پایهگذاری کرد. کیمیایی است که حتی افسانهها را در وادی واقعیت به مبارزه میطلبد.
تفکر بسیجی آن چنان حقانیت اصحاب کربلا را به نمایش گذاشت که دیگر هیچ منکری نتواند شائبه مبالغه در داستان فداکاران کربلا را به دل راه دهد. تفـکر بسیجی با اوصاف اعجابآورش چیزی نیست جز برنامه بینظیر توحید و عدالتخواهی که شاخصههای آن چنین است:
1) پیوند و بیعت با ولایت:
از پیامبر اعظم(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و امیرالمؤمنین علی(علیهالسلام) تا حضرت مهدی(عجلالله تعالی فرجه الشریف) و در زمان غیبت با ولایت فقیه.
2) ایمان و اخلاص:
تفکر بسیجی بیش از هر چیز بر ایمان خالص و محض به غیب مبتنی است؛ ایمان به الله با همه اسماء و اوصاف جمال و جلالش بدون ذرهای تردید یا شرک.
3) حریت در عبودیت:
در این مکتب، بندگی نه از روی طمع و نه از روی خوف بلکه از روی آزادگی و عشق به معبود است؛ همانگونه که امیر مؤمنان علی(علیهالسلام) در وصف خویش بیان فرمود لذا بسیجی بنده رب است نه بنده زر و زور؛ چه او شرافتمندتر از این است که غیر از این باشد.
4) اطاعت اعتقادی و آگاهانه:
از آنجا که بسیج در اصل خود تبلور آیه شریفه «أَطِیعُوا اللهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الأَمرِ مِنکُم» (نساء59) است، بدون تردید اطاعت و فرمانبرداری آگاهانه در تفکر بسیجی جایگاه منحصر به فردی را به خود اختصاص میدهد زیرا در تفکر بسیجی عنایت نهایی برای انسان، کسب رضایت معبود است و چنین غایتی جز با فرمانبرداری مطلق از اوامر الهی که همانا عمل به تکلیف معین شده از سوی امام و ولیفقیه در زمان غیبت است، حاصل نمیشود. اطاعت از فرماندهی از بدیهیترین ویژگیها و آشناترین شاخصههای رزمندگان است که یک روز ندای «هل من ناصر» حسین زمانه را با ترک مال و منال، جاه و مقام، درس و مدرسه پاسخ دادند و روز دیگر جام زهر پذیرش قطعنامه را به امر فرمانده عزیزشان بر خویش گوارا کردند و سپس بلافاصله برای خُرد کردن دندان تهاجم خائنان منافق و صدام پلید «مرصاد» را آفریدند و ثابت کردند آن کس که بسیجی است و انعطافپذیری در برابر فرمان حقّ، خصلت خاص همه صاحبان تفکر بسیجی است.
5) عدالتخواهی:
از مهمترین ویژگیهای تفکر بسیجی عدالتخواهی همه جانبه است در همهی ابعاد اجتماعی، حقوقی، اقتصادی، سیاسی و اخلاقی است.
بسیجی تفسیر عدالت علی(علیهالسلام) است که به قیمت تمام جهان حاضر نیست به قدر گرفتن پوست جویی از دهان مورچهای به کسی ستم کند اگرچه آن کس دشمن او باشد. بسیجیان به حکم «کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَدَآءَ بِالقِسطِ...» (مائده8) قائمان به قسط هستند و بدکاری هیچ قومی آنها را به ستمکاری نمیکشاند. خودداری رزمندگان ما از مقابله به مثل با جنایات صدام علیه مردم از همین تعهد ناشی میشد.
6) ظلمستیزی:
بسیجی مصداق فریاد عادلترین مظلم و مظلومترین عادل خلقت یعنی فریاد «کونوا للظالم خصما و للمظلوم عوناً» امیرمؤمنان(علیهالسلام) است. بسیجی فرمانبردار امامی است که فرمود: «ما تا آخر در کنار مظلومان جهان میایستیم و با ظالم میجنگیم» یعنی ما تا فنای فتنه در جهان مجاهده میکنیم. (انفال،39) و در میدان مبارزه با ظلم، لبهی تیز شمشیر خود را متوجه ریشه همهی مظاهر فرهنگی، حقوقی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ستمگران میکنیم و تا قطع تمامی آن ریشههای متعفن از پا نخواهیم نشست.
7) شهادتطلبی عاشقانه:
اشتیاق غرق شدن در خون خود همواره بزرگترین آرزوی اولیای الهی بوده است و «فزت و رب الکعبه» زبان حال همه عاشورائیانی است که یک عمر استغاثه برای توفیق شهادت در راه خدا را پیشه خود میساختند و در انتظار آن بیتابانه لحظه شماری میکردهاند.
داستان پیشی گرفتن اصحاب امام حسین(علیهالسلام) در میدان کربلا و رزمندگان ما در ایام دفاع مقدس علاوه بر اثبات این حقیقت شگرف، گویای اوج از خودگذشتگی و کمالی است که از آشکارترین ویژگیهای تفکر بسیجی است.
8) ایثارگری کریمانه:
هرچند ایمان خالص به غیب، این باور را که انسان هرچه را در این دنیای مادی در راه خداوند از دست بدهد در واقع حقیقت آن را در اعلاء مرتبهاش به دست آورده است، در تفکر بسیجی ایثارگری معنای گستردهتری دارد و آن از خودگذشتگی است به تمام معنا. همه چیز برای رضای خداوند در طَبق اخلاص گذاشته میشود.
چنین تفکری انسان را تا آن اندازه متعالی میکند که حاضر میشود در گمنامترین وضعیت دنیوی در اوج بیتوقعی و وارستگی از همه چیز خود بگذرد و چون امام حسین(علیهالسلام) با زمزمه «رضا برضاک» پای در میدانی میگذارد که در نظر خلایق چیزی جز دام بلا و مصائب نیست.
9) زهد و قناعت:
پس از روشن شدن ارتباط عمیق ایثارگری با تفکر بسیجی دیگر نمیتوان آن را منهای زهد و قناعت تصور کرد زیرا اساس این تفکر بر چیزی است که حتی سایه رفاهطلبی، شکمبارگی، اسراف، تبذیر، تجملپرستی و دنیا دوستی در قاموس آن راه ندارد.
تفکر بسیجی این است که کوله بار زهدی علیوار، توشهای از سادهترین طعامها و سرپناهی از بیتجملترین بناها و پوشاکی از مردمیترین پوششها را به همراه دارد.
بسیجی هنوز تصویر خانه گِلی حضرت علی(علیهالسلام) و اتاق کوچک امام خمینی(ره) و حسینیه بیتجمل جماران را بر لوح دل خویش دارد و میداند که تفکر بسیجی یعنی عزم راسخ مبارزه و این عزم همانطور که بسیجیان فرمودند با رفاه طلبی و راحتطلبی هرگز سرسازش ندارد.
10) تواضع و صمیمیت:
اصولاً هر آنچه بوی تکبر و خودبینی میدهد هزاران سال از فرهنگ متعالی بسیج و تفکر بسیجی فاصله دارد زیرا بسیجی پیش از هر چیز همهی سدهای منیت و خودبینی را در هم شکسته است او در میان اسمای الهی محو و در میان بندگان خدا ناشناس است. او علو و مرتبت را از آن خدا میبیند و اسوهای دارد که هرگاه تازه واردی بر جمع او و یارانش وارد میشد، نمیتوانست بدون راهنمایی یاران دیگر او را از دیگران بازشناسد. (سننالنبی، علامه طباطبایی) او سـردار رشیـدی چـون مالکاشتر داشته است که از شدت تواضع، جاهلان بر او جسارت میکردند و او با کرامت آنان را دعا میکرد.
او امامی دارد که وقتی استقبالکنندگان لجام اسب او را کشیدند و در رکاب او دویدند به خشم آمد و بر آنان خروشید که این رسم نه شایسته امیرمؤمنان است که خود مشی اهل ایمان را مشی تواضع میداند.
او امامی دارد که دعوت فقرا را به صرف غذایی از آب استخوان پخته میپزد و پیامبری دارد که چون بردگان، متواضعانه مشی میکند و همچون آنان طعام صرف میکند و همچون آنان جلوس میکند در حالی که عزیزترین و شریفترین است نزد خدا (نهجالبلاغه؛ خطبه159،فراز22) خود او آن گاه که در کنار زیر دستان خود بر پشت وانت سوار میشود و دیگران را بر جای بهتر مینشاند میخواهد بگوید که من پرچمدار تفکر بسیجیام؛ تفکر آن پیامبری که در زمان رواج رفتارهای اشرافگرانه و استکباری سُفیانیان در اوج عزت و اقتدار بر استر یا چارپایی بدون زین و پالان سفر میکرد. (سننالنبی، علامه طباطبایی) بر بوریایی میآرمید و پیاده مسافتهای طولانی کوچههای مدینه را طی میکرد و همه اینها در حالی بود که حتی جبرئیل شایسته همراهی او تا «قَابَ قَوسَینِ أَوأَدنَی» (النجم،9) نبود. ندای «وَ لَاتَمِش فِیالأَرضِ مَرَحاً إِنَّکَ لَن تَخرِق الأَرضَ وَ لَن تَبلُغَ الجِبَالَ طُولاً» (اسراء،37) آویزه گوش اوست تا مجمع یاران و اهل ایمان را مقرون صفا و صمیمیت کند و بوستان دین را بارورتر سازد.
11) شجاعت و دلاوری:
حرکت شجاعانه پیامبر اعظم(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) در صفوف مقدم نبرد با دشمنان، مبارزه یک تنه حضرت امیر(علیهالسلام) با قویترین پهلوان عصر خویش آنجا که یک ضربت او بر همهی عبادات جِن و اِنس برتری یافت و ایستادگی شجاعانه مظلومان کربلا در برابر سپاه بیشمار قساوتپیشگان یزیدی همه و همه برگهای زرینی از پرونده درخشان شجاعتهای اعجابانگیز تربیتشدگان مکتب اسلام ناب یعنی تفکر بسیـجی است. نبرد تن با تانک، نـبرد نوجوانان دریادل بسیـجی با رزمدیدهترین فرماندهان دشمن و نبرد پا برهنگان جانباخته با میدانهای بیترحم مین و انفجار، پیشروی به قلب دشمن زیرباران آتش دشمن و بالاخره نبرد بدن با فولاد و آتش، جملگی آثار انکارناشدنی تحولی هستند که تفکر بسیجی در همه معیارهای محاسباتی انسان مؤمن پدید آورد.
سرگذشت فرماندهان شهید که به مانند ستارگان درخشانی آسمان مصفای انقلاب اسلامی را منور کردهاند، گواهان صادق این حقیقتند که تفکر بسیجی محرک مقدسی است که همواره بهترینها را مشتاقانه به سوی سهمگینترین میدانهای مبارزه و نبرد سوق میدهد. شهیدان گرانقدری نظیر دکتر مصطفی چمران، علی صیاد شیرازی، عبّاس بابایی، حسن باقری، مهدی باکری، حسین خرازی، محمّد بروجردی، مهدی زینالدین، احمد کاظمی، نورعلی شوشتری و ... الواح زرین دفتر عشق و شهادت و مکتب تفکر بسیجی هستند.
12) صلابت و کوبندگی:
تفکر بسیجی آنگاه که دفاع از کیان اسلام و عزت مسلمین و حقوق مستضعفین در میان باشد، صیقلدهنده شمشیر عدالتجو و ظلمستیز رزمندگان و استحکامبخش گامهای استوار همراهان و یاران رسولالله خواهد بود. چه اینان در کنار رسولالله(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) «أَشِدَّآءُ عَلَی الکُفَّارِ» (فتح،29) هستند و نامشان چون مولایشان لرزه بر اندام منحرفان و مفسدان میاندازد.
اینان احیاگر خاطره رشادتهای امیرمؤمنان(علیهالسلام) و فرمانده دلاورش مالکاشتر نخعی و فرزند شهیدش حضرت ابالفضل العباس(علیهالسلام) هستند و اینان کسانی بودند که یک تکبیر آنان شیرازه سپاه دشمن را از هم میگسیخت و گروه گروه از آنان را ذلیلانه به شکست و اسارت وا میداشت.
اینان فرزندان امام خمینی(ره) بودند که چون ابراهیم با ندای تکبیر بتهای شرق و غرب را در هم کوبیدند و مستکبران را به عجز و ذلت کشاند.
13) ابتکار و خلاقیت:
طراحی خندق در نبرد احزاب، آنگاه که جمعیت مؤمنان در محاصره سهمگین کفار و مشرکین قرار داشتند، نشان داد که عنایت الهی چگونه اذهان اهل ایمان را به نور خود پویا میکند و البته این امر بدیهی است. او خود وعده فرمود: «إِن تَتَّقُوا اللَّهَ یَجعَل لَّکُم فُرقَانََا» (انفال،29) او که به اهل تقوا شناخت عالی از همه رموز خلقت میدهد، طبیعی است که کشف رموز جهان مادی در چنین مکتبی برای اهل ایمان و تقوا بسیار پیش پا افتاده خواهد بود.
تفکر بسیجی ذهن را چنان صیقل میدهد که پردههای غیب را کنار میزند. حال چگونه در وادی روابط و حوادث مادی چیزی بر صاحب این تفکر میتواند پوشیده بماند. اقدامات شگفتآور امام بسیجیان در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و نیز صدها نمونه استثنایی از ابتکارات رزمندگان اسلام در صحنههای دفاع مقدس، حقایقی است که نشانگر شکوفایی استعداد ابتکار و خلاقیت در مؤمنان است.
بنابراین امروز نیز پیشرفتهای علمی کشور مرهون تفکر بسیجی، در پرتو این تفکر جمهوری اسلامی ایران در فضا حضور پیدا کرده و موشک ماهوارهبر و ایستگاه پرتاب ماهواره میسازد، البته این اتفاق برای غربیها باور کردنی نبود، اما با موفقیت ایران در این حوزه، هیمنه غرب زیر سؤال رفت و هیبت آنها فرو ریخت و به همین علت که از نظام جمهوری اسلامی ایران عصبانی هستند. چرا که بسیاری از ملتها در نقاط مختلف دنیا از ایران الگو میگیرند، این پرتو افشانی انقلاب اسلامی مرهون تفکر بسیجی است که در دل انسانها اثر گذاشته و آنان را شیفته نظام جمهوری اسلامی کرده است.
بسیج یک حرکت عمیق و اسلامی و منطبق با نیازهای جهان اسلام و جامعه اسلامی است همانگونه که شکل و نوع تهدیدات تغییر کرده و دشمن با حرکات سایبری و روشهای فرهنگی به مقابله با نظام اسلامی دست میزند، بسیجیان باید در مقابل این تهدیدات و توطئهها هوشیار باشند. چرا که هرچه نظام اسلامی بیشتر رشد و پیشرفت کند روش دشمن نیز پیچیدهتر میشود، بسیج باید جلوتر از زمان، روشهای دشمن را از قبل شناسایی و با توطئه آنها مقابله کند.
«بسیجی» از جمله واژههایی است که به لطف انفاس قدسی امام خمینی(ره) تنها در لُغتنامه و دایره المعارف انقلاب اسلامی یافت میشود. «بسیجی» فرد عاشق سر از پا نشناختهای است که لحظه لحظه زندگی خویش را وقف اسلام، قرآن، ولایت و انقلاب اسلامی کرده است.
شناخت بسیجی در وضعیت کنونی و آینده از ضروریات بزرگی است که در سرنوشت سامان دادن به کشور، ترویج اسلام ناب و تداوم راه مقدّس انقلاب و امام خمینی(ره) نقش تعیین کننده دارد.
تفکر بسیجی و ویژگیهای آن
واژهی مقدس بسیج که اوّلین بار از پرتو کلام نورانی معمار بزرگ انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) تجلی یافت به یک معنا همان اندیشه و اعتقادی است که شریفترین فرزندان امام آن را آگاهانه برگزیدند و تمام فکر و خلق و خوی و عمل خود را با آن میزان، تنظیم کردند تا آنجا که انسانهای دیگری شدند با رایحهای ولایی و صبغهای الهی و جلوهای قرآنی و به معنای دیگر تفکر بسیجی به تمام و کمال، همـان اندیشـه و اعتقاد کامل به اسلام ناب محمّدی(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) است یعنی بی اسلام ناب، بسیجی نتوان شد و بیتفکر بسیجی، اسلام، اسلام ناب محمّدی(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) نخواهد بود. بنابراین تفکر بسیجی، تعبیری بدیع از مکتب اسلام و آئین الهی تشیع است. این تفکر ویژگیهایی دارد که همان شاخصههای اسلام ناب محمّدی(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و شاخصههای اسلام علوی، اسلام زهرایی، اسلام عاشورایی حسینی و زینبی است.
امام خمینی(ره) احیاگر اسلام ناب محمّدی(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و پایهگذار و معلّم مکتب «تفکر بسیجی» در عصر ما بزرگترین تفسیر را از بسیج و تفکر بسیجی، ارائه میفرماید: «من ... از خدا میخواهم که با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در دنیا افتخارم این است که خود بسیجیام.»
با این تعبیر امام راحل هم بسیجی و تفکر بسیجی را تا اعلاء درجه ستود زیرا به بسیجی بودن افتخار کرد و هم به رهروان آموخت که تفکر بسیجی چیست و اسوه بسیجی کیست؟
از برکات نهضت عظیم و مقدس اسلامی به رهبری حضرت امام راحل حضور هرچند کوتاه مدت ولی مؤثر و همه جانبه تفکر امام راحل در همه صحنههای حیات اُمت اسلامی بویژه در مهمترین حادثه انقلاب اسلامی یعنی دفاع مقدس بود. این حضور که از پشتوانه گرانبهاء و از عالیترین درجات ایمان و عمل صالح برخوردار بود در کوتاهترین مدت منشاء چنان تحولات شگرفی در میان رهـروان شد که حتـی گاهی راه باور را بر همـراهان دشـوار میکرد و رنگ و بوی افسـانه به خود میگرفت، اما عاقبت دشمنان هم دریافتند که تفکر بسیجی آن گونه که امام راحل پایهگذاری کرد. کیمیایی است که حتی افسانهها را در وادی واقعیت به مبارزه میطلبد.
تفکر بسیجی آن چنان حقانیت اصحاب کربلا را به نمایش گذاشت که دیگر هیچ منکری نتواند شائبه مبالغه در داستان فداکاران کربلا را به دل راه دهد. تفـکر بسیجی با اوصاف اعجابآورش چیزی نیست جز برنامه بینظیر توحید و عدالتخواهی که شاخصههای آن چنین است:
1) پیوند و بیعت با ولایت:
از پیامبر اعظم(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و امیرالمؤمنین علی(علیهالسلام) تا حضرت مهدی(عجلالله تعالی فرجه الشریف) و در زمان غیبت با ولایت فقیه.
2) ایمان و اخلاص:
تفکر بسیجی بیش از هر چیز بر ایمان خالص و محض به غیب مبتنی است؛ ایمان به الله با همه اسماء و اوصاف جمال و جلالش بدون ذرهای تردید یا شرک.
3) حریت در عبودیت:
در این مکتب، بندگی نه از روی طمع و نه از روی خوف بلکه از روی آزادگی و عشق به معبود است؛ همانگونه که امیر مؤمنان علی(علیهالسلام) در وصف خویش بیان فرمود لذا بسیجی بنده رب است نه بنده زر و زور؛ چه او شرافتمندتر از این است که غیر از این باشد.
4) اطاعت اعتقادی و آگاهانه:
از آنجا که بسیج در اصل خود تبلور آیه شریفه «أَطِیعُوا اللهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الأَمرِ مِنکُم» (نساء59) است، بدون تردید اطاعت و فرمانبرداری آگاهانه در تفکر بسیجی جایگاه منحصر به فردی را به خود اختصاص میدهد زیرا در تفکر بسیجی عنایت نهایی برای انسان، کسب رضایت معبود است و چنین غایتی جز با فرمانبرداری مطلق از اوامر الهی که همانا عمل به تکلیف معین شده از سوی امام و ولیفقیه در زمان غیبت است، حاصل نمیشود. اطاعت از فرماندهی از بدیهیترین ویژگیها و آشناترین شاخصههای رزمندگان است که یک روز ندای «هل من ناصر» حسین زمانه را با ترک مال و منال، جاه و مقام، درس و مدرسه پاسخ دادند و روز دیگر جام زهر پذیرش قطعنامه را به امر فرمانده عزیزشان بر خویش گوارا کردند و سپس بلافاصله برای خُرد کردن دندان تهاجم خائنان منافق و صدام پلید «مرصاد» را آفریدند و ثابت کردند آن کس که بسیجی است و انعطافپذیری در برابر فرمان حقّ، خصلت خاص همه صاحبان تفکر بسیجی است.
5) عدالتخواهی:
از مهمترین ویژگیهای تفکر بسیجی عدالتخواهی همه جانبه است در همهی ابعاد اجتماعی، حقوقی، اقتصادی، سیاسی و اخلاقی است.
بسیجی تفسیر عدالت علی(علیهالسلام) است که به قیمت تمام جهان حاضر نیست به قدر گرفتن پوست جویی از دهان مورچهای به کسی ستم کند اگرچه آن کس دشمن او باشد. بسیجیان به حکم «کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَدَآءَ بِالقِسطِ...» (مائده8) قائمان به قسط هستند و بدکاری هیچ قومی آنها را به ستمکاری نمیکشاند. خودداری رزمندگان ما از مقابله به مثل با جنایات صدام علیه مردم از همین تعهد ناشی میشد.
6) ظلمستیزی:
بسیجی مصداق فریاد عادلترین مظلم و مظلومترین عادل خلقت یعنی فریاد «کونوا للظالم خصما و للمظلوم عوناً» امیرمؤمنان(علیهالسلام) است. بسیجی فرمانبردار امامی است که فرمود: «ما تا آخر در کنار مظلومان جهان میایستیم و با ظالم میجنگیم» یعنی ما تا فنای فتنه در جهان مجاهده میکنیم. (انفال،39) و در میدان مبارزه با ظلم، لبهی تیز شمشیر خود را متوجه ریشه همهی مظاهر فرهنگی، حقوقی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ستمگران میکنیم و تا قطع تمامی آن ریشههای متعفن از پا نخواهیم نشست.
7) شهادتطلبی عاشقانه:
اشتیاق غرق شدن در خون خود همواره بزرگترین آرزوی اولیای الهی بوده است و «فزت و رب الکعبه» زبان حال همه عاشورائیانی است که یک عمر استغاثه برای توفیق شهادت در راه خدا را پیشه خود میساختند و در انتظار آن بیتابانه لحظه شماری میکردهاند.
داستان پیشی گرفتن اصحاب امام حسین(علیهالسلام) در میدان کربلا و رزمندگان ما در ایام دفاع مقدس علاوه بر اثبات این حقیقت شگرف، گویای اوج از خودگذشتگی و کمالی است که از آشکارترین ویژگیهای تفکر بسیجی است.
8) ایثارگری کریمانه:
هرچند ایمان خالص به غیب، این باور را که انسان هرچه را در این دنیای مادی در راه خداوند از دست بدهد در واقع حقیقت آن را در اعلاء مرتبهاش به دست آورده است، در تفکر بسیجی ایثارگری معنای گستردهتری دارد و آن از خودگذشتگی است به تمام معنا. همه چیز برای رضای خداوند در طَبق اخلاص گذاشته میشود.
چنین تفکری انسان را تا آن اندازه متعالی میکند که حاضر میشود در گمنامترین وضعیت دنیوی در اوج بیتوقعی و وارستگی از همه چیز خود بگذرد و چون امام حسین(علیهالسلام) با زمزمه «رضا برضاک» پای در میدانی میگذارد که در نظر خلایق چیزی جز دام بلا و مصائب نیست.
9) زهد و قناعت:
پس از روشن شدن ارتباط عمیق ایثارگری با تفکر بسیجی دیگر نمیتوان آن را منهای زهد و قناعت تصور کرد زیرا اساس این تفکر بر چیزی است که حتی سایه رفاهطلبی، شکمبارگی، اسراف، تبذیر، تجملپرستی و دنیا دوستی در قاموس آن راه ندارد.
تفکر بسیجی این است که کوله بار زهدی علیوار، توشهای از سادهترین طعامها و سرپناهی از بیتجملترین بناها و پوشاکی از مردمیترین پوششها را به همراه دارد.
بسیجی هنوز تصویر خانه گِلی حضرت علی(علیهالسلام) و اتاق کوچک امام خمینی(ره) و حسینیه بیتجمل جماران را بر لوح دل خویش دارد و میداند که تفکر بسیجی یعنی عزم راسخ مبارزه و این عزم همانطور که بسیجیان فرمودند با رفاه طلبی و راحتطلبی هرگز سرسازش ندارد.
10) تواضع و صمیمیت:
اصولاً هر آنچه بوی تکبر و خودبینی میدهد هزاران سال از فرهنگ متعالی بسیج و تفکر بسیجی فاصله دارد زیرا بسیجی پیش از هر چیز همهی سدهای منیت و خودبینی را در هم شکسته است او در میان اسمای الهی محو و در میان بندگان خدا ناشناس است. او علو و مرتبت را از آن خدا میبیند و اسوهای دارد که هرگاه تازه واردی بر جمع او و یارانش وارد میشد، نمیتوانست بدون راهنمایی یاران دیگر او را از دیگران بازشناسد. (سننالنبی، علامه طباطبایی) او سـردار رشیـدی چـون مالکاشتر داشته است که از شدت تواضع، جاهلان بر او جسارت میکردند و او با کرامت آنان را دعا میکرد.
او امامی دارد که وقتی استقبالکنندگان لجام اسب او را کشیدند و در رکاب او دویدند به خشم آمد و بر آنان خروشید که این رسم نه شایسته امیرمؤمنان است که خود مشی اهل ایمان را مشی تواضع میداند.
او امامی دارد که دعوت فقرا را به صرف غذایی از آب استخوان پخته میپزد و پیامبری دارد که چون بردگان، متواضعانه مشی میکند و همچون آنان طعام صرف میکند و همچون آنان جلوس میکند در حالی که عزیزترین و شریفترین است نزد خدا (نهجالبلاغه؛ خطبه159،فراز22) خود او آن گاه که در کنار زیر دستان خود بر پشت وانت سوار میشود و دیگران را بر جای بهتر مینشاند میخواهد بگوید که من پرچمدار تفکر بسیجیام؛ تفکر آن پیامبری که در زمان رواج رفتارهای اشرافگرانه و استکباری سُفیانیان در اوج عزت و اقتدار بر استر یا چارپایی بدون زین و پالان سفر میکرد. (سننالنبی، علامه طباطبایی) بر بوریایی میآرمید و پیاده مسافتهای طولانی کوچههای مدینه را طی میکرد و همه اینها در حالی بود که حتی جبرئیل شایسته همراهی او تا «قَابَ قَوسَینِ أَوأَدنَی» (النجم،9) نبود. ندای «وَ لَاتَمِش فِیالأَرضِ مَرَحاً إِنَّکَ لَن تَخرِق الأَرضَ وَ لَن تَبلُغَ الجِبَالَ طُولاً» (اسراء،37) آویزه گوش اوست تا مجمع یاران و اهل ایمان را مقرون صفا و صمیمیت کند و بوستان دین را بارورتر سازد.
11) شجاعت و دلاوری:
حرکت شجاعانه پیامبر اعظم(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) در صفوف مقدم نبرد با دشمنان، مبارزه یک تنه حضرت امیر(علیهالسلام) با قویترین پهلوان عصر خویش آنجا که یک ضربت او بر همهی عبادات جِن و اِنس برتری یافت و ایستادگی شجاعانه مظلومان کربلا در برابر سپاه بیشمار قساوتپیشگان یزیدی همه و همه برگهای زرینی از پرونده درخشان شجاعتهای اعجابانگیز تربیتشدگان مکتب اسلام ناب یعنی تفکر بسیـجی است. نبرد تن با تانک، نـبرد نوجوانان دریادل بسیـجی با رزمدیدهترین فرماندهان دشمن و نبرد پا برهنگان جانباخته با میدانهای بیترحم مین و انفجار، پیشروی به قلب دشمن زیرباران آتش دشمن و بالاخره نبرد بدن با فولاد و آتش، جملگی آثار انکارناشدنی تحولی هستند که تفکر بسیجی در همه معیارهای محاسباتی انسان مؤمن پدید آورد.
سرگذشت فرماندهان شهید که به مانند ستارگان درخشانی آسمان مصفای انقلاب اسلامی را منور کردهاند، گواهان صادق این حقیقتند که تفکر بسیجی محرک مقدسی است که همواره بهترینها را مشتاقانه به سوی سهمگینترین میدانهای مبارزه و نبرد سوق میدهد. شهیدان گرانقدری نظیر دکتر مصطفی چمران، علی صیاد شیرازی، عبّاس بابایی، حسن باقری، مهدی باکری، حسین خرازی، محمّد بروجردی، مهدی زینالدین، احمد کاظمی، نورعلی شوشتری و ... الواح زرین دفتر عشق و شهادت و مکتب تفکر بسیجی هستند.
12) صلابت و کوبندگی:
تفکر بسیجی آنگاه که دفاع از کیان اسلام و عزت مسلمین و حقوق مستضعفین در میان باشد، صیقلدهنده شمشیر عدالتجو و ظلمستیز رزمندگان و استحکامبخش گامهای استوار همراهان و یاران رسولالله خواهد بود. چه اینان در کنار رسولالله(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) «أَشِدَّآءُ عَلَی الکُفَّارِ» (فتح،29) هستند و نامشان چون مولایشان لرزه بر اندام منحرفان و مفسدان میاندازد.
اینان احیاگر خاطره رشادتهای امیرمؤمنان(علیهالسلام) و فرمانده دلاورش مالکاشتر نخعی و فرزند شهیدش حضرت ابالفضل العباس(علیهالسلام) هستند و اینان کسانی بودند که یک تکبیر آنان شیرازه سپاه دشمن را از هم میگسیخت و گروه گروه از آنان را ذلیلانه به شکست و اسارت وا میداشت.
اینان فرزندان امام خمینی(ره) بودند که چون ابراهیم با ندای تکبیر بتهای شرق و غرب را در هم کوبیدند و مستکبران را به عجز و ذلت کشاند.
13) ابتکار و خلاقیت:
طراحی خندق در نبرد احزاب، آنگاه که جمعیت مؤمنان در محاصره سهمگین کفار و مشرکین قرار داشتند، نشان داد که عنایت الهی چگونه اذهان اهل ایمان را به نور خود پویا میکند و البته این امر بدیهی است. او خود وعده فرمود: «إِن تَتَّقُوا اللَّهَ یَجعَل لَّکُم فُرقَانََا» (انفال،29) او که به اهل تقوا شناخت عالی از همه رموز خلقت میدهد، طبیعی است که کشف رموز جهان مادی در چنین مکتبی برای اهل ایمان و تقوا بسیار پیش پا افتاده خواهد بود.
تفکر بسیجی ذهن را چنان صیقل میدهد که پردههای غیب را کنار میزند. حال چگونه در وادی روابط و حوادث مادی چیزی بر صاحب این تفکر میتواند پوشیده بماند. اقدامات شگفتآور امام بسیجیان در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و نیز صدها نمونه استثنایی از ابتکارات رزمندگان اسلام در صحنههای دفاع مقدس، حقایقی است که نشانگر شکوفایی استعداد ابتکار و خلاقیت در مؤمنان است.
بنابراین امروز نیز پیشرفتهای علمی کشور مرهون تفکر بسیجی، در پرتو این تفکر جمهوری اسلامی ایران در فضا حضور پیدا کرده و موشک ماهوارهبر و ایستگاه پرتاب ماهواره میسازد، البته این اتفاق برای غربیها باور کردنی نبود، اما با موفقیت ایران در این حوزه، هیمنه غرب زیر سؤال رفت و هیبت آنها فرو ریخت و به همین علت که از نظام جمهوری اسلامی ایران عصبانی هستند. چرا که بسیاری از ملتها در نقاط مختلف دنیا از ایران الگو میگیرند، این پرتو افشانی انقلاب اسلامی مرهون تفکر بسیجی است که در دل انسانها اثر گذاشته و آنان را شیفته نظام جمهوری اسلامی کرده است.
بسیج یک حرکت عمیق و اسلامی و منطبق با نیازهای جهان اسلام و جامعه اسلامی است همانگونه که شکل و نوع تهدیدات تغییر کرده و دشمن با حرکات سایبری و روشهای فرهنگی به مقابله با نظام اسلامی دست میزند، بسیجیان باید در مقابل این تهدیدات و توطئهها هوشیار باشند. چرا که هرچه نظام اسلامی بیشتر رشد و پیشرفت کند روش دشمن نیز پیچیدهتر میشود، بسیج باید جلوتر از زمان، روشهای دشمن را از قبل شناسایی و با توطئه آنها مقابله کند.
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
آخرین اخبار