خبرهای داغ:
یادداشت؛

ندای تفکر بسیجی

تفکر بسیجی آن چنان حقانیت اصحاب کربلا را به نمایش گذاشت که دیگر هیچ منکری نتواند شائبه مبالغه در داستان فداکاران کربلا را به دل راه دهد.
کد خبر: ۸۷۸۹۴۴۵
|
۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، تفکر بسیجی آن چنان حقانیت اصحاب کربلا را به نمایش گذاشت که دیگر هیچ منکری نتواند شائبه مبالغه در داستان فداکاران کربلا را به دل راه دهد.
 
«بسیجی» از جمله واژه­هایی است که به لطف انفاس قدسی امام خمینی(ره) تنها در لُغت­نامه و دایره المعارف انقلاب اسلامی یافت می­شود. «بسیجی» فرد عاشق سر از پا نشناخته­ای است که لحظه لحظه زندگی خویش را وقف اسلام، قرآن، ولایت و انقلاب اسلامی کرده است.
 
شناخت بسیجی در وضعیت کنونی و آینده از ضروریات بزرگی است که در سرنوشت سامان دادن به کشور، ترویج اسلام ناب و تداوم راه مقدّس انقلاب و امام خمینی(ره) نقش تعیین کننده دارد.
 
تفکر بسیجی و ویژگی­های آن
واژه­ی مقدس بسیج که اوّلین بار از پرتو کلام نورانی معمار بزرگ انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) تجلی یافت به یک معنا همان اندیشه و اعتقادی است که شریف­ترین فرزندان امام آن را آگاهانه برگزیدند و تمام فکر و خلق و خوی و عمل خود را با آن میزان، تنظیم کردند تا آن­جا که انسان­های دیگری شدند با رایحه­ای ولایی و صبغه­ای الهی و جلوه­ای قرآنی و به معنای دیگر تفکر بسیجی به تمام و کمال، همـان اندیشـه و اعتقاد کامل به اسلام ناب محمّدی(صلی­الله­علیه­وآله­وسلم) است یعنی بی ­اسلام ناب، بسیجی نتوان شد و بی­تفکر بسیجی، اسلام، اسلام ناب محمّدی(صلی­الله­علیه­وآله­وسلم) نخواهد بود. بنابراین تفکر بسیجی، تعبیری بدیع از مکتب اسلام و آئین الهی تشیع است. این تفکر ویژگی­هایی دارد که همان شاخصه­های اسلام ناب محمّدی(صلی­الله­علیه­وآله­وسلم) و شاخصه­های اسلام علوی، اسلام زهرایی، اسلام عاشورایی حسینی و زینبی است.
 
امام خمینی(ره) احیاگر اسلام ناب محمّدی(صلی­الله­علیه­وآله­وسلم) و پایه­گذار و معلّم مکتب «تفکر بسیجی» در عصر ما بزرگترین تفسیر را از بسیج و تفکر بسیجی، ارائه می­فرماید: «من ... از خدا می­خواهم که با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در دنیا افتخارم این است که خود بسیجی­ام.»
 
با این تعبیر امام راحل هم بسیجی و تفکر بسیجی را تا اعلاء درجه ستود زیرا به بسیجی بودن افتخار کرد و هم به رهروان آموخت که تفکر بسیجی چیست و اسوه بسیجی کیست؟
 
از برکات نهضت عظیم و مقدس اسلامی به رهبری حضرت امام راحل حضور هرچند کوتاه مدت ولی مؤثر و همه جانبه تفکر امام راحل در همه صحنه­های حیات اُمت اسلامی بویژه در مهم­ترین حادثه انقلاب اسلامی یعنی دفاع مقدس بود. این حضور که از پشتوانه گران­بهاء و از عالی­ترین درجات ایمان و عمل صالح برخوردار بود در کوتاه­ترین مدت منشاء چنان تحولات شگرفی در میان رهـروان شد که حتـی گاهی راه باور را بر همـراهان دشـوار می­کرد و رنگ و بوی افسـانه به خود می­گرفت، اما عاقبت دشمنان هم دریافتند که تفکر بسیجی آن گونه که امام راحل پایه­گذاری کرد. کیمیایی است که حتی افسانه­ها را در وادی واقعیت به مبارزه می­طلبد.
 
تفکر بسیجی آن چنان حقانیت اصحاب کربلا را به نمایش گذاشت که دیگر هیچ منکری نتواند شائبه مبالغه در داستان فداکاران کربلا را به دل راه دهد. تفـکر بسیجی با اوصاف اعجاب­آورش چیزی نیست جز برنامه بی­نظیر توحید و عدالت­خواهی که شاخصه­های آن چنین است:
 
1) پیوند و بیعت با ولایت:
از پیامبر اعظم(صلی­الله­علیه­وآله­وسلم) و امیرالمؤمنین علی(علیه­السلام) تا حضرت مهدی(عجل­الله تعالی فرجه الشریف) و در زمان غیبت با ولایت فقیه.
 
2) ایمان و اخلاص:
تفکر بسیجی بیش از هر چیز بر ایمان خالص و محض به غیب مبتنی است؛ ایمان به الله با همه اسماء و اوصاف جمال و جلالش بدون ذره­ای تردید یا شرک.
 
3) حریت در عبودیت:
در این مکتب، بندگی نه از روی طمع و نه از روی خوف بلکه از روی آزادگی و عشق به معبود است؛ همان­گونه که امیر مؤمنان علی(علیه­السلام) در وصف خویش بیان فرمود لذا بسیجی بنده رب است نه بنده زر و زور؛ چه او شرافتمندتر از این است که غیر از این باشد.
 
4) اطاعت اعتقادی و آگاهانه:
از آن­جا که بسیج در اصل خود تبلور آیه شریفه «أَطِیعُوا اللهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الأَمرِ مِنکُم» (نساء59) است، بدون تردید اطاعت و فرمانبرداری آگاهانه در تفکر بسیجی جایگاه منحصر به فردی را به خود اختصاص می­دهد زیرا در تفکر بسیجی عنایت نهایی برای انسان، کسب رضایت معبود است و چنین غایتی جز با فرمانبرداری مطلق از اوامر الهی که همانا عمل به تکلیف معین شده از سوی امام و ولی­فقیه در زمان غیبت است، حاصل نمی­شود. اطاعت از فرماندهی از بدیهی­ترین ویژگی­ها و آشناترین شاخصه­های رزمندگان است که یک روز ندای «هل من ناصر» حسین زمانه را با ترک مال  و منال، جاه و مقام، درس و مدرسه پاسخ دادند و روز دیگر جام زهر پذیرش قطعنامه را به امر فرمانده عزیزشان بر خویش گوارا کردند و سپس بلافاصله برای خُرد کردن دندان تهاجم خائنان منافق و صدام پلید «مرصاد» را آفریدند و ثابت کردند آن کس که بسیجی است و انعطاف­پذیری در برابر فرمان حقّ، خصلت خاص همه صاحبان تفکر بسیجی است.
 
5) عدالت­خواهی:
از مهم­ترین ویژگی­های تفکر بسیجی عدالت­خواهی همه جانبه است در همه­ی ابعاد اجتماعی، حقوقی، اقتصادی، سیاسی و اخلاقی است.
 
بسیجی تفسیر عدالت علی(علیه­السلام) است که به قیمت تمام جهان حاضر نیست به قدر گرفتن پوست جویی از دهان مورچه­ای به کسی ستم کند اگرچه آن کس دشمن او باشد. بسیجیان به حکم «کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَدَآءَ بِالقِسطِ...» (مائده8) قائمان به قسط هستند و بدکاری هیچ قومی آن­ها را به ستمکاری نمی­کشاند. خودداری رزمندگان ما از مقابله به مثل با جنایات صدام علیه مردم از همین تعهد ناشی می­شد.
 
6) ظلم­ستیزی:
بسیجی مصداق فریاد عادل­ترین مظلم و مظلوم­ترین عادل خلقت یعنی فریاد «کونوا للظالم خصما و للمظلوم عوناً» امیرمؤمنان(علیه­السلام) است. بسیجی فرمانبردار امامی است که فرمود: «ما تا آخر در کنار مظلومان جهان می­ایستیم و با ظالم می­جنگیم» یعنی ما تا فنای فتنه در جهان مجاهده می­کنیم. (انفال،39) و در میدان مبارزه با ظلم، لبه­ی تیز شمشیر خود را متوجه ریشه همه­ی مظاهر فرهنگی، حقوقی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ستمگران می­کنیم و تا قطع تمامی آن ریشه­های متعفن از پا نخواهیم نشست.
 
7) شهادت­طلبی عاشقانه:
اشتیاق غرق شدن در خون خود همواره بزرگترین آرزوی اولیای الهی بوده است و «فزت و رب الکعبه» زبان حال همه عاشورائیانی است که یک عمر استغاثه برای توفیق شهادت در راه خدا را پیشه خود می­ساختند و در انتظار آن بی­تابانه لحظه شماری می­کرده­اند.

داستان پیشی گرفتن اصحاب امام حسین(علیه­السلام) در میدان کربلا و رزمندگان ما در ایام دفاع مقدس علاوه بر اثبات این حقیقت شگرف، گویای اوج از خودگذشتگی و کمالی است که از آشکارترین ویژگی­های تفکر بسیجی است.
 
8) ایثارگری کریمانه:
هرچند ایمان خالص به غیب، این باور را که انسان هرچه را در این دنیای مادی در راه خداوند از دست بدهد در واقع حقیقت آن را در اعلاء مرتبه­اش به دست آورده است، در تفکر بسیجی ایثارگری معنای گسترده­تری دارد و آن از خودگذشتگی است به تمام معنا. همه چیز برای رضای خداوند در طَبق اخلاص گذاشته می­شود.

چنین تفکری انسان را تا آن اندازه متعالی می­کند که حاضر می­شود در گمنام­ترین وضعیت دنیوی در اوج بی­توقعی و وارستگی از همه چیز خود بگذرد و چون امام حسین(علیه­السلام) با زمزمه «رضا برضاک» پای در میدانی می­گذارد که در نظر خلایق چیزی جز دام بلا و مصائب نیست.
 
9) زهد و قناعت:
پس از روشن شدن ارتباط عمیق ایثارگری با تفکر بسیجی دیگر نمی­توان آن­ را منهای زهد و قناعت تصور کرد زیرا اساس این تفکر بر چیزی است که حتی سایه رفاه­طلبی، شکم­بارگی، اسراف، تبذیر، تجمل­پرستی و دنیا دوستی در قاموس آن راه ندارد.
تفکر بسیجی این است که کوله بار زهدی علی­وار، توشه­ای از ساده­ترین طعام­ها و سرپناهی از بی­تجمل­ترین بناها و پوشاکی از مردمی­ترین پوشش­ها را به همراه دارد.

بسیجی هنوز تصویر خانه گِلی حضرت علی(علیه­السلام) و اتاق کوچک امام خمینی(ره) و حسینیه بی­تجمل جماران را بر لوح دل خویش دارد و می­داند که تفکر بسیجی یعنی عزم راسخ مبارزه و این عزم همان­طور که بسیجیان فرمودند با رفاه طلبی و راحت­طلبی هرگز سرسازش ندارد.
 
10) تواضع و صمیمیت:
اصولاً هر آن­چه بوی تکبر و خودبینی می­دهد هزاران سال از فرهنگ متعالی بسیج و تفکر بسیجی فاصله دارد زیرا بسیجی پیش از هر چیز همه­ی سدهای منیت و خودبینی را در هم شکسته است او در میان اسمای الهی محو و در میان بندگان خدا ناشناس است. او علو و مرتبت را از آن خدا می­بیند و اسوه­ای دارد که هرگاه تازه واردی بر جمع او و یارانش وارد می­شد، نمی­توانست بدون راهنمایی یاران دیگر او را از دیگران بازشناسد. (سنن­النبی، علامه طباطبایی) او سـردار رشیـدی چـون مالک­اشتر داشته است که از شدت تواضع، جاهلان بر او جسارت می­کردند و او با کرامت آنان را دعا می­کرد.

او امامی دارد که وقتی استقبال­کنندگان لجام اسب او را کشیدند و در رکاب او دویدند به خشم آمد و بر آنان خروشید که این رسم نه شایسته امیرمؤمنان است که خود مشی اهل ایمان را مشی تواضع می­داند.
 
او امامی دارد که دعوت فقرا را به صرف غذایی از آب استخوان پخته می­پزد و پیامبری دارد که چون بردگان، متواضعانه مشی می­کند و هم­چون آنان طعام صرف می­کند و هم­چون آنان جلوس می­کند در حالی که عزیزترین و شریف­ترین است نزد خدا (نهج­البلاغه؛ خطبه159،فراز22) خود او آن گاه که در کنار زیر دستان خود بر پشت وانت سوار می­شود و دیگران را بر جای بهتر می­نشاند می­خواهد بگوید که من پرچمدار تفکر بسیجی­ام؛ تفکر آن پیامبری که در زمان رواج رفتارهای اشراف­گرانه و استکباری سُفیانیان در اوج عزت و اقتدار بر استر یا چارپایی بدون زین و پالان سفر می­کرد. (سنن­النبی، علامه طباطبایی) بر بوریایی می­آرمید و پیاده مسافت­های طولانی کوچه­های مدینه را طی می­کرد و همه این­ها در حالی بود که حتی جبرئیل شایسته همراهی او تا «قَابَ قَوسَینِ أَوأَدنَی» (النجم،9) نبود. ندای «وَ لَاتَمِش فِی­الأَرضِ مَرَحاً إِنَّکَ لَن تَخرِق الأَرضَ وَ لَن تَبلُغَ الجِبَالَ طُولاً» (اسراء،37) آویزه گوش اوست تا مجمع یاران و اهل ایمان را مقرون صفا و صمیمیت کند و بوستان دین را بارورتر سازد.
 
11) شجاعت و دلاوری:
حرکت شجاعانه پیامبر اعظم(صلی­الله­علیه­وآله­وسلم) در صفوف مقدم نبرد با دشمنان، مبارزه یک تنه حضرت امیر(علیه­السلام) با قوی­ترین پهلوان عصر خویش آن­جا که یک ضربت او بر همه­ی عبادات جِن و اِنس برتری یافت و ایستادگی شجاعانه مظلومان کربلا در برابر سپاه بی­شمار قساوت­پیشگان یزیدی همه و همه برگ­های زرینی از پرونده درخشان شجاعت­های اعجاب­انگیز تربیت­شدگان مکتب اسلام ناب یعنی تفکر بسیـجی است. نبرد تن با تانک، نـبرد نوجوانان دریادل بسیـجی با رزم­دیده­ترین فرماندهان دشمن و نبرد پا برهنگان جان­باخته با میدان­های بی­ترحم مین و انفجار، پیشروی به قلب دشمن زیرباران آتش دشمن و بالاخره نبرد بدن با فولاد و آتش، جملگی آثار انکارناشدنی تحولی هستند که تفکر بسیجی در همه معیارهای محاسباتی انسان مؤمن پدید آورد.

سرگذشت فرماندهان شهید که به مانند ستارگان درخشانی آسمان مصفای انقلاب اسلامی را منور کرده­اند، گواهان صادق این حقیقتند که تفکر بسیجی محرک مقدسی است که همواره بهترین­ها را مشتاقانه به سوی سهمگین­ترین میدان­های مبارزه و نبرد سوق می­دهد. شهیدان گرانقدری نظیر دکتر مصطفی چمران، علی صیاد شیرازی، عبّاس بابایی، حسن باقری، مهدی باکری، حسین خرازی، محمّد بروجردی، مهدی زین­الدین، احمد کاظمی، نورعلی شوشتری و ... الواح زرین دفتر عشق و شهادت و مکتب تفکر بسیجی هستند.
 
12) صلابت و کوبندگی:
تفکر بسیجی آن­گاه که دفاع از کیان اسلام و عزت مسلمین و حقوق مستضعفین در میان باشد، صیقل­دهنده شمشیر عدالت­جو و ظلم­ستیز رزمندگان و استحکام­بخش گام­های استوار همراهان و یاران رسول­الله خواهد بود. چه اینان در کنار رسول­الله(صلی­الله­علیه­وآله­وسلم) «أَشِدَّآءُ عَلَی الکُفَّارِ» (فتح،29) هستند و نام­شان چون مولایشان لرزه بر اندام منحرفان و مفسدان می­اندازد.

اینان احیاگر خاطره رشادت­های امیرمؤمنان(علیه­السلام) و فرمانده دلاورش مالک­اشتر نخعی و فرزند شهیدش حضرت ابالفضل العباس(علیه­السلام) هستند و اینان کسانی بودند که یک تکبیر آنان شیرازه سپاه دشمن را از هم می­گسیخت و گروه گروه از آنان را ذلیلانه به شکست و اسارت وا می­داشت.

اینان فرزندان امام خمینی(ره) بودند که چون ابراهیم با ندای تکبیر بت­های شرق و غرب را در هم کوبیدند و مستکبران را به عجز و ذلت کشاند.

13) ابتکار و خلاقیت:
طراحی خندق در نبرد احزاب، آن­گاه که جمعیت مؤمنان در محاصره سهمگین کفار و مشرکین قرار داشتند، نشان داد که عنایت الهی چگونه اذهان اهل ایمان را به نور خود پویا می­کند و البته این امر بدیهی است. او خود وعده فرمود: «إِن تَتَّقُوا اللَّهَ یَجعَل لَّکُم فُرقَانََا» (انفال،29) او که به اهل تقوا شناخت عالی از همه رموز خلقت می­دهد، طبیعی است که کشف رموز جهان مادی در چنین مکتبی برای اهل ایمان و تقوا بسیار پیش پا افتاده خواهد بود.

تفکر بسیجی ذهن را چنان صیقل می­دهد که پرده­های غیب را کنار می­زند. حال چگونه در وادی روابط و حوادث مادی چیزی بر صاحب این تفکر می­تواند پوشیده بماند. اقدامات شگفت­آور امام بسیجیان در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و نیز صدها نمونه استثنایی از ابتکارات رزمندگان اسلام در صحنه­های دفاع مقدس، حقایقی است که نشانگر شکوفایی استعداد ابتکار و خلاقیت در مؤمنان است.
 
بنابراین امروز نیز پیشرفت­های علمی کشور مرهون تفکر بسیجی، در پرتو این تفکر جمهوری اسلامی ایران در فضا حضور پیدا کرده و موشک ماهواره­بر و ایستگاه پرتاب ماهواره می­سازد، البته این اتفاق برای غربی­ها باور کردنی نبود، اما با موفقیت ایران در این حوزه، هیمنه غرب زیر سؤال رفت و هیبت آن­ها فرو ریخت و به همین علت که از نظام جمهوری اسلامی ایران عصبانی هستند. چرا که بسیاری از ملت­ها در نقاط مختلف دنیا از ایران الگو می­گیرند، این پرتو افشانی انقلاب اسلامی مرهون تفکر بسیجی است که در دل انسان­ها اثر گذاشته و آنان را شیفته نظام جمهوری اسلامی کرده است.
 
بسیج یک حرکت عمیق و اسلامی و منطبق با نیازهای جهان اسلام و جامعه اسلامی است همان­گونه که شکل و نوع تهدیدات تغییر کرده و دشمن با حرکات سایبری و روش­های فرهنگی به مقابله با نظام اسلامی دست می­زند، بسیجیان باید در مقابل این تهدیدات و توطئه­ها هوشیار باشند. چرا که هرچه نظام اسلامی بیشتر رشد و پیشرفت کند روش دشمن نیز پیچیده­تر می­شود، بسیج باید جلوتر از زمان، روش­های دشمن را از قبل شناسایی و با توطئه آن­ها مقابله کند.
 
ارسال نظرات