خبرهای داغ:
تشکل های دانشجویی دانشگاه رازی مطرح کردند؛

مدیریت جناحی دانشگاه رازی را تهدید می کند

دبیران تشکلهای دانشگاه رازی کرمانشاه بعد از اتفاقات روز دانشجو و برخوردهای سلبی، در نشستی خبری رویه جناحی حاکم بر مدیریت فرهنگی دانشگاه را عامل فضای به وجود آمده عنوان کردند.
کد خبر: ۸۷۹۳۰۷۳
|
۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، برخی از تشکل های دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه معتقد هستند مدیریت این مجموعه آموزشی بیش از آنکه فرهنگی و آموزشی باشد، جناحی عمل می کند.

پس از گذشت روز دانشجو و عدم برگزاری مراسمهای مرتبط با تشکلهای انقلابی در دانشگاه رازی، سه دبیر تشکل دانشجویی در این دانشگاه با دعوت از خبرگزاری ها و رسانه های مختلف به تشریح برخی موانع و مشکلاتی که تیم مدیریت حاکم بر دانشگاه ایجاد کرده است پرداختند.

اخباری مثل تحریم شورای مهم فرهنگی دانشگاه رازی کرمانشاه در اعتراض به آنچکه عملکرد جناحی در معاونت فرهنگی خواندند از جمله موارد مطرح شده از سوی دبیران تشکل های دانشجویی بود

اعضای شورای فرهنگی دانشگاه این جلسات را تحریم کردند

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه رازی کرمانشاه صبح امروز و پس از وقایع روز ۱۶ آذر در این دانشگاه که هیچ تشکل غیر هم سو با جریان سیاسی حاکم بردانشگاه موفق به برگزاری مراسم نشد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: معاونت فرهنگی دانشگاه رازی شرایطی را ایجاد کرده‌ که نه تنها تشکل های دانشجویی بلکه دیگر نهادها و افراد انقلابی را با مشکلاتی مواجه نموده و هم اکنون نیز با این ناهنجاریها دست و پنجه نرم میکنیم.

محمد صابر کرمی با اشاره به عدم همراهی مسئولان دانشگاه رازی و به ویژه ریاست دانشگاه با تشکل های ارزشی بیان کرد: ما به طور مستقیم و غیرمستقیم این مشکلات را به گوش رئیس دانشگاه رساندیم اما ایشان هیچ اقدامی نکرد.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه رازی کرمانشاه اظهار کرد: نامه ای با مضمون درخواست رسیدگی به مشکلات این تشکل با امضای پنج نفر از اعضای شورای فرهنگی دانشگاه شامل مسئول بسیج اساتید، دبیر هم اندیشی اساتید، مسئول نهاد رهبری دانشگاه، مسئول بسیج دانشجویی  و مسئول جامعه اسلامی برای ریاست دانشگاه ارسال کردیم و تاکید کردیم که تا وقتی عکس العملی شایسته مشاهده نکنیم ۵ عضو نامبرده در جلسات شورای فرهنگی شرکت نمی کنند و این به معنای به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضا و عدم تشکیل آن است.

وی با بیان اینکه قریب به دو ماه از عدم برگزاری جلسات شورای فرهنگی به عنوان یکی از مهمترین جلسات دانشگاه می گذرد، اضافه کرد: عدم برگزاری جلسات شورای مهم فرهنگی در حالیست که مقام معظم رهبری جنگ نرم و فرهنگی دشمن را تذکر می دهند.

کرمی با اشاره به برخی قانون شکنی های معاونت فرهنگی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: جدیدترین قانون شکنی درست زمانی اتفاق می افتد که وزیر از لغو نشدن هیچ برنامه ای از جانب تشکل ها در روز ۱۶ آذر صحبت می کند.

وی با ادامه توضیحات بیان کرد: ما درخواست برگزاری کرسی آزاد اندیشی در روز ۱۶ آذر را داشتیم اما دبیر هیئت نظارت در واکنش به این درخواست ما بیان کرد که باید برنامه ترمی و سالانه ارائه می دادید که انجام نشده و ما درخواست شما را بررسی نمی کنیم، در حالیکه این گفته آقای علیزاده خلاف نص صریح قانون و آیین نامه تشکل های اسلامی دانشگاه رازی است.

ابوذر صفره دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه رازی کرمانشاه نیز در این نشست خبری دانشگاه رازی کرمانشاه را دانشگاهی شاخص از نظر موقعیت اجتماعی، سیاسی و مذهبی دانست و افزود: دانشگاه رازی با داشتن سیزده هزار دانشجو باید برنامه جامع فرهنگی برای این تعداد مخاطب تبیین و تدوین کند و مدیر فرهنگی دانشگاه باید از هر جهت توان فرهنگی داشته باشد. معاونت جدید فرهنگی دانشگاه رازی بعد از انتصابش شعارهایی در راستای تقویت سیمای دانشگاه داشتند اما هر چه گذشت عکس شعارهای وی را دیدیم.

وی تشکل های دانشجویی را ارگان های تنفسی فرهنگی و سیاسی دانشگاه دانست و بیان کرد: متاسفانه این تنفسگاه با مدیریت معاونت فرهنگی دانشگاه خفه شده است.

صفره، یکی از دلایل رویه حاکم در معاونت فرهنگی دانشگاه در قبال تشکل های دانشجویی را ناشی از  عقبه جناحی وی دانست و گفت: معاون فرهنگی بارها عنوان کرده که ما وابسته به فلان جناحیم و این مغایر رویه های معمول و مختل کننده وظایف فرهنگی دانشگاه است.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه رازی کرمانشاه بیان کرد: معاون فرهنگی به عنوان دبیر هیئت نظارت به بندها و آیین نامه‌های مربوطه باید مسلط باشد اما وی آیین نامه ها را به رای خود تفسیر می کند در حالیکه هیئت نظارت مجری قانون است نه مفسر قانون.

 صفره با اشاره به اینکه برنامه های تشکل های دانشجویی در روز دانشجو با مخالفت هیئت نظارت مواجه شد، گفت: این نوع مدیریت در دانشگاه جهت دار و مخالف آزادی است.

همه برنامه های روز دانشجوی تشکل انجمن اسلامی مستقل لغو شدند

وی اضافه کرد: برای روز دانشجو ما سه برنامه داشتیم که شامل مناظره دانشجویی با حضور آقای میکائیل دیانی دبیر اتحادیه انجمن‌ اسلامی مستقل و خانم مرجان کاووسی دبیر حزب اراده ملت ایران، سخنرانی دکتر فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، همایش ازدواج دانشجویی با حضور شهاب مرادی کارشناس خانواده بود و البته هماهنگی اولیه نیز با اساتید انجام شده بود اما این برنامه ها همگی لغو شدند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه رازی کرمانشاه برخورد نادرست با تشکل های انقلابی دانشگاه و بد اخلاقی ها را ناشی از مدیریت جهت دار معاونت فرهنگی دانشگاه بیان کرد: مقام معظم رهبری اصرار دارند که نیروهای انقلابی و جوانان انقلابی و فضای دانشگاهی از طرف مسئولان تقویت شود اما ما شاهد برخورد های سلبی از طرف مدیریت دانشگاه هستیم.

وی  نوع مدیریت فرهنگی و اجرایی دانشگاه رازی را خلاف جهت تامین حقوق و منافع دانشجو دانست و گفت: مدیریت دانشگاه از پروژه های عمرانی دانشگاه  به‌عنوان عملکرد مثبت خود یاد می کند و در رسانه برجسته می شود درحالی که پروژه های دانشگاه دقیقا نقطه ضعف عملکرد رئیس دانشگاه است.

صفره با ادامه مطلب فوق توضیح داد: در حال حاضر با وجود کمبود هیئت علمی  شاهد احداث دانشکده های جدید در دانشگاه هستیم. پروژه ها بدون پیوست فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه ساخته می شود.

وی با اشاره به روند جناحی و سیاست زدگی افراطی در مدیریت فرهنگی دانشگاه رازی گفت: اگر این روند ادامه یابد در آینده با چالش های غیرمترقبه مواجه می شویم  و مدیریت سیاسی فرهنگی جز ایجاد تنش و آشوب و نا آرامی در فضای دانشگاه نتیجه ای در بر ندارد و در تضاد کامل با منویات مقام معظم رهبری است.

این فعال دانشجویی وجود آرامش را اصل اول در محیط علمی و آموزشی دانست و بیان کرد: فضای انتخابات نزدیک است  و اعطای مجوز تأسیس تشکل های دولت ساخته به اسم دانشجویی  که هیچ هویت دانشجویی ندارند و بعضا سوابق خوبی نیز ندارند و به اعتراف خودشان به قصد پیاده کردن آرمان احزاب و جناح ها  در دانشگاه است که مهمترین خطر برای آزادی های تصمیم گیری است.

وی تاکید کرد: ما از همه مسئولان و دلسوزان استان تقاضا داریم بیش از پیش مراقب این وضعیت دردانشگاه رازی باشند.

بیش از ۹ ماه است که رویکرد جناحی در برخورد با تشکلهای دانشجویی تشدید شده است

کلاهیان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه رازی و عضو شورای تعیین مواضع بسیج دانشجویی کشور اظهار داشت: متاسفانه ۹ ماه است که در دانشگاه رازی با رویکردی جناحی و سیاسی نسبت به جریانات انقلابی موجود مواجه هستیم.

وی بیان کرد: بسیج دانشجویی در جریانات سیاسی مرسوم کشور اعم از چپ و راست و اصولگرا و اصلاح طلب تعریف نمی شود اما مسئولان دانشگاه رازی مدام سنگ اندازی و کارشکنی می کنند.

وی توضیح داد: دانشگاه رازی سال گذشته در روز ۱۳ آبان  مجوز پخش فیلم "حرام زاده های بی شرف" را دادند در صورتیکه ۱۳ آبان روز استکبار ستیزی است اما این فیلم چهره ای قهرمان از سربازان آمریکایی را به تصویر می کشید.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه رازی گفت: دادن مجوز برگزاری یک برنامه به تشکلی که پروانه فعالیت ندارد بر اساس آیین نامه تشکل ها غیر قانونی است اما دانشگاه با اجرای این بر نامه ها موافقت می کند.

وی با بیان اینکه فعالیت کانون ها باید در شورای فرهنگی دانشگاه تصویب شود، افزود: طی ۹ ماه گذشته حتی تقدیرنامه از طرف کانون ها وارد شورای فرهنگی نشده و برنامه های همسو با خود را برگزار می کنند.

کلاهیان تاکید کرد: مسئولان دانشگاه باید به این وضعیت پاسخ دهند. آخرین سنگ اندازی دانشگاه در مقابل بسیج دانشجویی به درخواست برگزاری مراسم روز دانشجو از طرف بسیج دانشجویی برای روز ۱۶ آذر است که ما این درخواست را به هیئت نظارت ارائه دادیم اما به ما گفتند که اگر قرار است برنامه ای برگزار شود باید ۷۲ ساعت قبل به شورای تامین استان اطلاع داده شود.

وی گفت: این شرط در حالی بود که هفته گذشته نیز جلسه هیئت نظارت تشکیل نشد  و جای سوال دارد که چرا تشکل بسیج با این مشکلات مواجه می شود و رئیس دانشگاه حاضر نیست دلیل مجوز ندادن به برنامه ما در روز شانزده آذر را مکتوب به ما اعلام کند در حالیکه باید مکتوب اعلام شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه رازی افزود وقتی از رئیس دانشگاه درخواست برگزاری مراسم روز دانشجو را مطالبه می کنیم می گوید ما نامه نمی دهیم و اگر اعتراض دارید بروید شکایت کنید... آنقدر حاشیه امن از طرف وزارت علوم احساس می کنند.

وی گفت: از بهانه هایی که برای مجوز ندادن به برنامه ما مطرح است دعوت از یک چهره دانشجویی است که سابقا از دانشجویان این دانشگاه بوده که آقایان اجازه ندادند اما به راحتی به جناح های همسوی خود مجوز می دهند.

کلاهیان بیان کرد: گویی قانون در دانشگاه بی ارزش است و آقایان وقعی به قانون نمی گذارند  و روندی غیرقانونی به تشکل ها تحمیل می کنند.

وی بیان کرد: اقدامات مسئولان دانشگاه با آزادی بیان که آن را در بوق و کرنا می کنند  منافات دارد پس آزادی بیانی که خودشان مدعی آن هستند کجاست جلسه شورای فرهنگی را شبانه برگزار می کنند بدون اینکه به اعضا به طور رسمی اعلام کنند  در حالیکه تشکیل این جلسه بدون حضور پنج عضو رسمیت ندارد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه رازی با اشاره به تعطیلی ۵ ماهه کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه گفت: به یک کانونی مجوز دادند که خلاف قانون است زیرا کسی که عضو موثر نشریات باشد نمی تواند در کانون نیز فعالیت کند و اخیرا شنیده شده که دبیر یک تشکل که هنوز مسئله مجوز او مخدوش است رسما دبیر انجمن علمی شده است.

وی با بیان نمونه دیگر نقض قانون در دانشگاه رازی افزود: فعالیت فرا حوزه ای کانون ها از دیگر موارد است در صورتیکه چارچوب فعالیت کانون ها مشخص است.

کلاهیان با اشاره به اینکه در دانشگاه رازی چیزی به نام مدیریت فرهنگی وجود ندارد،   بیان کرد: یکی از اعضای کانون ها در فضای مجازی تصویر کشف حجاب شده خود را منتشر میکند  و هیچ واکنشی هم دیده نمی شود.

وی با بیان اینکه این نوع سنگ اندازی ها در هیچ یک از دانشگاه های ایران نظیر ندارد، گفت: متاسفانه بد اخلاقی مسئله دیگر است و نمونه آن را در ماجرای شکستن موبایل یک دختر دانشجو دیدیم که اخبار آن هم منتشر شد ور رسانه ها... اما هنوز هم برخوردی با عامل آن حادثه نشده است و همچنان به کار خود ادامه می دهد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه رازی گفت: معاون فرهنگی  دانشگاه خطاب به برخی فعالان انقلابی دانشگاه می گوید من برای این عده شأنی قائل نیستم. چرا باید در دانشگاه برای فردی که مقالاتی در باب همجنس بازی ترجمه یا چاپ  کرده... نمایشگاه کتاب دایر شود ولی تشکل های انقلابی شانی نداشته باشند.

این فعال دانشجویی فضای حاکم بر دانشگاه رازی کرمانشاه را شبیه سیستم ارباب و رعیتی توصیف کرد.

ارسال نظرات