خبرهای داغ:
در مراسم وحدت حوزه و دانشگاه مطرح شد

علم بدون ایمان یک خطر است/ قدرت، نتیجه علم است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی علم را از ابزار اجتناب ناپذیر انسان دانست و گفت: آنچه که به علم جهت می‎دهد ایمان است.
کد خبر: ۸۷۹۴۱۱۸
|
۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، آیت الله سید علیرضا عبادی یکشنبه‌شب در مراسم وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: مسأله وحدت زوایای متعددی دارد، اما آنچه که مسلم است در هر امری مسأله زیربنایی اهم است؛ گرچه صحنههای میدانی نقش آفریدند.

وی تصریح کرد: آنچه که به عنوان حوزه و دانشگاه مطرح است و در مرحله ابتدایی به اذهان خطور می‌کند، تشکیلات فیزیکی و ساختمانی حوزه و دانشگاه است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی اضافه کرد: وحدت یک اصل است، نه اصلی بخشنامهای، دستوری و یا اینکه آن را ایجاد کنیم، بلکه در نظام تکوینی ما آن را خراب کرده و فاصله ایجاد کرده‌ایم که ریشه این مشکلات حرف‌ها و هواهای نفسانی است.

عبادی بیان کرد: حوزه و دانشگاه جنبه سمبلیک دارد و مراد از این وحدت ساختمان مدرسه و دانشگاه و افرادشان نیست گر چه اینها در صحنه میدانی لازم و ملزوم یکدیگرند اما منظور این مباحث نیست.

وی اظهار داشت: زمانی که گفته می‌شود وحدت یعنی جهان هستی یک واحد است که از نظر علمی و فلسفی مسلم است و نباید آن را جدا کنیم، در صورتی که ما آن را جدا کرده‌ایم.

سرمنشا علم، عملی است که به آن جهت می دهد

عبادی با بیان اینکه علم یک فریضه است و سر منشأ آن عملی است که به آن جهت میدهد، ادامه داد: زمانی که میگوییم حوزه مراد روح دعوتی است که از ناحیه خود خدا و فرستادگان عالم تحقق یافته است.

وی با بیان اینکه جهان خلقت دارای چهار علت است و هر چیزی که در عالم وجود دارد دارای همان چهار علت است، اضافه کرد: بشر به هر چیزی که میخواهد دست یابد باید از راه علم باشد.

نتیجه علم، قدرت است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی، نتیجه علم را قدرت دانست و اضافه کرد: اسرار جهان و سلطه و قدرت را زمانی بشر به دست می آورد که طبیعت در دستش قرار بگیرد.

عبادی ادامه داد: اینها نه تنها کافی نیست بلکه یک خطر است همان خطری که امروز دنیا را گرفته است، لذا بحث وحدت علم و دین معنی آن همین است چرا که علم بیجهت یک خطر است.

علم زمانی میتواند مفید واقع شود که جهت‌دار باشد

وی عنوان کرد: علم زمانی میتواند مفید واقع شود که جهت‌دار باشد، بنابراین زمانی که علم با همه قدرت به دست بشر قرار گیرد، اما رها باشد خطرناک می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی توضیح داد: زمانی که بشر علم میآموزد متناسب با آن جهتی فاعلی که مبدأ است و علت غایی که معاد است را مشخص می‌کند.

عبادی اعلام کرد: آنچه که انسان به آن نیاز دارد نیاز جامعه است که در حد عرف آن واجب و بیشتر از آن مستحب است.

آنچه که به علم جهت میدهد ایمان است

وی علم را از ابزار اجتناب ناپذیر انسان دانست و اعلام کردآنچه که به علم جهت میدهد ایمان است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به جنایات دشمنان اشاره کرد و بیان داشت: جنایاتی که در دنیای کنونی اتفاق میافتد کار بی سوادها نیست بلکه کار فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های علمی و دینی است که در نظام خلقت عجین شده است.

عبادی بر لزوم حرکت اساتید حوزه و دانشگاه در مسیری همانند اساتیدی مانند چمران و مطهری تأکید کرد و گفت: شکوفایی علم و دانش از هزاران سال پیش نیز بوده است که رمز آن هماهنگ بودن است.

وی با بیان اینکه هیچ خدمتی بالاتر از فراگیری علم نیست، یادآور شد: کتاب آفرینش کتابی خواندنی و فهمیدنی است که همه امور در آن دارای فلسفه و حکمت است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه علم جهتدار و هدفدار است و وحشی و رها نبوده است، خاطرنشان کرد: در این جهادی که صحنه علم، اخلاق، ایمان و پیاده کردن عدل و عقل است نیازمند ایثار و از خود گذشتگی هستیم.

دکتر خلیلی: همه به دنبال ساختن فرهنگ و اعتلای جامعه هستند

در ابتدای این دیدار رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه نکات مشترک در حوزه و دانشگاه است افزود:همه به دنبال ساختن فرهنگ و اعتلای جامعه هستند و که این باعث پیشرفتهایی است که به عنوان الگو در دنیا مطرح باشد.

دکتر خلیلی به جدایی دانشگاه از حوزه اشاره کرد و گفت : تا آنجایی که به یاد دارم از گذشته تلاش بر جدایی بین حوزه و دانشگاه بوده و عده ای خواسته و یا ناخواسته به دنبال از بین بردن وحدت بودند که تا اکنون موفق نشدند.

وی با بیان اینکه آنچه که در فضای امروز جامعه مهم است پذیرش انسان بودن است، ادامه داد: انسان موجودی میان فرشته و شیطان است و به تعبیر دیگر انسان موجودی خاکستری است که میزان خاکستری بودنش متفاوت است.

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه انسانها باید در جهت اصلاح یکدیگر گام بردارند، توضیح داد: باید با اقدامات خیرخواهانه کاری انجام دهیم که همدیگر را اصلاح کنیم لذا صحبتهای خشن منجر به جدایی میشود.

خلیلی ادامه داد: بیان بعضی از ضعف‌ها و نسبت دادن آن به حوزه و دانشگاه می‌تواند به جهت عکس عمل کند.

وی با اشاره به اینکه حوزه و دانشگاه عاری از عیب نیستند، خاطرنشان کرد: همه علوم ارزشمند هستند لذا باید در جهت پیشرفت علم گام برداریم.

 حجت السلام مشرفی: در دنیای امروز نیاز به جهاد کبیر است

در ادامه مدیر حوزه های علمیه استان اظهار داشت: ما بیش از هر روز ، امروز نیاز به وحدت بین حوزه و دانشگاه هستیم.

حجت السلام مشرفی تصریح کرد: همه می دانند که ما در عرصه داخلی و خارجی با هجمه و حمله های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زیادی مواجه هستیم .

وی گفت: آسیب هایی از قبیل تکفیر ، ظلم ، ستم و استکبار دامن گیر بشری شده و در داخل کشور هم مشکلات اجتماعی و سبک زندگی غربی زیاد است که بهترین دارو برای درمان این فضا ،اسلام در قالب علم و دین به ما آموخته است.

وی همدلی و هم افزایی را مقدمه کار دانست و افزود: در دنیایی که این قدر ناجوانمردی زیاد است نیاز به جهاد کبیر است که این کار علما و دانشمندان اهل تخصص است که باید کار زیادی انجام دهند.

وی استان خراسان جنوبی را استانی فرهنگی دانست و تصریح کرد: از ظرفیت بالای دانشگاه و حوزه برخوردار هستیم و امیدوارم بتوانیم با کمک هم به مشکلات فائق آییم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها