خبرهای داغ:
در دیدار مسئولان بنیاد شهید با مراجع تقلید تاکید شد؛

ضرورت ترویج فرهنگ مقاومت و روحیه ایثار و شهادت

مراجع عظام تقلید در دیدار مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران، بر ضرورت ترویج فرهنگ مقاومت و روحیه ایثار و شهادت در جامعه تاکید کردند.
کد خبر: ۸۷۹۶۰۹۸
|
۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
ضرورت ترویج فرهنگ مقاومت و روحیه ایثار و شهادت
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد علی شهیدی محلاتی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و دبیر شورای عالی فرهنگ ایثار و شهادت در قم با آیت الله مکارم شیرازی، نوری همدانی، علوی گرگانی و سبحانی دیدار و گفتگو کرد.

رسیدگی به خانواده شهدا در اولویت قرار گیرد

در این دیدار آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه هم در گذشته، هم امروز و هم فردا به شهادت نیاز داریم و اساساً فرهنگ شهادت کارساز است، اظهار داشت: دشمنان باید بدانند مردم ما ملتی هستند که فرهنگ شهادت دارند و این قدرتی برای ترساندن دشمنان است، هر چه که این فرهنگ کمیت و کیفیت بیشتری یابد بهتر است، ابعاد فرهنگ شهادت باید مورد تبیین قرار گیرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: افکار و عقاید شهدا باید جمع شود، باید نشان دهیم که خانواده شهدای اسلام چه عکس‌العمل‌هایی را در برابر شهادت فرزندانشان نشان می‌دهند، این‌ها مجموعه‌‌ای است که خط سیر شهدا را نشان می‌دهد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به فرهنگ شهادت اضافه کرد: باید نظرات غیرمسلمانان در خصوص این فرهنگ در اسلام را جمع‌آوری کنیم که آیا آن‌ها این فرهنگ را مقدس می‌دانند یا اینکه فرهنگ شهادت در اسلام را خودکشی به شمار می‌آورند.

وی ادامه داد: توجه به متن و حاشیه فرهنگ شهادت بسیار مهم است، در بیان این مسئله باید جانب احتیاط را رعایت کرد، دستاورد این تحقیقات نیز باید در سطح‌های مختصر و گسترده در اختیار جوانان قرار گیرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگ شهادت، حرف برای گفتن زیاد است، شهادت معنای وسیعی دارد، رسیدگی به خانواده شهدا را در اولویت قرار دهید تا آن‌ها راضی باشند.

پرورش‌ یافتگان جهاد اسلامی در موصل و حلب افتخارآفرینی می‌کنند

آیت‌الله حسین نوری‌همدانی با تاکید بر اینکه جهاد در اسلام از جایگاه والایی برخوردار است، اظهار کرد: باید تاریخ انقلاب را بازخوانی کنیم، با بازخوانی تاریخ انقلاب، مشخص می‌شود، مسئله جهاد و شهادت رکن اساسی پیشرفت است.

وی خاطرنشان کرد: قدرت اسلام مرهون جهاد و شهادت است، در قرآن و روایات از جهاد و شهادت تمجید شده و امیر مومنان(ع) در نهج‌البلاغه عزت را در گرو جهاد قرار داده‌اند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه جهاد با شهادت تؤام است، گفت: کسی که قدم در میدان جهاد می‌گذارد، باید خود را برای شهادت آماده کند.

وی خاطرنشان کرد: اعمال و فعالیت‌ها دارای مراتب مختلف هستند، ولی مرتبه بالاتر شهادت در راه خدا است، از جانفشانی و شهادت بالاتر نداریم، به طوری که پیامبر اکرم(ص) در سخنی فرمودند یکی از درهای بهشت باب مجاهدان است.

آیت‌الله نوری همدانی عنوان کرد: مجاهدان ابزارآلات جهاد دارند، کسانی که در عرصه جهاد هستند، فرشتگان آنها را تحسین می‌کنند.

وی ادامه داد: هر ملتی جهاد را ترک کند، در این دنیا گرفتار خاری، فقر و پریشانی می‌شود، بنابراین باید در نظر داشت همه خوبی‌ها و ارزش‌ها در گرو جهاد در راه خدا است، بنابراین وظیفه داریم این موضوع را در بین مردم احیا کنیم.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر احیای فرهنگ و اقامه جهاد و شهادت گفت: باید فرهنگ جهاد و شهادت را احیا کنیم، جهادگران دارای مقام و جایگاه والا هستند، بنابراین باید سخنان شهدا از وصیت‌نامه آنها استخراج و در میدان‌ها و خیابان‌ها نصب شود تا مردم مورد استفاده قرار دهند.

وی با بیان اینکه مسئله جهاد و شهادت باید در کتب درسی باشد، گفت: کسانی که این کتب را مطالعه می‌کنند با فداکاری مجاهدان آشنا شوند و مردم با مشاهده و مطالعه از آن اثر می‌پذیرند.

آیت‌الله نوری همدانی خاطرنشان کرد:‌ جانبازان شهدای زنده هستند، بنابراین باید مورد توجه قرار گیرند، کار شما نیز به دلیل ارتباط با آنها مهم است.


وی عنوان کرد: پرورش‌یافتگان جهاد اسلامی در موصل و حلب افتخارآفرینی می‌کنند، این امر در عزت و شرف مؤثر است، بنابراین باید در مسیر فرهنگ ایثار و شهادت سرمایه‌گذاری کنیم تا هر چه بهتر این امر محقق شود.

این مرجع تقلید تأکید کرد: باید مکتب اسلام در سایه ایثار و شهادت حفظ شود که بخشی از این مسؤولیت بر عهده شما است.

نگذارید فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه کهنه شود

آیت‌الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی نیز اظهار کرد: بنیاد شهید در مقام خدمت‌رسانی به خانواده‌های شهدا و ایثارگران است و خوشا به حال کسانی که در این سازمان خدمت می‌کنند.

وی ادامه داد: خانواده‌های شهدا و ایثارگران در جامعه سزاوار لطف و مرحمت هستند و شایستگی این را دارند که به آن‌ها لطف کنید.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: متعلقات هر چیزی تابع آن است، وقتی یک چیزی مقام بالایی داشته باشد، متعلقات آن هم ارزشمند است، شهدا محبوب ملت هستند و خدمت‌رسانی به خانواده‌های آن‌ها هم محبوبیت دارد.

آیت‌الله علوی گرگانی با اشاره به جایگاه شهدا اضافه کرد: خداوند به این گروه عزت داده است، آن‌ها جان و مال خودشان را به پیشگاه خداوند تقدیم کردند، شهدا جایگاه بالایی را در نزد خداوند دارند و مقام این گروه در دنیا پس از ائمه معصومین(ع) است، خدمت‌رسانی به خانواده‌های شهدا و ایثارگران ارزش زیادی دارد.

وی ادامه داد: نباید بگذاریم که فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه کهنه و فراموش شود، موفقیت‌هایی که جریان مقاومت کسب کرده، به لطف ایثارگری‌های شهدا است، داعش به دنبال اشغال کربلا و نجف بود، اما رزمندگان جلوی آن‌ها را گرفتند، گروه‌های تکفیری مخالف حرم‌های ائمه معصومین(ع) هستند، این گروه‌ها از طرف خارج تقویت می‌شوند تا در کشورهای اسلامی ترس و رعب ایجاد کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: جوانانی که در مکتب ایثار و شهادت درس آموختند، جلوی داعش را گرفتند، باید برای گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه تلاش کنیم و این فرهنگ را برای جوانان تبیین کنیم، فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه جایگاه بالایی دارد.

آیت‌الله علوی گرگانی با اشاره به برنامه‌های بنیاد شهید برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت اظهار کرد: حرکت بنیاد شهید در این راستا را تأیید می‌کنم، جوانان کشورمان از فرهنگ شهادت استقبال می‌کنند، مراجع عظام تقلید هم یاور بنیاد شهید هستند تا این فرهنگ در جامعه گسترش یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری، یک رهبر آگاه است و ایشان بر توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه تاکید دارند، امیدواریم که مدیران بنیاد شهید در آینده بشارت‌هایی را در خصوص گسترش این فرهنگ در جامعه بدهند.

لزوم افزایش آگاهی‌های عمومی در خصوص فرهنگ ایثار و شهادت

آیت‌‌الله جعفر سبحانی در دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: باید فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه تبلیغ و ترویج کرده و آگاهی‌های عمومی را نسبت به این مسئله مهم افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: اگر مکتب شهادت و ایثار در جامعه ما وجود نداشت در دوران جنگ تحمیلی که همه جهان کفر حامی صدام بودند، کشور ما را از بین برده و کفر بر ما حکومت می‌کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به ایثارگری‌های صدر اسلام و غزوات پیامبر(ص) و جنگ‌های دوران امیرالمؤمنین(ع) گفت: ماهیچ اطلاع و آگاهی نسبت به آن ایثارگری‌ها نداریم، لذا با به نمایش گذاشتن آن بر روی پرده نمایش، همانگونه که در کتب تاریخی و روایات آمده می‌توان اطلاعات ارزشمندی را ارائه داد.
ارسال نظرات