خبرهای داغ:
آیت‌الله ری‌شهری مطرح کرد

ضرورت بازخوانی از ارزش‌ها و کمالات ویژه حضرت خدیجه(س)‌

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به کمالات اختیاری غیراختصاصی حضرت خدیجه(س) گفت: این کمالات شامل پاکی و پاکدامنی، ایثار و انفاق، صداقت، ازدواج آگاهانه، عاقلانه و خوب، دفاع از ارزش‌های اسلامی و مدیریت اقتصادی است.
کد خبر: ۸۷۹۶۰۹۹
|
۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۴

ضرورت بازخوانی از ارزش‌ها و کمالات ویژه حضرت خدیجه(س)‌
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله محمد‌ محمدی‌ ری‌شهری در همایش ملی «صدف کوثر» که به منظور تبیین شخصیت حضرت خدیجه(س) با حضور جمع زیادی از بانوان و برادران طلبه ایرانی و خارجی، اساتید حوزه های علمیه قم، محققان و علمای قم در سالن بیداری اسلامی جامعة‌الزهرا برگزار شد، اظهار کرد: چهار زن در عالم هستی توانستند بر قله‌های انسانیت دست‌یابند که آن چهار تن حضرت خدیجه(س)، حضرت فاطمه(س)،‌ حضرت مریم(س) و حضرت آسیه‌(س) بوده‌اند.

وی ادامه داد: کمالات شخصیت‌های بزرگ در عالم هستی، به دو بخش تقسیم می‌‌شود که شامل کمالات اختیاری و غیر اختیاری است و کمالات اختیاری نیز به دو دسته اختصاصی و غیراختصاصی تقسیم می‌شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبد‌العظیم حسنی(ع) با بیان اینکه کمالات اختصاصی همان سلسله فضائل ذاتی شخصیت‌های بزرگ است، گفت: این موضوع بحث مفصلی را می‌طلبد چرا که بر اساس برخی گزارشات رسیده، فضائل ذاتی ریشه در کمالات اختیاری انسان‌ها دارد.

وی بیان کرد: برخی کمالات اختیاری نیست و به فرموده امام صادق(ع)،‌ هر کس این سه خصلت غیر اختیاری را داشته باشد کامل است؛ این سه خصلت شامل قدرت درک و عقل، زیبایی و قدرت فصاحت و سخن بلیغ گفتن است.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث ادامه داد: بر اساس گزارشات به دست آمده، حضرت خدیجه(س) هر سه کمالات غیر اختیاری یعنی قدرت عقل و درک، زیبایی و قدرت فصاحت و بیان سخنان بلیغ را داشته است، اشعاری که حضرت خدیجه(س) می‌سروده‌اند مهر تأیید بر قدرت فصاحت ایشان است.

وی عنوان کرد: سلسله‌ای از کمالات اختیاری در اختیار انسان‌ها قرار می‌گیرد و انسان می‌تواند آن‌ها را کسب کند یا نکند مانند عقاید درست، اخلاق نیکو و اعمال نیکو و بعضی از همین کمالات اختیاری اختصاصی و برخی غیراختصاصی‌ هستند.

آیت‌الله ری‌شهری با اشاره به برخی از کمالات اختیاری اختصاصی حضرت خدیجه(س) بیان کرد: ایشان نخستین زن مسلمان بوده است، نخستین ثروتمندی بوده است که ثروت‌های خود را در راه حفظ و نشر اسلام صرف کرده است و تنها زنی است که ادامه دهنده نسل پیامبر(ص) به شمار می رود.

وی اضافه کرد: کمالات اختیاری غیراختصاصی حضرت خدیجه(س) که اطلاع یافتن از آنان بیشتر به ما نفع می‌رساند شامل‌ پاکی و پاکدامنی، ایثار و انفاق، صداقت، ازدواج آگاهانه، عاقلانه و خوب، دفاع از ارزش‌های اسلامی و مدیریت اقتصادی است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبد‌العظیم حسنی(ع) عنوان کرد: بر خلاف شبهاتی که معاندین مطرح می‌کنند اینگونه نبود که حضرت خدیجه(س) خواستگار نداشته باشد بلکه چون پاکی حضرت خدیجه(س)‌ زبانزد بود و همچنین وی زیبا و ثروتمند نیز بود، خواستگاران زیادی داشت ولی ملاک‌هایی برای ازدواج داشت که به جز پیغمبر(ص) در وجود کسی آن ملاک‌ها را نیافته بود.
ارسال نظرات