خبرهای داغ:
در دیدار مدیران پژوهشکده مهدویت مطرح شد

دیدگاه آیت‌الله حائری شیرازی درباره تبعیت از عقل و امام

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت تبعیت از عقل گفت: همان‌طور که امام یا ظاهر است یا غایب دقیقاً عقل نیز گاهی ظاهر و گاهی غایب است؛ هر کس امروز با حجت باطنی‌اش مخالفت کند فردا که حضرت ظهور کرد با او هم مخالفت می‌کند.
کد خبر: ۸۷۹۸۱۰۴
|
۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳
دیدگاه آیت‌الله حائری شیرازی درباره تبعیت از عقل و امام
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله حائری شیرازی در دیدار با اعضا و مسؤول پژوهشکده مهدویت درباره جایگاه عقل در تحقیق اظهار کرد: تحقیق خوب و ضروری است، اما یک تعقلی هم باید به عنوان ستون فقرات تحقیق وجود داشته باشد تا اگر آن در تحقیق‌ها اختلاف و تعارضاتی وجود داشت با تعقل رفع و رجوع کرد.    

استاد اخلاق حوزه علمیه با تأکید بر اینکه وقتی روایات مختلف می‌شود باید به عقل مراجعه کرد، افزود: همان‌طور که امام، اختلافات مردم را حل می‌کند، عقل انسان نیز در تردیدها و تصورات و تطورات حس و خیال، اختلافات را حل می‌کند.

وی با اشاره به روایت معصوم خاطرنشان کرد: همان‌طور که امام یا ظاهر است یا غایب دقیقاً عقل نیز گاهی ظاهر و گاهی غایب است.

استاد حوزه علمیه افزود: وقتی انسان از عقل استقبال کند، در وجود او عقل ظاهر می‌شود و اگر استقبال نکند عقل، مخفی و غایب می‌شود.

وی تصریح کرد: «حجت باطنی» تنها رابطه حجت ظاهری در انسان است؛ هر وقت می‌خواهید بدانید آیا ظهور نزدیک است برگردید به حجت باطنی، اگر دیدید با حجت باطنی آشتی کردید این علامت ظهور است.

آیت‌الله حائری شیرازی تأکید کرد: هر کس امروز با حجت باطنی‌اش مخالفت کند، فردا که حضرت ظهور کرد با او هم مخالفت می‌کند؛ کسی که به حجت باطن ایمان نیاورد، با حجت ظاهر نیز ایمان نخواهد آورد.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین پورسیدآقایی مسؤول مؤسسه آینده روشن درباره فعالیت‌های انجام‌ شده در همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با موضوع «عصر ظهور در ادیان ابراهیمی» گزارشی ارائه کرد.

گفتنی است این همایش اردیبهشت‌ماه سال 96 در قم برگزار خواهد شد.
ارسال نظرات