خبرهای داغ:

قیام 19 دی مردم قم حرکتی انقلابی برای درهم کوبیدن رژیم پهلوی

قیام خونین 19 دی مردم قم در سال 56 یادآور حماسه باشکوه ای است که موجی انقلابی را در سراسر کشور به راه انداخت و تومار دو هزار و پانصد ساله نظام شاهنشاهی را بر هم پیچید وسرانجام پیروزی انقلاب اسلامی را رقم زد.
کد خبر: ۸۸۰۴۰۵۸
|
۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱
قیام 19 دی مردم قم حرکتی انقلابی برای درهم کوبیدن رژیم پهلوی
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، روز نوزدهم دی ماه، یادآور حماسه آفرینی طلاب حوزه علمیه قم با همراهی اقشار مختلف مردم این شهر مقدس است که در مقابل تاریکی و خفقان ناشی از استبداد و ظلم ایستادگی و روزنه امید و روشنایی را در دل مردم سراسر کشور روشن کردند. 

شهر مقدس قم پایگاه انقلاب اسلامی، یادآور سخنرانی هایی مردی به بزرگی امام خمینی است که خانه اش محل امن برای آگاه سازی مردم در مقابل دسیسه های نظام شاهنشاهی بود مردی که رهبری انقلاب اسلامی را با حمایت های مردمی به عهده گرفت و سخنانش چراغ راه آزادی خواهان شد. 

سخنرانی های امام راحل که گویایی سخنانش آتشی بر دامان رژیم پهلوی انداخت و آنان را بر آن داشت تا با ترس از جامعیت رهنمودهایش، این امام وارسته را تبعید کنند نه تنها تبعید امام نتوانست از حرارت شعله های انقلابی مردم بکاهد بلکه اعلامیه هایش نور امیدی در دل مردم استقلال طلب روشن کرد از این رو درج مقاله توهین آمیز روزنامه اطلاعات درباره امام خمینی در دی ماه 1356 نقطه شروع موج انقلابی شد. 

انتشار مقاله توهین آمیز به امام راحل با امضای مستعار احمد رشیدی مطلق در 17 دی ماه 56 صورت گرفت.در روز انتشار مقاله، هنگامی که کامیون حامل روزنامه های اطلاعات برای قم و اصفهان از دروازه قم وارد این شهر می شد، مردم با بصیرت قم که از دسیسه های نظام پهلوی آگاه بودند به کامیون هجوم برده و روزنامه ها را به آتش کشیدند. 

این حرکت مردمی باعث شد تا روز 18 دی ماه، کلاس درس علمای دین و سیاست تعطیل شود و دست به تجمع در مسجد اعظم قم بزنند مردم و علما به سمت منزل مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی از مراجع تقلید حرکت کردند و از رهنمودهای این عالم فرزانه بهره مند شدند. 

تجمع ها در نوزدهم دی ماه 1356 ( برابر با بیست و نهم محرم 1398)، شکل منسجمی به خود گرفت با تعطیل شدن بازار قم در حمایت از حوزه و محکوم کردن اقدام نظام پوشالی پهلوی و نیز ادامه تعطیلی دروس حوزه، جمعیت زیادی در مسجد اعظم گرد آمدند. حرکت به منازل آیات عظام میرزا هاشم آملی، علامه طباطبائی، نوری همدانی، مشکینی، وحید خراسانی و مکارم شیرازی در حمایت از امام راحل باعث تقویت روحیه انقلابی مردم شد.مراجع و علما با سخنرانی های کوبنده شان رژیم پلید پهلوی را آماج حملات خویش قرار دادند. 

مردم همدوش با طلاب حوزه های علمیه در حالی که شعارهای تندی علیه دولت وقت می دادند، نمایندگی روزنامه اطلاعات و دفتر حزب رستاخیز را به آتش کشیدند هیچ چیزی در مقابل عزم راسخ و اراده ای پولادین و گام های استوار مردم قم دوام نمی آورد. 

عصر 19 دی ماه سال 56، ماموران شهربانی و ساواک در یکی از میادین قم راه مردم را سد کردند و آنان را به گلوله بستند. 

شهادت عده ای از بی گناهان قلب های همه را به درد آورد و مردم در همین راستا به خیابان های اطراف رفته و با مشت های گره کرده شعار «از جان خود گذشتیم، با خون خود نوشتیم، یا مرگ یا خمینی» را سر دادند. 

حادثه 19 دی باعث شد که رژیم درعکس العمل حوادث قم و مهار حرکت مردم، گروهی از شاگردان امام راحل را به دیگر شهرها تبعید کند، ولی با این تبعیدها امواج نهضت از قم به دیگر نقاط کشور پراکنده شد. 

شعله زبانه های آتش قیام 19 دی ماه مردم قم با برگزاری چهلم شهدای قم در 29 بهمن 56 در شهر تبریز باعث شد تا کنترل شهر مدتی از دست ماموران رژیم خارج شود و باعث به شهادت رسیدن مردم تبریز شد. 

بعد از قیام 19 دی ماه فراگیر شدن نهضت و قیام های پی در پی، لرزه بر پایه های کاخ و بیداد ستم شاهی انداخت از این رو نظام پهلوی تمام توان خود را برای سرکوب مبارزات و قیام های مردم به کار گرفت ولی نتوانست در مقابل مردم آگاه و ولایت مداری ایستادگی کند. 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1393 در دیدار مردم قم به مناسبت بزرگداشت 19 دی ماه بیان داشتند: «آنچه در درجه‌ اول به ‌مناسبت نوزدهم دی ماه که یک روز تاریخی و بزرگ و تعیین ‌کننده است، لازم است عرض بکنم تشکر از مردم عزیز قم است، به ‌خاطر اینکه نگذاشتند و نخواهند گذاشت که این حادثه به دست فراموشی سپرده بشود؛ چون انگیزه ‌هایی وجود دارد برای فراموش کردن و در طاق نسیان گذاشتن؛ این روزهای بزرگ و این حوادث بزرگ؛ کار می کنند و تلاش می کنند برای این که سوابق تعیین ‌کننده و عموما افتخارآمیز برای انقلاب و دوران دفاع مقدس و امثال اینها، فراموش بشود...» 

اهمیت روز 19 دی ماه بر کسی که تاریخ را می شناسد پوشیده نیست روزی که نقطه عطفی در نهضت اسلامی است روزی که یادآور ایستادگی مردمی است که در مقابل گلوله های رژیم، قدمی عقب تر برنداشتند و با مشت های گره کرده خشم و انزجار خویش را از رژیم پست پهلوی به نمایش گذاشتند و پیروزی علیه حکومت طاغوت را به رهبری امام راحل در 22 بهمن ماه سال 1357 به ارمغان آوردند. 

**آیت الله حسینی بوشهری: 19 دی ماه یکی از روزهای ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی است 
امام جمعه موقت قم در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به این که 19 دی ماه یکی از روزهای ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی است گفت: در این روز فضلا و مردم ولایت مدار قم در پی اهانت توهین آمیز روزنامه اطلاعات عکس العمل انقلابی نشان دادند. 

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری افزود: مردم متدین استان قم در روز 19 دی ماه سال 56 از حریم ولایت، مرجعیت و امام راحل خویش دفاع کردند و نشان دادند که دستگاه طاغوت در مقابل ایستادگی آنان کاری از پیش نخواهد برد. 

وی با بیان این که قیام 19 دی هیمنه طاغوت را در هم شکست گفت: این حرکت سرآغاز حرکت جدید برای پیروزی انقلاب اسلامی بود که نور قدرت و به آتش کشیدن نظام پهلوی را در دل مردمان شهرهای دیگر کشور روشن کرد. 

وی افزود: حماسه آفرینی مردم قم با مشت هایی گره کرده و با بی اعتنا به اسلحه نیروهای سرکوبگر طاغوت در شرایط خفقان به مردم درس آزادگی و ولایتمداری را داد. 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، ادامه داد: قیام 19 دی نقطه عطف انقلاب اسلامی بود که زمینه ساز حضور امام راحل در کشورمان و آزادی از نظام پهلوی دست پرورده غرب بود و سرانجام پیروزی حق بر باطل را به ارمغان آورد. 
آیت الله حسینی بوشهری، به حضور مردم قم در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: مردم ولایت مدار قم هر سال واقعه 19 دی ماه را در دیدار با رهبر فرزانه انقلاب و استفاده از بیانات ایشان، زنده نگه می دارند. 

** 19 دی ولایت مداری مردم قم را به مرحله ظهور گذاشت 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه نیز در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به ولایت مداری مردم قم گفت: در حماسه 19 دی ماه، مردم قم پایبندی به مرجعیت و رهبری را به رخ جهان کشیدند و در حماسه ای بزرگ، ترس در رژیم شاهنشاهی ایجاد کردند. 

حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی اظهار داشت: اهانت به مرجعیت، خشم مردم را برافروخت و در حرکتی خودجوش، رژیم را وادار به عقب نشینی کردند. 

وی ضمن گرامیداشت دهه بصیرت با بیان این که 19 دی حماسه ای تاریخ ساز و نقطه عطف در پیروزی شکوهمند انقلاب بود، خاطرنشان کرد: این قیام با روحانیت شکل گرفت و حضور مردم آن را به سرانجام رساند که خود بازتاب های زیادی را به همراه داشت. 

وی بیان کرد:در این روز مردم انقلابی و روحانیت یک بار دیگر در خط رهبری امام خمینی(ره) قرار گرفتند و برگی دیگر از تاریخ انقلاب را ورق زدند. 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: در حماسه 19 دی مردم ثابت کردند که از هیچ قدرتی برای قدم گذاشتن در مسیر خود بیم ندارند و با باور قلبی و ایمان کامل در جهت پیروزی انقلاب اسلامی حتی از جان خود گذشتند. 

رجبی با اشاره به این که قیام 19 دی نمادی از مقاومت و استکبار ستیزی است گفت: این روز بصیرت مردم را نشان داد، بصیرتی که پایه های رژیم را متزلزل ساخت. 

وی ابراز داشت: 19 دی روز سرنشت ساز در تشکیل انقلاب اسلامی بود و سقوط شاه را رقم زد همچنین این روز سند پرافتخاری بود که نشان می داد دین و سیاست از هم جدا نیستند در واقع 19 دی سیاست و دیانت رو پیوند زد.  
ارسال نظرات