وعده‌های بر زمین مانده مسئولین در حمایت از صنایع؛

بار دیگر اعتراضات کارگری شرکت «هپکو» در اراک رقم خورد

مطالبات کارگران «هپکو» که قرار بود در تاریخ ۲۷ آبان‌ماه از سوی سهامدار پرداخت شود هنوز ریالی محقق نشده است و این بار کارگران این شرکت اعتراضات خود را به میدان اصلی شهر کشیدند تا شاید گوشی برای شنیدن مطالباتشان یافت شود.
کد خبر: ۸۸۰۴۲۹۰
|
۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ صنایع مادر تخصصی که با هدف تقویت بنیه صنایع کوچک و زیردستی کشور در این استان راه اندازی شد در حالی اوج تکامل خود را پشت سر می‌گذارند که با مشکلات شدیدی دست و پنجه نرم می‌کنند.

یکی از این صنایع مادرتخصصی شرکت هپکو است که به عنوان بزرگترین کارخانه تولید و تامین ماشین‌آلات راه سازی در خاورمیانه در سال ۸۵ به بخش خصوصی واگذار شد و در طول سالهای فعالیت، علاوه بر تحکیم روابط با شرکای خود جهت انتقال تکنولوژی و تامین محصولات و قطعات، نسبت به توسعه روابط با تامین کنندگان معتبر جهانی در کلیه زمینه ها اقدام کرد.

مدیریت شرکت از سال ۸۷ به منظور توسعه کسب و کار اقدام به ایجاد شرکتهای مستقل کرد بطوریکه در حال حاضر ۱۱ شرکت تحت مالکیت هپکو تاسیس شده و فعال هستند.

اما در پی واگذاری این شرکت به بخش خصوصی و سوء مدیریت مشکلات شرکت هپکو آغاز و در سه سال اخیر مشکلات به اوج خود رسید تا جایی که مثل همیشه بار این سوء مدیریت بر دوش کارگران نهاده شد و چه ماه‌ها و روزهایی که کارگران در تامین معیشت خود عاجز ماندند و چه خانواده‌هایی که در اثر مشکلات اقتصادی از هم پاشیده نشدند.

اما امروز هم باز سریال اعتراض کارگران صنایع در اراک تکرار شد و کارگران هپکو امروز ۱۸ دی ماه با راهپیمایی در مسیر شرکت تا مرکز شهر بار دیگر خواسته خود را به مسئولین گوشزد کردند.

خواسته‌ای که هر بار به دنبال اعتراض این کارگران به گوش مسئولین می‌رسد اما پس از گذشت چند روز باز وعده‌های مسئولین به فراموشی سپرده می‌شود.

سکوت پرمعنای دولت در مقابل اعتراضات کارگران باعث شد که امروز این اعتراضات کارگری که هر بار در جوی آرام برگزار می‌شد به مرکز سطح شهر برسد و کارگران با تجمع در میدان اصلی شهر خواستار مطالبات خود شوند.

این شرکت از سال ۸۶ تا کنون به دلیل سو مدیریت با مشکلات فراوانی روبه رو بوده است و طی این مدت روز به روز به مشکلات این شرکت افزوده شده است و مسئولان هم تا کنون به قول های که برای رفع مشکلات این شرکت داده اند عمل نکرده‌اند.

کارگران هپکو که از ساعات اولیه صبح در میدان اصلی شهر حضور یافته‌اند. اعتراضاتی که تا پیش از این در مقابل درب استانداری یا محوطه کارخانه برگزار می‌شد این بار به سطح شهر کشیده شد تا شاید مسئولین بهتر صدای رسای این کارگران را بشنوند.

۱۱ اسفندماه سال گذشته این کارگران به دلیل تاخیر شش ماهه حقوقشان مقابل ساختمان استانداری مرکزی تجمع کردند و از سوی مسئولان استانی وعده‌‍ هایی برای رفع مشکلات آنان داده شد که هنوز این وعده ها بر زمین مانده است.

در ۱۲ آبان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری مرکزی با اشاره به اینکه ظرف دو هفته آینده مطالبات کارگران پرداخت می شود، گفته بود: بر اساس برآودهای صورت گرفته میزان مطالبات کارگران شرکت بالغ بر ۶ میلیارد تومان است که قرار شد سه میلیارد تومان تا پنج شنبه این هفته و سه میلیارد تومان مابقی پنج شنبه هفته آینده به حساب کارگران واریز شود.

لطیفی عضو شورای کار شرکت هپکو در گفتگو با خبرنگار ما گفت: جلسه بررسی آخرین وضعیت شرکت هپکو اراک و رسیدگی به مشکلات پیش رو روز یکشنبه ۱۶ آبان با حضور سهامدار عمده هپکو، مدیرعامل شرکت و نماینده کارگران و دستگاه‌های مرتبط برگزار شد و در همین جلسه میزان مطالبات کارگران شرکت بالغ بر ۶ میلیارد تومان عنوان شد.

وی ادامه داد: قرار شد ۳٫۵ میلیارد تومان توسط مدیرعامل تا پنج شنبه ۲۰ آبان ماه و ۲٫۵ میلیارد تومان مابقی توسط سهامدار روز پنج شنبه ۲۷ آبان ماه به حساب کارگران واریز شود که هنوز سهم سهامداران پرداخت نشده است.

عضو شورای کار شرکت هپکو گفت: کارگران شرکت هپکو حقوق اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور را به شکل کامل دریافت نکرده‌اند همچنین حقوق آبان و آذرماه خود را هنوز ریالی دریافت نکرده‌اند.

لطیفی تعیین و تکلیف سهامداران شرکت هپکو را یکی دیگر از مشکلات شرکت عنوان کرد و ادامه داد: بر اساس وعده های مسئولان قرار بود که وضعیت سهامداران شرکت هپکو تا پایان آذرماه مشخص شود ولی تاکنون این مهم محقق نشده است.

وی افزود: بسیاری از مشکلات شرکت از عدم همکاری ادارات دولتی است و دولت با همکاری می توانند بخشی از این مشکلات شرکت را کاهش دهند.

عضو شورای کار شرکت هپکو خاطرنشان کرد: ۲۴ لودر آماده تحویل داریم که سازمان همیاری های شهرداری می تواند تحویل بگیرد و با این اقدام بخشی از بدهی کارگران را پرداخت کنیم در حالی که معاون وزیر کشور هم در این زمینه همکاری نمی کند.

عضو شورای کار شرکت هپکو اراک خاطرنشان کرد: برخی به دنبال این هستند وضعیت را به سمت و سویی برند تا این کارخانه را تعطیل کنند که این برای کارگران پذیرفتنی نیست.

گفتنی است تصاویر امروز اعتراضات کارگران «هپکو»در شبکه‌های اجتماعی از سوی افراد منتشر شده بود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات