خبرهای داغ:
فرمانده سپاه ناحیه عشایری استان کرمانشاه:

عشایر از دیرباز میدان‌دار تولید و اشتغال و کمک به جامعه شهری بودند

فرمانده ناحیه عشایری کرمانشاه گفت: ما شاهد ریزش و مهاجرت بی‌رویه عشایر و روستاییان به شهرها هستیم که متاسفانه برآیند این مهاجرت، می‌شود پدیده شوم «حاشیه‌نشینی» و آسیب‌های اجتماعی مرتبط با حاشیه‌نشینی و این یک زنگ خطر است.
کد خبر: ۸۸۰۴۵۸۹
|
۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۷
سرهنگ نبی احمدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از سپاه ناحیه عشایری استان کرمانشاه گفت: عشایر هنوز هم همان سبک زندگی گذشته را دنبال می‌کنند یعنی این خانوارها فقط مصرف‌کننده نیستند بلکه تولید کننده اند و علاوه بر نیازهای خود، نیازهای دیگران را هم برطرف می‌کنند.

عشایر ما از دیرباز میدان‌دار تولید و اشتغال و کمک به جامعه شهری بودند و ما شهری‌ها مدیون و وامدار عشایر هستیم.

البته در این زمینه مشکلاتی نیز برای این قشر محروم و مولد وجود دارد که با برنامه ریزی درست و ارایه طرح های خوب میتوان بر این مشکلا ت فایق آمد.

 در همین رابطه و در میزگردی با حضور سرهنگ احمدی فرمانده ناحیه عشایری کرمانشاه وحجت الاسلام بهرامی تبار  مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه درناحیه عشایر کرمانشاه  به موضوعات مرتبط با عشایر، مشکلات آنها پرداختیم که متن آن را در زیر می‌خوانید:

شاهد مهاجرت  عشایر و روستاییان به شهرها هستیم

سرهنگ احمدی فرمانده ناحیه عشایری کرمانشاه گفت : کوچ، ذات زندگی عشایر است، آنها مدام در حال ییلاق و قشلاق هستند و زندگی‌شان پیوسته در گردش می‌گذرد؛ از این روست که آنها ارتباط نزدیکی با طبیعت دارند و از زیر و بم آن بسیار آگاهند؛ تغییرات آب‌وهوایی اگر به تغییر اقلیم منجر نشود نمی‌تواند عشایر را نگران کند؛ آنها به خوبی فراگرفته‌اند که چه زمانی ایل را حرکت دهند و چه زمانی را برای اطراق در یک منطقه اختصاص دهند.

وی  ادامه داد: جامعه عشايري ايران، در مرحله گذار از سبک زندگي سنتي به سبک زندگي نوين (يا شهري و روستايي) قرار دارد، و با برخورداري از دستاوردهاي فناورانه دنياي مدرن، زندگي جديدي را تجربه مي کند. 

احمدی گفت:  ما شاهد ریزش و مهاجرت بی‌رویه عشایر و روستاییان به شهرها هستیم که متاسفانه برآیند این مهاجرت، می‌شود پدیده شوم «حاشیه‌نشینی» و آسیب‌های اجتماعی مرتبط با حاشیه‌نشینی و این یک زنگ خطر است که باید با تدبیر -نه با شعار و حرف- جلوی آن را گرفت.

 فرمانده ناحیه ناحیه عشایری در ادامه افزود: باید انواع خدمات علمی، آموزشی، بهداشتی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی در اختیار جامعه روستایی و عشایری قرار بگیرد تا همپای جامعه شهری، فرزندان آنها هم از شاخصه‌های توسعه‌ای برخوردار باشند.

 

خود اتکایی و خود کفایی در اقتصاد مقاومتی را دو مقوله مهم است/ آحاد جامعه عشایری با تولیدات داخلی ،اقتصاد مقاومتی را به منصه ظهور گذاشته است

 

 

حجت الاسلام بهرامی تبار  نمایندگی ولی فقیه  در ناحیه عشایری گفت: جامعه عشایری در عین حال که مشترکات زیادی با جوامع شهری و روستایی داشته، اما یک ویژگی‌های متمایز و متفاوتی را هم دارد.  که ویژگی‌های اقتصادی و امنیتی می باشد.

 

وی افزود: بسیج عشایر مانند سایر اقشار جامعه با توجه به فرامین مقام معظم رهبری در تمام عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی شرکت داشته و در اقتصاد نیز موفق بوده است.

بهرامی تبار خود اتکایی و خود کفایی در اقتصاد مقاومتی را دو مقوله مهم خواند و بیان کرد: آحاد جامعه عشایری با تولیدات داخلی من جمله تولید غلات، فراورده‌های گوشتی و لبنیات اقتصاد مقاومتی را به منصه ظهور گذاشته است و انتظار می‌رود تا مسئولان امر بیشتر به جامعه عشایری و خدمات‌دهی به آنان در این اموربپردازند.

 احمدی گفت: نقاطی که عشایر در آن استقرار دارند، به ویژه در مناطقی که دارای حساسیت های امنیتی است، به عنوان یک عامل پدافندی بسیار قابل توجه است.

 وی ادامه داد: حوزه و زمينه اصلي فعاليتهاي اقتصادي در جامعه عشايري دامداري است كه نقش تعيين كننده و بارزي در اين شيوه از زندگي دارد. ساير فعاليتهاي توليدي عشاير مانند زراعت، صنايع دستي و از اهميت كمتري برخوردار بوده و تحت الشعاع دامداري است..

عشایر در موضوعاتی نظیر انتخابات، حضور صددرصدی دارند

 بهرامی تبار با اشاره به عشایر برای نظام جمهوری اسلامی کم‌خرج‌، اما پربازده هستند.

در مسائل سیاسی هم می‌بینیم که عشایر در موضوعاتی نظیر انتخابات، حضور صددرصدی دارند و همچنین نیز این مقام مسئول خاطر نشان کرد: بیعت با امام و رهبری، انقلابی‌گری و مبارزه از قدیم جزو خصیصه‌های عشایر بوده و هست منتهی اگر مثلا در حوزه مسائل اقتصادی ما بتوانیم از طریق تقویت تشکل‌ها و تعاونی‌ها، مشارکت عشایر را در فعالیت‌های اقتصادی ارتقا بدهیم، وضعیت جامعه از حیث بی‌نیازی به واردات و افزایش توانمندی در صادرات خیلی تغییر خواهد کرد.

فرمانده ناحیه عشایری کرمانشاه جوامع عشایری را جوامعی موثر در کل دنیا دانست و افزود: این جوامع سرمایه هایی هستند که اگر آسیب دیده و یا از بین بروند، کل جوامع کشوری در معرض آسیب و خطر قرار می گیرند.

 احمدی گفت: بحث کم شدن جامعه عشایری و بیکاری آنها چقدر خطرناک است که اگر ما غافل شویم این مدام بیشتر می‌شود.

گسترش استفاده از ماهواره در مناطق عشایری است که این یک تهدید جدی برای عشایر است

بهرامی تبارمسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه عشایری افزود: گسترش استفاده از ماهواره در مناطق عشایری است که این یک تهدید جدی برای عشایر است چراکه گسترش استفاده از ماهواره در مناطق عشایری موجب تضعیف فرهنگ بومی و اصیل عشایر می شود.

وی یکی دیگر از نقش های شوم دشمن را دامن زدن به اختلافات دینی ،مذهبی و قومی و قبیله ای دانست وگفت : مردم به ویژه عشایر نباید اجازه رخنه دشمن در صفوف متحد خود را بدهند . خواستار حضور مستمر روحانیون و تقویت گیرندگی برنامه های شبکه های مختلف سیما در مناطق عشایری شد

وی تصریح کرد: دشمن در حال ایجاد شکاف در فضای مستحکم خانواده است که در این زمینه باید آگاهی‌های لازم به مردم و جامعه عشایر داده شود.


ارسال نظرات