خبرهای داغ:
آیت‌الله اراکی:

قم باید از معارف دینی صیانت کند/ حضور حضرت معصومه(س) در قم پیام‌های مشخصی دارد

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تاکید بر اینکه قم باید از معارف دینی صیانت کند، گفت: این شهر باید به دنبال ترویج آموزه‌های دینی باشد چراکه فقها به عنوان مرزداران اسلام از مرزهای دینی مردم پاسداری می‌کنند.
کد خبر: ۸۸۰۵۵۷۶
|
۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱
قم باید از معارف دینی صیانت کند/ حضور حضرت معصومه(س) در قم پیام‌های مشخصی دارد
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله محسن اراکی در نشست علمی «حضور کریمه اهل بیت(ع) در ایران و شکل‌گیری پایتخت فرهنگی شیعه» که در مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم برگزار شد، فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به مردم ایران تسلیت گفت و مطرح کرد: این فرد از ابتدای آغاز انقلاب پشتیبان امام خمینی(ره) بوده و در مسیر انقلاب دردهای بسیاری را متحمل شده است.

وی از آیات مرتبط قرآن کریم در مورد جایگاه اولیای الهی یاد کرد و افزود: در آیات و روایات مختلف به شیوه قابل توجهی بر لزوم همراهی با امام و پیشوایان دینی تاکید شده است چراکه این افراد جامعه را به سمت تعالی هدایت می‌کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تاکید بر اینکه زیارت جامعه دائرةالمعارف امامت و ولایت است، تصریح کرد: این منبع دینی پرمتحوا به امام هادی(ع) اختصاص دارد و گفته‌هایی که در مورد معتبر نبودن زیارت جامعه شنیده می‌شود، درست نیست.

وی خاطرنشان کرد: روایات و احادیث دینی در واقع تفسیر آموزه‌های قرآن کریم است به همین علت امت اسلامی باید نسبت به بهره‌برداری مطلوب از این منابع دینی اهتمام جدی داشته باشد.

آیت‌الله اراکی با تاکید بر اینکه شرط ورود به جامعه الهی ایمان است، تصریح کرد: ایمان میان خداوند متعال، بندگان و اولیای الهی پیوند ایجاد می‌کند.

وی اسلام را به دو نوع اعرابی و ابراهیمی تقسیم‌بندی کرد و گفت: در اسلام اعرابی افراد با شهادتین مسلمان می‌شوند و حکومت باید امنیت مالی و جانی آنها را تامین کند اما در این نوع از اسلام به ایمان قلبی افراد نسبت به آموزه‌های دینی توجهی نمی‌شود.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه در اسلام ابراهیمی مسلمانان به دنبال تبعیت از دستورات الهی هستند، عنوان کرد: مسلمانان ابراهیمی به حقیقت شهادتین ایمان قلبی داشته و از خداوند متعال به عنوان تنها پروردگار جهان هستی یاد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ایمان به دو نوع مختلف تقسیم‌بندی می‌شود، یادآور شد: در دوران حضرت محمد(ص) برخی افراد با وجود اینکه ایمان قلبی داشتند اما نسبت به دستورات دینی بی‌توجه بودند ایمان نوع نخست به این افراد اختصاص دارد اما دارندگان ایمان نوع دوم در آیات قرآن کریم حزب‌الله نامیده شده‌اند که به دنبال مودت و محبت صادقانه نسبت به خداوند متعال هستند.

آیت‌الله اراکی با تاکید بر اینکه ایمان واقعی جامعه اسلامی را متحول می‌سازد، اضافه کرد: ایمان حقیقی تبعیت از دستورات دینی را به دنبال دارد به همین علت می‌تواند جامعه را به سمت تحقق اهداف مورد نظر اسلام هدایت کند.

وی خاطرنشان کرد: وجود مسجد مقدس جمکران، حضور حضرت معصومه(س) در قم و مهاجرت شیعیان از کوفه به سمت این شهر بودن دلیل نیست بلکه بر اساس خواسته‌های خداوند متعال و اولیای ایشان بوده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه روایات مختلفی از حضرت محمد(ص) تا امام حسن عسگری(ع) در مورد جایگاه شهر قم بیان شده است، تصریح کرد: بر اساس این روایات قم باید پایتخت جهان تشیع باشد؛ این شهر به عنوان حرم امن الهی معرفی شده است و باید نسبت به دیگر شهرها تفاوت‌های بسیاری داشته باشد.

وی به برخی از ویژگی‌های رفتاری حضرت معصومه(س) اشاره کرد و افزود: حضور ایشان در شهر قم پیام‌های مشخصی برای مردم این شهر به دنبال دارد چراکه خداوند متعال هیچ کاری را بدون دلیل انجام نمی‌دهد.

آیت‌الله اراکی با تاکید بر اینکه قم باید از معارف دینی صیانت کند، مطرح کرد: این شهر باید به دنبال ترویج آموزه‌های دینی باشد چراکه فقها به عنوان مرزداران اسلام از مرزهای دینی مردم پاسداری می‌کنند.
ارسال نظرات