خبرهای داغ:
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان خبر داد

فعالیت 2 هزار واحد صنفی غیرمجاز در همدان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان از فعالیت بیش از 2 هزار واحد صنفی غیرمجاز در همدان خبر داد.
کد خبر: ۸۸۰۵۸۳۱
|
۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، اتحادیه‌ها یکی از سازمان‌های مردم نهادی هستند که از طرف نماینده‌ای از جنس مردم و با انتخاب مردم مدیریت می‌شوند و نقش و حضور این اتحادیه‌ها در جامعه بسیار با اهمیت است که بسیاری افراد از جایگاه و نقش تاثیرگذار آن بر جامعه بی‌خبر هستند و توجه چندانی به اتحادیه‌ها و مدیران اتحادیه ندارند.

این در حالی است که در کشورهای پیشرفته این سازمان‌های مردمی(N.G.O) نقش مؤثری دارند چراکه از میان افراد باسواد، خلاق و خوش فکر انتخاب می‌شوند.

در همین خصوص با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفتگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

حمیدرضا متین در این راستا به خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان اظهار داشت: برابر آیین‌نامه تطبیقی گزینش ما از رؤسای اتحادیه‌ها بر اساس مدارکی است که به ما ارائه می‌دهند و ما نه خارج از آن می‌توانیم وارد شویم و نه بیشتر از آن می‌توانیم از کسی چیزی بخواهیم.

وی با بیان اینکه داشتن مدرک بالا دلیل بر توانایی روسای اتحادیه‌ها نیست، افزود: در بحث اتحادیه‌ها منش و برخورد با مردم اولین گزینه است، شاید یک نفر علم داشته باشد ولی اصلا توان برخورد نداشته باشد و از طرفی هر کسی هم نمی‌تواند رییس اتحادیه شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به فعالیت بیش از 2 هزار واحد صنفی غیرمجاز در همدان ابراز داشت: این واحدها جواز کسب ندارند و نمی‌توانند بنا به دلایلی جواز بگیرند از جمله برای ارائه مدارک گیر قانونی دارند، محله آنها تجاری نیست، به لحاظ شرایط احراز منطقه‌ای مشکل دارند و.... که این افراد می‌خواهند ولی نمی‌توانند جواز کسب بگیرند و حدود 60 درصد از این 2 هزار نفر را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: 40 درصد باقیمانده نیز افرادی هستند که به تازگی مغازه زده‌اند و منتظر رونق مغازه هستند تا اگر کار بازدهی داشت دنبال جواز کسب بروند.

متین با بیان اینکه بازاریان می‌توانند جواز کسب خود را به مشاور اجاره دهند، گفت: چنانچه برای مشاور کارت صادر شود، می‌تواند با آن جواز کسب فعالیت کند و این در واقع یکی از راه‌های فرار از قانون است که بسیار خطرناک است چراکه اگر مشاور خطایی انجام دهد تمام خسارت آن برعهده صاحب جواز کسب است و باید تمام خسارت مشاور را چه مادی و غیر مادی برعهده بگیرد.

وی بیان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت نمی‌تواند خارج ار قانون نظام صنفی عمل کند و وظیفه ما اجرای قانون است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اقدامات انجام شده عنوان کرد: در این خصوص اتاق اصناف نرم‌افزارهایی را برای حمایت از مصرف کننده خریداری کرده که است.

وی با بیان اینکه به عنوان مثال مرغ فروشان باید قیمت مرغ را بر روی تابلوهای LED کوچک به مردم اعلام کنند، افزود: این اقدام بسیار مورد توجه قرار گرفت و برای اولین بار در کشور انجام شد.

متین تصریح کرد: از طریق سامانه 1000127 نظرات مردم در خصوص واحدهای صنفی بررسی می‌شود و اگر رئیس اتحادیه‌ای به عنوان مثال 5 هزار شکایت داشته باشد آن را پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شکایات رسیده به 124 نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد، عنوان کرد: از این طریق نیز وظیفه نظارتی خود را بر بازار انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه حضور سازمان بیشتر به نفع اتحادیه‌ها است قبل از آنکه به نفع مردم باشد، گفت: متاسفانه قانون عملکرد ما را محدود کرده و ما نمی‌توانیم نقش نظارتی خوبی بر عملکرد بازار داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در گذشته حضور ما هر چند کم رنگ ولی به نفع مردم بود، افزود: واحدهای تولیدی دارای استاندارد اجباری باید گزارشات خود را به کمیسیون نظارت ارائه بدهند و ابلاغیه استاندارد بگیرند چراکه اتحادیه‌ها به لحاظ علمی و گردش کار ضعف دارند و برخی صنوف از این ضعف سو استفاده می‌کردند و بدون در نظر گرفتن استانداردهای لازم فعالیت می‌کردند.

متین با بیان اینکه اقدام دوم در خصوص تامین اجتماعی و قانونمند کردن آن است، ابراز داشت: متاسفانه برخی از اتحادیه‌ها منشی‌های خود را با حقوق پایین استخدام می‌کنند و بعد از شکایت کردن منشی به اداره کار جریمه‌های سنگین برای اتحادیه می‌آمد که اتحادیه را فلج می‌کرد ما به دنبال این هستیم که اتحادیه‌ها از ابتدا با قانون پیش بروند که مشکلی برای آنها پیش نیاید.

انتهای پیام/

ارسال نظرات