خبرهای داغ:
معاون سازمان میراث فرهنگی:

حفظ میراث آب و کشاورزی امنیتی است / پیگیری تعیین حریم ویژه برای حرم حضرت معصومه(س)

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: وزارت‌های نیرو و جهاد کشاورزی باید به حفظ میراث آب و کشاورزی توجه ویژه داشته باشند و این امر یک موضوع امنیتی است که سبب توسعه پایدار می‌شود.
کد خبر: ۸۸۱۰۲۴۳
|
۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴
حفظ میراث آب و کشاورزی امنیتی است / پیگیری تعیین حریم ویژه برای حرم حضرت معصومه(س)
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، محمدحسن طالبیان ظهر امروز در کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم که در تالار مرکزی شهر برگزار شد، از بافت‌های ارزشمند تاریخی به عنوان سرمایه‌های کشور نام برد و اظهار کرد: تعیین حریم ویژه برای محدوده حرم مطهر حضرت معصومه(س) در سطح فراملی دنبال می‌شود چراکه نباید از اشتباهات گذشته پیروی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تکریم سکونت‌گاه‌های بزرگان دینی اهمیت بسیاری دارد، اضافه کرد: گردشگری فرهنگی سرمایه‌های مطلوبی را برای کشور به دنبال دارد به همین علت باید به دنبال استفاده از این ظرفیت باشیم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه کنگره تاریخ معماری و شهرسازی با عنایت دولت احیا شده است، تصریح کرد: این کنگره تا نیمه نخست اسفندماه در استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه 31 کتاب جامع از مقالات کنگره‌های استانی تاریخ معماری و شهرسازی تهیه می‌شود، عنوان کرد: این کنگره هر دو سال یک بار پیگیری شده و برنامه‌ریزی‌های لازم برای افزایش سطح کیفی آن دنبال می‌شود.

طالبیان خاطرنشان کرد: کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم در هشت محور مختلف مباحث را تقسیم‌بندی کرده است و به صورت تخصصی اهداف خود را دنبال می‌کند؛ پهنه‌های فرهنگی و جغرافیای موضوع‌های مختلف را زیر مجموعه خود قرار می‌دهند.

وی بررسی جایگاه سازه در معماری را از محورهای کنگره تاریخ معماری و شهرسازی برشمرد و عنوان کرد: موضوع منظرهای فرهنگی و تاریخی شهری در سطح ملی بسیار مهم شده است چراکه چالش‌های توسعه به خوبی در نقاط مختلف قابل مشاهده بوده و توسعه نیازمند توجه به مباحث تاریخی است.

طالبیان با تاکید بر اینکه معماران و شهرسازان قواعد بسیاری را در گذشته رعایت می‌کنند، مطرح کرد: نشانه‌های شهری پر اهمیت از جمله مباحث مرتبط با حوزه‌های فرهنگی در گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

وی توجه به راه‌های زیارتی و فرهنگی را از مباحث مهم کنگره تاریخ معماری و شهرسازی دانست و اضافه کرد: میراث آب و کشاورزی در شرایطی که کشور دچار بحران است، اهمیت بسیاری دارد هر چند این بحران در طول تاریخ وجود داشته است اما نیاکان راهکارهای مطلوبی برای رفع این بحران داشته‌اند.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه روش‌های حفاظت از منابع در گذشته به شیوه مطلوبی مورد توجه متخصصان قرار گرفته است، عنوان کرد: وزارت‌های نیرو و جهاد کشاورزی باید به حفظ میراث آب و کشاورزی توجه ویژه داشته باشند و این امر یک موضوع امنیتی است که سبب توسعه پایدار می‌شود.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های مختلف اجرایی باید در حفظ میراث شهرها مشارکت داشته باشند، تصریح کرد: استان قم توانسته در این راستا به نتایج مورد نظر برسد و از ظرفیت‌های مختلف استان در راستای رسیدن به اهداف مورد نظر کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم استفاده کند.

طالبیان با تاکید بر اینکه استان قم ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی بسیاری را به خود اختصاص داده است، گفت: میراث ناملموس و معنوی یکی از محوریت‌های اصلی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی است که استان قم می‌تواند در این بخش عملکرد قابل توجهی را رقم بزند.

وی حفظ میراث مدرن و معاصر را از نیازهای کشور دانست و اظهار کرد: حضور شخصیت‌های دینی در کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم نشان از توجه آموزه‌های دینی به حفاظت از ارزش‌های تاریخی و فرهنگی است.

طالبیان خاطرنشان کرد: سرمایه گذشتگان می‌تواند بستر مطلوبی برای رسیدن به پیشرفت‌های آینده باشد به همین علت نباید به بهانه توسعه به دنبال تخریب سرمایه‌ها و دستاوردهای گذشتگان باشیم.
ارسال نظرات