خبرهای داغ:
آیت‌الله مکارم شیرازی در همایش کتاب سال حوزه:

حوزه‌های علمیه نباید فقط مصرف کننده باشند / لزوم پرهیز از حاکمیت فرهنگ غربی بر نوشته‌های حوزوی

یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه حوزه‌های علمیه نباید فقط مصرف کننده باشند، گفت: حوزه نباید به داشته‌های گذشته تکیه کند بلکه باید تولید کننده باشد و برای پیشرفت علوم در عرصه‌های مختلف تلاش کند.
کد خبر: ۸۸۱۳۸۴۲
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
حوزه‌های علمیه نباید فقط مصرف کننده باشند / لزوم پرهیز از حاکمیت فرهنگ غربی بر نوشته‌های حوزوی
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی ظهر امروز در هجدهمین همایش کتاب سال حوزه که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با تاکید بر اینکه این همایش بالندگی حوزه‌های علمیه را به اثبات می‌رساند، اظهار کرد: حوزه علمیه برای فرزندان خود ارزش قائل است.

وی اضافه کرد: اینکه طی یک سال بیش از 800 عنوان کتاب در همایش کتاب سال حوزه ارائه و 130 مورد از آنها برای داوری به مراحل مختلف این همایش راه می‌یابد، نشان از پویایی حوزه‌های علمیه است چرا که افراد پژوهشگر مسیر علمای گذشته را در پیشرفت اسلام و مکتب اهل بیت(ع) ادامه می‌دهند.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه تولیدات مثبت باید به جامعه بشری ارائه شود، تصریح کرد: باید پاسخگویی به نیازهای جامعه بشریت مورد توجه قرار گیرد که در این راستا همایش کتاب سال حوزه نقش قابل توجهی دارد.

وی با بیان اینکه اسلام در عصر جاهلیت ظهور کرده است، مطرح کرد: اینکه در آن دوران قرآن کریم، سنت پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) اهمیت قابل توجهی به قلم و نوشتن داده نشان از یک معجزه است که تحولات بسیاری را برای امت اسلامی به دنبال داشته است.

آیت‌الله مکارم شیرازی از اهمیت قرآن کریم نسبت به امر کتابت یاد کرد و ادامه داد: کتابت به متن عقاید مذهبی وارد شده و به عنوان یک محور اصلی توسط شخصیت‌های مختلف دینی دنبال شده است.

وی با اشاره به اینکه دنیا و آخرت در محور کتابت‌ها تعریف می‌شود، عنوان کرد: همانطور که باغ جسم و روح انسان را سیراب می‌کند کتاب‌ها نیز باغ‌های علما هستند و هر کدام نیز می‌تواند جمعیت عالم را از نظر روحی سیراب کند.

این استاد برجسته حوزه یادآور شد: خداوند برای اینکه انسان در زندگی دچار اشتباهات نشود کتابت را به انسان آموخته است به همین علت انسان می‌تواند با استفاده از آن به پیشرفت و تعالی مورد نظر برسند.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس روایات دینی کتابت راهکار اصلی نگه داشتن علم است، مطرح کرد: اینکه مکتب و آیینی برخاسته از فضای جاهلیت طی دوره‌های مختلف توانسته آموزه‌های بسیاری را به جامعه بشری ارائه دهد، یک معجزه است.

آیت‌الله مکارم شیرازی اضافه کرد: حوزه‌های علمیه از گذشته با استفاده از شخصیت‌های دینی دست به قلم بوده به همین علت اکنون آثار بسیاری ماندگار مانده است که این آثار باید افزایش یابد و به آیندگان انتقال داده شود تا این حرکت علمی متوقف نشود.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه نباید فقط مصرف کننده باشند، اظهار کرد: حوزه نباید به داشته‌های گذشته تکیه کند بلکه باید تولید کننده باشد و برای پیشرفت علوم در عرصه‌های مختلف تلاش کند چراکه استعدادهای دینی همانند علامه‌های تاریخ در دوران کنونی نیز حضور دارند و باید برای آیندگان آثار مطلوبی را تالیف کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه علم پایانی ندارد، مطرح کرد: همایش کتاب سال حوزه مبارک بوده و می‌تواند فعال بودن حوزه‌های علمیه را برای همگان به اثبات برساند؛ برخی اوقات سوال می‌شود که وجوهات شرعی کجا مصرف می‌شود، تدوین کتاب‌ها که مبارزه با جهل و ظلم بوده یکی از منابع مصرفی وجوهات است.

وی خاطرنشان کرد: در کنار هر موهبتی آسیب‌هایی نیز وجود دارد به همین علت یک کتاب نیز می‌تواند آسیب‌هایی را به دنبال داشته باشد که پرهیز از روان‌نویسی، پرداختن به مباحث تکراری، سرقت‌های ادبی، بررسی مباحث بدون اهمیت، افزایش بیهوده صفحات در راستای تشریح مباحث حاشیه‌ای، شتاب‌زدگی و تقلید از فرهنگ غربی از جمله این آسیب‌هاست.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه پژوهشگران باید به نیاز مردم نگاه ویژه داشته باشند، یادآور شد: اینکه در کتاب‌های خود بدون بیان کردن نام افراد از سخنان دیگران استفاده کنیم، نادرست است؛ تولید آثار تکراری سبب بکارگیری نیروها می‌شود اما بازدهی کمتری دارد.

وی با اشاره به اینکه نباید فرهنگ غربی بر نوشته‌های حوزوی حاکم شود، تصریح کرد: برخی روش‌های حوزوی را کنار گذشته و به روش‌های دانشگاهی که از غرب گرفته شده می‌پردازند در حالی که فرهنگ‌های صحیح نباید به فراموشی سپرده شود.
ارسال نظرات