معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری اراک تاکید کرد

عدم نظارت کافی بر اشتغال اتباع بیگانه، عاملی در افزایش نرخ بیکاری

معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری اراک گفت: عدم نظارت کافی بر ورود و خروج و اقامت و اشتغال اتباع بیگانه که به‌صورت غیرمجاز بخشی از بازار اشتغال را در اختیار دارند، یکی از علل بالا بودن نرخ بیکاری و کاهش ضریب امنیت شغلی است.
کد خبر: ۸۸۱۴۶۵۶
|
۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ علیرضا زارعی ظهر امروز در جلسه ستاد ساماندهی اتباع خارجی در کلانشهر اراک که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد با اشاره به افزایش آمار حضور اتباع خارجی در اراک گفت: با توجه به اطلاعات به دست آمده مشخص شد که آمار اتباع خارجی غیر قانونی در استان روبه رشد است.

وی افزود: از همه دستگاه های مربوطه تقاضا دارم برای ساماندهی این افراد همکاری و تلاش لازم را داشته باشند و شرایطی را فراهم مهیا شود که شاهد حضور اتباع غیرقانونی در استان و شهرستان نباشیم.

معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری اراک با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درخصوص اتباع خارجی گفت: اتباع افغان‌ برادران دینی ما هستند نبایستی نسبت به آن‌ها بدرفتاری یا رفتار توهین آمیزی داشته باشیم. ولی حضور غیر قانونی آنان در سطح شهرستان مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورده است چراکه بدون پرداخت هیچ گونه عوارض در حال استفاده از فضای امنیتیف اقتصادی و اجتماعی موجود هستند.

زارعی ادامه داد: اکثر اتباع خارجی که در این استان اعم از افغانی، عراقی، بنگلادش و میانماری بدون شناسنامه یا هویت هستند که در بحث ازدواج با ایرانیان مشکلاتی را برای هم وطنان ما به وجود آورده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری اراک تصریح کرد: اتباع خارجی که در این شهر زندگی می‌کنند آنهایی که مجوز اقامت دارند که برای تمدید اقامت خود باید اقدام کنند و آنهایی که غیرمجاز در این شهر و دیار زندگی می‌کنند باید برخورد جدی درخصوص آنان داشته باشیم.

وی افزود: یکی از علل مهم گرایش کارفرمایان به جذب نیروهای خارجی اولا طلب دستمزد کم این افراد و ثانیا آماده به کار بودن نیروی کار خارجی در شرایط سخت است، این عوامل باعث شده برخی کارفرمایان سودجو با استفاده از فرصت‌طلبی، این افراد را به کار گمارند.


زارعی با اشاره به اینکه کارفرمایان برای معاف از برخی مزیت‌ها از اتباع خارجی استفاده می‌کنند، گفت:غیرمجاز بودن کارگر برای کارفرمای ایرانی ممکن است یک مزیت محسوب شود تا ضمن شانه خالی کردن از برخی مسئولیت‌ها از قبیل بیمه و مالیات با سوءاستفاده از شرایط خاص کارگر غیرمجاز و موانع قانونی پیش‌روی او، جهت مطالبه حقوق قانونی وی بیشترین بهره را از این قبیل کارگران خارجی داشته باشد.

معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری اراک تصریح کرد: عدم نظارت کافی بر ورود و خروج و اقامت و اشتغال آن دسته از اتباع بیگانه که به‌صورت غیرمجاز بخشی از بازار اشتغال را در اختیار دارند، یکی از علل بالا بودن نرخ بیکاری و کاهش ضریب امنیت شغلی است که مستقیم یا غیرمستقیم بر جریان‌های مختلف اقتصاد و رفاه اجتماعی تاثیرگذار خواهد بود.

صدور کارت الکترونیکی برای اتباع افغان

وی ادامه داد: به علت شبیه بودن چهره افغانها نسبت به هم و عدم شناسایی آنها از چهره، مصوب شده است که برای شناسایی هر یک از افراد اتباع خارجی کارت الکترونیکی صادر شود تا از هویت و شخصیت دیگری سو استفاده نشود.

زارعی به همکاری همه دستگاههای مربوطه اشاره کرد و گفت: اگر همه دستگاه‌های مربوطه وظایف خود را به موقع و به جا انجام دهند قطعا همه این مشکلات این حوزه برطرف خواهد شد.

وی بااشاره به حضور افغان ها در روستاها گفت: از تمامی بخشداران و دهیاران تقاضا داریم که این اتباع غیرمجاز را شناسایی و به فرمانداری ها گزارش دهند. هم چنین از طریق خانه بهداشت آدرس آنان به ماموران برای بازرسی داده شود.

زارعی به یکی دیگر از مصوبات جلسه اشاره کرد و گفت: در این جلسه مصوب شد که شهرداری ها که پروژه‌های عمرانی بزرگی دارند در یکی از بندهای قاونی خود مقرر کنند که حق استفاده از کارگران افغانی و بیگانه را در ساخت پروژه‌ها را ندارند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات