معاون رئیس جمهور خبر داد

پرداخت تسهیلات رونق تولید به 13 هزار واحد تولیدی در کشور/پرداخت مطالبات کارگران «هپکو» تا پایان سال جاری!

معاون رئیس جمهور گفت: امسال ۱۳هزار واحد تولیدی از تسهیلات رونق تولید در کشور بهره‌مند شده‌اند.
کد خبر: ۸۸۱۵۸۶۲
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۷

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ محمدباقر نوبخت شامگاه 11 بهمن‌ماه در ششمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مرکزی در محل استانداری مرکزی حضور در چنین جلساتی را فرصتی برای مدیران و مسئولان استانی و کشوری برشمرد و گفت: در این جلسات مدیران و مسئولان در یک گفت و شنود متقابل همه موانع و مشکلات را در کنار ظرفیت‌های موجود استان احصاء می‌شود.

وی افزود: اگر اهداف راهبردی نظام اسلامی را در یک جمله تلخیص کنیم قطعا آن واژه توسعه است که در عالی‌ترین سند فرادستی نظام بعد از قانون اساسی که چشم انداز ۲۰ ساله است، نخستین هدف راهبردی، توسعه یافتگی در افق ۱۴۰۴ و ایستادن در جایگاه نخست اقتصادی و علم و فناوری در منطقه تعریف شده است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: توسعه در سال ۱۳۹۵ که سال وصل کننده برنامه های پنجم و ششم توسعه است برای دولت از دو مسیر دنبال می‌شود، توسعه از طریق رفع موانع تولید در واحدهای بخش غیردولتی و توسعه از طریق تسریع در تکمیل طرح های عمرانی دولتی از دیگر مولفه‌های مورد پیگیری برای سال جاری بود.

نوبخت با بیان اینکه در بخش توسعه از طریق رفع موانع تولید مقرر شد به ۷۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی شناسایی شده در کشور که با نیمی از ظرفیت واقعی خود فعالیت داشتند یا راکد بودند ۱۶هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود و چون این واحدها غیردولتی بودند این تسهیلات بانکی به عنوان سرمایه در گردش و سرمایه ثابت در اختیار این واحدها قرار گیرد.

وی افزود: در این بخش براساس گزارشات استاندار مرکزی ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات رونق برای ۷۰۰ واحد تولیدی ارائه شده است. و در سطح ملی نیز ۱۳هزار واحد از این تسهیلات رونق تولید استفاده کرده‌اند و امیدواریم موانع تولید تا حدودی رفع شود البته می دانیم که این کار در مسیر سرعت بخشی به رونق تولید بسیار ناکافی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: در بازدید از دو واحد صنعتی استان «هپکو» و «واگن‌پارس» در جریان مشکلات این واحدها که نمادی از سایر واحدهای تولیدی استان هستند قرار گرفتم. ظرفیت بالایی در بخش صنعت داریم و در چنین وضعیتی که نیازمند رشد اقتصادی و پویایی هستیم این واحدها با کمتر از۴۰ درصد ظرفیت فعالیت می کنند.

نوبخت با بیان اینکه حل مشکل این واحدها نیازمند بودجه است، گفت: بی شک رفع مشکلات این واحدهای تولیدی استعانت مالی می‌طلبد در حالی که دولت در وضعیت مالی مطلوبی نیست. البته نسبت به سال گذشته که نفت را زیر 30 دلار به فروش می‌رساندیم وضعیت بهتری داریم ولی باز هم با مشکلات مالی مواجه هستیم.

وی افزود: اینکه می‌گوئیم وضعیت خوبی داریم نسبت به پیش بینی‌هایی که برای فروش نفت داشتیم، است وگرنه نسبت به چهار سال قبل که درآمدهای حاصل از فروش نفت در کشور سالانه ۱۱۹ میلیارد دلار بود، نیست.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: بروز مشکلات و حوادث غیرمترقبه ای همچون سیل، سرمازدگی محصولات کشاورزی، شیوع آنفلوآنزای مرغی و سایر موارد و جبران این خسارت ها نیازمند بودجه است که دولت بایستی با خزانه محدود به فکر رفع این مشکلات هم باشد. البته ارزش کار دولت این است که در وضعیت تنگنای مالی بتواند شرایط را مدیریت کند.

نوبخت با تاکید بر اینکه توسعه مفهومی وسیع را شامل می‌شود، گفت: بعد از جنگ جهانی دوم حداقل تا 20 سال نظریه پردازان توسعه تصور می‌کردند که رشد اقتصادی 5 تا 7 درصد می تواند مفهوم جبران کننده ویرانی‌ها و تلفات این جنگ باشد. بنابریان بخش غیردولتی را نیز فعال کردند توسعه به معنای تولید ثروت و توزیع عادلانه ثروت. امروز مفهوم بزرگتری از توسعه مطرح شد و انقلاب اسلامی باید برای دست یابی به توسعه بر اساس الگوی مد نظر مقام معظم رهبری که حداقل 6 بعد از ابعاد توسعه را بشناسد که فرهنگ به عنوان یکی از ابعاد و زیرساخت‌های توسعه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در این استان که یک استان صنعتی است فرهنگ بر مبنای دین مورد توجه است و توسط نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی دنبال می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: در بُعد مالی استان مرکزی 246 میلیارد تومان برای طرح های عمرانی در دولت سهمیه دارد و در کنار آن 460 میلیارد تومان از اعتبارات سفر ریاست جمهوری و 500 میلیارد تومان نیز برای سال 96 استان تخصیص پیدا کرده که در مجموع 929 میلیارد تومان اعتبار به استان تخصیص یافته است.

نوبخت با اشاره به پیگیری موضوعات مرتبط به استان ها در سازمان برنامه و بودجه گفت: هر موضوعی در سازمان برنامه و بودجه مسئول مرتبط خود را دارد و موارد مطرح شده و تصمیمات گرفته شده در شورای برنامه ریزی و توسعه استان ها کاملا قابل پیگیری است.

وی افزود: برای واحدهای صنعتی استان واگن پارس و هپکو به گونه‌ای برنامه ریزی خواهیم کرد که بخشی از مطالبات کارگران این واحدها تا پایان سال جاری پرداخت شود و تصمیمات لازم را برای فعال کردن این واحدها اتخاذ کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات