خبرهای داغ:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم:

کشت پسته جایگزین باغات انار شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: 20 درصد از اراضی کم بازده استان طی دو سال اخیر حذف شده و به جای کاشت محصول انار که پر مصرف بوده، کاشت پسته افزایش داشته است.
کد خبر: ۸۸۱۷۸۸۷
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹
کشت پسته جایگزین باغات انار شد
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم،  محمدرضا طلایی ظهر امروز در همایش منطقه‌ای حاشیه کویر مرکزی ایران که در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی استان برگزار شد، با اشاره به اینکه از چاه‌های عمیق برای تمام اراضی استان استفاده می‌شود، اظهار کرد:روان آب ورودی به سفره‌های آب زیر زمینی که در سال‌های گذشته 500 میلیون متر مکعب بوده، اکنون به صفر رسیده است.

وی با بیان اینکه سطح آب‌های زیر زمینی سالانه یک میلیون متر مکعب کاهش می‌یابد، اضافه کرد: شوری آب‌های زیرزمینی دو برابر شده است در حالی که قم در انتهای یک حوضه آبریز قرار دارد و 80 درصد این حوضه خارج از استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خاطرنشان کرد: در دشت مسیله 170 حلقه چاه مجاز وجود دارد و در 40 کیلومتری این دشت نیز چندین برابر چاه‌های مجاز، چاه‌های غیر مجاز مورد استفاده قرار می‌گیرد که این اقدامات چاه‌های کشاورزی منطقه را مورد تاثیر قرار داده است.

وی با تاکید بر اینکه شوری آب قم به زودی به استان‌های مجاور می‌رسد، عنوان کرد: با وجود اینکه چهار رودخانه به دریاچه نمک قم راه دارد اما طی سال‌های متوالی آبی به این دریاچه اضافه نشده است.

طلایی از تلاش سازمان جهاد کشاورزی استان قم برای بهینه کردن مصرف آب یاد کرد و ادامه داد: از سال 90 تا 92 فقط 150 هکتار از اراضی استان به سامانه آبیاری نوین تجهیز شد اما طی دو سال اخیر این سامانه در 6 هزار و 500 هکتار از اراضی قم اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان با درخواست سازمان جهاد کشاورزی در راستای صرفه جویی در مصرف آب، کارکرد خود را از هشت هزار و 700 ساعت به پنج هزار ساعت کاهش دادند، مطرح کرد: 20 درصد از اراضی کم بازده استان طی دو سال اخیر حذف شده و به جای کاشت محصول انار که پر مصرف بوده، کاشت پسته افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم از کاهش 50 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی یاد کرد و ادامه داد: امیدواریم در این حوزه بتوانیم به تعادل‌بخشی مورد نظر برسیم.

وی با تاکید بر اینکه در مورد تامین منابع آب مشکل خاصی نداریم، تصریح کرد: مشکل کنونی شیوه مدیریت آب است که رفع این مشکل باید از راهکارهای عملیاتی و کارشناسی شده استفاده کنیم.
ارسال نظرات