خبرهای داغ:
معاون استاندار گلستان؛

مردم نگران مایحتاج شب عید نباشند/ زیرساخت استان گلستان بر مبنای اقتصاد کشاورزی است و نه صنعتی

معاون استاندار گلستان گفت:مردم نگران مایحتاج شب عید نباشند 950 تن سیب و پرتقال شب عید در گلستان تامین شد.
کد خبر: ۸۸۲۴۸۷۹
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از گرگان، محمود ربیعی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلشتان اظهار کرد: مردم نگران مایحتاج شب عید نباشند جلسات تنظیم بازار از هفته‎های قبل در استان تشکیل شد با توجه به اینکه سرمازدگی مرکبات را در استان شاهد بودیم مردم اصلا دلهره نداشته باشند 600 تن پرتغال و 350 تن سیب درختی قرمز و زرد خریداری شده است.

وی تصریح کرد: 400 تن پرتغال از جیرفت و 200 تن پرتغال از استان مازندران خریداری شده و سیب‎های شب عید نیز از دماوند تهیه شده است، همچنین حواله واردات 500 تن برنج هندی را گرفتیم که به نمایندگی فروش خواهیم داد تا با قیمت 3 هزار و 800 تومان در بازار عرضه شود شکر نیز با قیمت 2 هزار و 855 تومان و در حد نیاز استان تهیه شده است

* 650 میلیارد تومان به واحدهای تولیدی تسهیلات تزریق شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری گلستان با اشاره به اینکه نمایشگاه عرضه بهاره در این ایام خواهیم داشت، افزود: نمایشگاه بهاره در محل نمایشگاه بین‎المللی گرگان برگزار می‎شود و محصولات با قیمت مناسب‎تری به مردم عرضه خواهد شد، تمامی شهرستان‎های استان برای برگزاری نمایشگاه بهاره مجوز گرفتند.

ربیعی در خصوص اعتبارات بانکی بیان کرد: در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مطرح شد که 350 عقد قرارداد توسط بانک‎ها انجام گرفته است و 423 میلیارد و 209 میلیون تومان به واحدهای تولیدی و صنعتی پرداخت شد که از لحاظ پرداخت اعتبارات در مقایسه با 31 استان در جایگاه ششم قرار داریم.

وی با اشاره به اینکه 230 میلیارد تومان تسهیلات تولید به واحدهای تولیدی پرداخت شده است، ابراز کرد: در مجموع 650 میلیارد تومان به واحدهای تولیدی تسهیلات تزریق شد.

* سالانه 50 میلیارد تومان هزینه‎های دولت در بخش آرد و نان کمتر شده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری گلستان در خصوص فعالیت‎های پروازی در فرودگاه بین‎المللی گرگان گفت: طی 10 ماه امسال 172 هزار و 168 نفر از طریق فرودگاه گرگان جابه‌جا شدند ماهانه 17 هزار و 270 نفر از طریق پرواز جابه‌جا می‎شوند مقاصد پرواز نیز از سه مرکز به هشت مرکز با احتساب پروازهای خارجی افزایش یافته است.

ربیعی در خصوص وضعیت فرودگاه کلاله افزود: برای این فرودگاه باید بازار ایجاد کنیم دولت همیشه نمی‎تواند سوبسید ایجاد کند باید با کمک مردم و دولت رونق فرودگاه کلاله را تسهیل کرد.

وی با اشاره به وضعیت بخش آرد و نان نیز اظهار کرد: پائین آوردن هزینه‎های مازاد دولت در بخش آرد و نان یکی از کارهای خوب بوده است؛ میانگین مصرف آرد ماهانه در سال 1370 حدود 15 کیلوگرم به ازای هر نفر بود که این میزان مصرف امسال به 7 کیلوگرم در ماه کاهش یافته است.

به گفته ربیعی؛ سالانه 50 میلیارد تومان هزینه‎های دولت در بخش آرد و نان کمتر شده است و 17.5 درصد از آرد گندم در بخش نانوایی‎های آزادپز استفاده می‎شود.

* زیرساخت استان گلستان بر مبنای اقتصاد کشاورزی است و نه صنعتی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری گلستان در پاسخ به این سؤال که چرا استان گلستان در دولت تدبیر و امید در جذب سرمایه‎گذار موفق نبوده است، ابراز کرد: سرمایه‎گذاری زمانی انجام می‎شود که زیرساخت‎های لازم وجود داشته باشد، امکاناتی نظیر آب، برق، گاز، جاده، امنیت و تسهیلات لازم باید برای سرمایه‎گذار فراهم باشد.

ربیعی افزود: در گذشته مدل رفتاری اقتصادی برای استان گلستان در سطح کلان دیده نشد 91 درصد بنگاه‎های تولیدی استان خرد و کوچک هستند و 6 درصد بنگاه‎های استان نیز از نوع متوسط و کمتر از سه درصد جزو صنایع بزرگ و مادر است، اینها گپ تاریخی است که باید برای برون رفت آن تلاش شود.

وی تاکید کرد: باید قبول کنیم که زیرساخت استان گلستان بر مبنای اقتصاد کشاورزی است و نه صنعتی؛ با این موضوع باید صادقانه برخورد کنیم اقتصاد کشاورزی با سرمایه‎گذاری خارجی جواب نمی‎دهد و سرمایه‎گذار، سرمایه کلان برای بخش کشاورزی هزینه نمی‎کند هرچند سرمایه‎گذاری خارجی خرد در بخش کشاورزی داشتیم اما اقتصاد کلان نبود.

* هنوز در تب اقتصاد می‎سوزیم

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری گلستان با اشاره به اینکه در جذب سرمایه‎گذاری خارجی استان‎های گلستان، گیلان و مازندران تقریبا در یک رده هستند، اظهار کرد: کاراکتر اقتصادی استان گلستان با کشاورزی دیده شده است و ما هنوز نتوانستیم آن را صنعتی کنیم در زمینه منطقه آزاد تجاری، راه آهن، بندرخشک، جزیه آشوراده گام‎های بلندی برداشتیم که می‎تواند فاصله‎ها را کم کند.

ربیعی با بیان اینکه اقتصاد کشور تب دارد، گفت: ما هنوز در تب اقتصاد تب می‎سوزیم، تجاری‎سازی، ثبات قیمت‎ها، کنترل تورم و ایجاد امید شرایط  امیدوارکننده‎ای به وجود آورده است امیدواریم شرایط بهتر شود و هر دولتی که در آینده روی کار آید با نگاه عقلایی، منطقی و واقع‎بینانه شرایط کشور را درک و برنامه‎ریزی کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها