فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان مطرح کرد

مدیریت جهادی مهم‌ترین نیاز کشور در زمان حال

فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با بیان اینکه مهم‌ترین نیاز کشور در زمان حال وجود مدیریت جهادی است، گفت: برای مدیریت جهادی مقام معظم رهبری 6 شاخص کار، تلاش، محاسبه با خدا، علم، تدبیر و درایت را معرفی کرده است.
کد خبر: ۸۸۲۸۶۵۶
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، سردار غلامعلی ابوحمزه در نشست بصیرتی با بسیجیان و کارکنان بانک مسکن با اشاره به تعبیر امام خامنه ای (مد ظله العالی ) در تبیین اهداف حرکت امام راحل از سال 41 اظهار داشت : اهداف ایشان در پنج مرحله تشکیل انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی خلاصه می شود.

وی با بیان اینکه در زمان حال در شرایط دولت اسلامی و به نوعی در جامعه اسلامی قرار داریم، گفت: باید به سوی تشکیل تمدن نوین اسلامی که آرمان اصلی است در حرکت باشیم..

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) همدان در تببین وظایف مدیر موفق، به 10 مورد اشاره کرد و بیان داشت : اگر این 10 مورد با دقت نظر منطقی و عقلایی مورد توجه قرار گیرد انسان می تواند به بهترین وجه کارش را به نتیجه برساند.

وی برنامه ریزی را به عنوان اولین وظیفه یک مدیر موفق عنوان کرد و ابراز داشت : این چیزی که امروزه بر زبان ها جاری است که مشغله زیاد است و کارها به نتیجه نمی رسد و به مشکل برمی خورد دلیلش عدم برنامه ریزی در زندگی است.

ابوحمزه با بیان اینکه انسان مومن و متعهد باید در کارش برنامه ریزی داشته باشد، گفت : لازمه پیاده‌سازی فرهنگ بسیجی به معنای واقعی وجود برنامه ریزی است و کارها به واسطه برنامه ریزی به اوج و نتیجه می رسد.

وی با اشاره به تفاوت های انسان‌ها در توانمندی ها، روحیات، ظرفیت ها و خلقیات افزود : بر این اساس باید هر فرد برنامه ریزی مختص به خود داشته باشد.

فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان تصیم گیری و تصمیم سازی را به عنوان دومین رکن موفقیت مدیر برشمرد و بیان داشت : ما در تصمیم سازی مشکل نداریم ولی در تصمیم گیری دچار مشکل هستیم.

وی ادامه داد: تصمیم سازی در بخش کارشناسی باید صورت گیرد و اگر یک مدیر می‌خواهد موفق شود باید با مشورت در تصمیم سازی دیگران را نیز دخیل کند و در نهایت در تصمیم گیری خود از بین بهترین تصمیم های ارائه شده یکی را انتخاب کند تا کار به نتیجه برسد

ابوحمزه ایجاد انگیزه را به عنوان سومین عامل موفقیت مدیر معرفی کرد و اظهار داشت : مهم ترین نکته که برای رشد و تعالی انسان اثرگذار است انگیزه های معنوی است.

وی انگیزه های معنوی را از دلایل تشکیل بسیج ادارات دانست و عنوان کرد: از دلایل پردازش به ایثارگران، جانبازان، شهدا و الگوهای مورد قبول جامعه اسلامی انگیزه های معنوی است.

فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با بیان اینکه بهترین عامل انگیزه ، انگیزه معنوی و روحی است، تصریح کرد : ایجاد انگیزه یکی از نکات محوری در بحث مدیریت فردی ، خانوادگی و اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه تکلیف گرایی از نکات اصلی و محوری زندگی امام راحل است، ابراز داشت: تکلیف در انسان ایجاد انگیزه می کند.

ابوحمزه اضافه کرد : اگر انسان بتواند نفس مطمئنه را در خود ایجاد کند به نفس مطمئنه می رسد و یک مدیر در محیطی که هست باید این انگیزه را در بین افراد مجموعه اش پرورش دهد.

وی در بیان چهارمین عامل موفقیت مدیر به موضوع سازماندهی و ساماندهی اشاره کرد و اظهار داشت : این دو مورد در مدیریت گاه به اشتباه گرفته می شود، سازماندهی این است که از صفر شروع کنیم و وقتی سازماندهی انجام شد و به مرور زمان اشکالات کار را با ساماندهی برطرف سازیم و نظارت و پیگیری موثر داشته باشیم.

فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان ارتباط قلبی را به عنوان پنجمین عامل مهم در موفقیت مدیر معرفی کرد و بیان داشت: مهم ترین ارتباط، ارتباط روحی و قلبی است و در جبهه های جنگ، حالات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری این چنین است که قلب بر قلوب حاکم است.

وی با بیان اینکه ارتباط نباید ابلاغی ، بخشنامه ای و دستور العملی باشد، تصریح کرد : اگر این چنین باشد کار به نتیجه نمی رسد و یکی از نکاتی که در نهج البلاغه به عنوان وظایف امت نسبت به امام بیان شده این است که در شکارا و در پنهان امت امامشان را باید دوست داشته باشند.

* اگر به پیگیری اهمیت داده شود بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد

ابوحمزه در بحث مدیریت به بحث هماهنگی اشاره کرد و بیان داشت: به تعبیر مقام معظم رهبری باید هدف مشخص شود ، بر اساس هدف برنامه ریزی صورت گیرد و بر حسب برنامه اقدامات لازم انجام شود که با هماهنگی در هدف ، هماهنگی در برنامه و اقدام هماهنگ کار به نتیجه می رسد.

وی با اشاره به وجود پیگیری کارها و فعالیت ها در برنامه ها به عنوان یکی از وظایف مدیر تصریح کرد: پیگیری این نیست که جلسه، ابلاغیه، تماس، نامه و از این قبیل کارها را انجام دهیم بلکه باید هر کس در هر جایی که کاری به او واگذار شده آن را آنچنان دنبال کند که بین خود و خدای خود به این جمع‌بندی برسد که این کار قابل اجرا است یا نیست.

فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با بیان اینکه اگر به موضوع پیگیری در کشور اهمیت داده شود بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد، گفت : باید دقت شود در چه زمین‌هایی باید سرمایه‌گذاری شود تا جهت گیری کار به نتیجه قابل قبول برسد.

وی نظارت را به عنوان یک دیگر از وظایف و عوامل موفقیت مدیر معرفی کرد و در بیان آن افزود : نظارت نباید استدلایی باشد که این نظارت فقط به بازدید و سرکشی و اطلاع ختم می شود یکی از دلایلی که نظارت ها در کشور ما به نتیجه نمی رسد این است که نظارت‌ها استدلایی است.

ابوحمزه بهترین نظارت را نظارت استصوابی دانست واضافه کرد : این نظارت به امرو نهی و تصمیم گیری منجر می شود و مشخص می شود کا انجام شود یا خیر و اگر قصو و مشکلی داشته دلیل ان چه بوده است.

وی کنترل را به عنوان یکی دیگر از ارکان موفقیت مدیرت برشمرد و عنوان کرد : نظارت هم باید کمی و هم کیفی ، و هم تاثیرگذار باشد.

فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان ادامه داد : باید ببینیم تاثیرگذاری در اقدامات انجام شده به چه نحو بوده است ، ومردم را به چه اندازه به انقلاب و اسلام نزدیک کرده ، چه اندازه معنویت را افزایش داده ، چه اندازه ارزش ها را حاکم کرده و ایا امیدوار کننده و تاثیر گذار بوده است ؟ و نباید یک روند ثابتی داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت وجود تشویق و تنبه در بین کارکنان افزود : ما باید برای این مبنا داشته باشیم و باید انسان دلسوز و پرکار مورد تشویق قرار گیرد تا زمینه رشد بیشتر فراهم شود و این ها نکاتی است که اگر مدیر به انها اهتمام ورزد به طور قطع در کارش موفق خواهد شد.

ابوحمزه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مهم ترین نیاز کشور در زمان حال وجود مدیریت جهادی است، گفت: برای مدیریت جهادی مقام معظم رهبری 6 شاخص کار ، تلاش، محاسبه با خدا ، علم ، تدبیر و درایت را معرفی کرده است اگر فردی بخواهد متوجه این شود که مدیریتش جهادی است یا خیر کار خود را با این شاخصه ها مقایسه کند.

وی با بیان اینکه لازمه دولت سازی شکل گیری مدیریت جهادی است، تصریح کرد : علت موفقیت رزمندگان در دفاع مقدس مدیریت جهادی است.

فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان، سردار سلگی را پرورش یافته مکتب مدیرتی جهادی معرفی کردو با بیان اینکه در فرهنگ انسان های مجاهد و متدین خستگی معنا ندارد، ابراز داشت : 8 هزار شهید استان و 12 شهید مدافع حرم تبلور و تجلی مدیریت جهادی هستند و در مدیریت جهادی خستگی معنا ندارد چرا که کار نیت کار فقط برای رضای خداوند است.

وی با اشاره به تفسیر سوره حمد حضرت امام خمینی(ره) هرگونه حمد و سپاس از اشخاص را در اصل تشکر از خدا دانست و یادور شد : اگر ما امروز از ازادگان و سرداران و شهدا و ایثارگران یاد می کنیم و از انان تشکر می کنیم در اصل از خدا تشکر می کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات