خبرهای داغ:
رئیس انجمن روانشناسی اسلامی:

حوزه قم با روانشناسی ارتباط تنگاتنگی دارد

رئیس انجمن روانشناسی اسلامی با تاکید بر اینکه حوزه علمیه قم همانند دیگر بخش‌های جامعه با روانشناسی ارتباط جدی و تنگاتنگی دارد، گفت: خدماتی که حوزه‌های علمیه در حوزه روانشناسی می‌تواند ارائه کند بسیار متنوع و متعدد است.
کد خبر: ۸۸۳۱۰۶۲
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۲
حوزه قم با روانشناسی ارتباط تنگاتنگی دارد
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کاویانی عصر امروز در دیدار اعضای انجمن روانشناسی اسلامی با آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با بیان اینکه روانشناسی در زندگی مردم جایگاه‌های مشخصی دارد، اظهار کرد: روانشناسی طی دو دهه اخیر در حوزه‌های سلامت، اقتصاد، بازار و عرصه‌های مختلف جایگاهی را در ایران اسلامی به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اینکه حوزه علمیه قم همانند دیگر بخش‌های جامعه با روانشناسی ارتباط جدی و تنگاتنگی دارد، اضافه کرد: خدماتی که حوزه‌های علمیه در حوزه روانشناسی می‌تواند ارائه کند بسیار متنوع و متعدد است چرا که حوزه در بخش‌های مختلف کشور تاثیر گذار است.

رئیس انجمن روانشناسی اسلامی از فعالیت 6 مرکز آموزشی اسلامی در عرصه روانشناسی یاد کرد و گفت: موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت، مجموعه‌های تخصصی امام رضا(ع) و امام خمینی(ره)، پژوهشگاه جامعه‌المصطفی‌العالمیه و برخی دیگر از مجموعه‌های حوزه در عرصه روانشناسی اسلامی عملکرد مطلوبی داشته‌اند.

وی با اشاره به فعالیت 20 استاد برجسته در هیأت علمی انجمن روانشناسی اسلامی عنوان کرد: اکنون دوره‌های آموزشی برای مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دستور کار قرار گرفته است و تا کنون افراد بسیاری در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند.

کاویانی با بیان اینکه انجمن روانشناسی اسلامی با مشارکت بخش‌های مختلف حوزوی فعالیت‌های مختلفی را دنبال می‌کند، تصریح کرد: توسعه علم روانشناسی با تاکید بر منابع اسلامی، گسترش نظریه‌پردازی اسلامی، تلاش برای افزایش مهارت روانشناسان و تولید محتویات مورد نیاز از رسالت‌های این انجمن است.

وی برگزاری 37 نشست علمی، 12 میزگرد تخصصی، 18 دوره آموزشی، اجرای 11 طرح آموزشی، تولید 50 عنوان محصول صوتی و تصویری و راه‌اندازی سایت روانشناسان اسلامی را از اقدامات انجام شده در انجمن روانشناسان اسلامی برشمرد و ادامه داد: نزدیک به 90 چکیده مقاله برای کنگره علوم انسانی اسلامی توسط نیروهای این انجمن فرستاده شده است.

کاویانی از کسب رتبه‌های برتر ملی توسط انجمن روانشناسان اسلامی یاد کرد و افزود: این انجمن به پشتوانه سازمان‌های مختلف فعالیت‌های خود را به صورت چشمگیر دنبال کرده‌اند.

این پژوهشگر حوزوی با تاکید بر اینکه روانشناسی اسلامی در دو بعد قابل بررسی است، اظهار کرد: رفع نیاز دانشگاه‌ها و مجموعه‌های پژوهشی اسلامی و رسیدن به افق‌های بلند مدت برای تحول اسلامی در علوم انسانی از اهداف مورد نظر انجمن روانشناسان اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه حمایت علما و مراجع تقلید سبب تقویت فعالیت‌های انجمن روانشناسی اسلامی می‌شود، مطرح کرد: امیدواریم اعضای این انجمن بتوانند هر ساله با مراجع تقلید دیداری داشته باشند تا از رهنمودهای آنان در راستای رسیدن به افق‌های بلند خود استفاده کنند.

کاویانی خاطرنشان کرد: فراهم‌سازی دیدگاه‌های روانشناختی در حوزه دین به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گرفته است چرا که موارد متعددی از موضوع‌های روانشناسی در دین مورد توجه قرار گرفته و می‌توان آنها را استخراج کرده و در مجموعه مشخصی انتشار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه دین مبین اسلام برای امور متفاوت انسان در عرصه‌های مختلف دستورات مشخصی را ارائه کرده است، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم از اصول روانشناسی اسلامی در ابعاد مختلف زندگی استفاده کنیم.

کاویانی با بیان اینکه انجمن روانشناسی اسلامی به دنبال فعال‌سازی ظرفیت طلاب حوزه‌های علمیه است، اظهار کرد: این انجمن می‌تواند فعالیت‌های پژوهشی خود را در اختیار بخش‌های مختلف قرار داده و با استفاده از ظرفیت‌های ملی در راستای تحول در علوم روانشناسی به عنوان یک محور حرکت کند و پرچم‌دار فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی در این عرصه باشد.
ارسال نظرات