خبرهای داغ:
یادبود بزرگان

آیت‌الله فاضل لنکرانی مرجعی انقلابی و بیدار

«مرجع تقلید مجاهد، انقلابی، بیدار و پر تحرک»، بخشی از تعابیر رهبر انقلاب درباره آیت الله شیخ محمد فاضل لنکرانی است.
کد خبر: ۸۸۳۳۶۴۰
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۷
آیت‌الله فاضل لنکرانی مرجعی انقلابی و بیدار
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، این ایام، دهمین سالروز ارتحال مرجع عالیقدر جهان تشیع و استاد فرزانه حوزه علمیه قم، آیت الله شیخ محمد فاضل لنکرانی است.

به همین مناسبت، در مسجد اعظم قم و همزمان در 11 کشور جهان، یادبود عروج ملکوتی آن عالم ربانی برگزار شد، شخصیتی که ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی فراوانی داشت و شاید بتوان سه ویژگی زیر را به عنوان نقاط برجسته زندگی و سیره آن مرجع عظیم الشأن بازخوانی کرد.

یکی از این ویژگی‌ها، ارادت فراوان آن عالم جلیل القدر به حضرات معصومین (ع) و به‌ویژه حضرت صدیقه کبری (س) است.

به همین دلیل بود که مرحوم آیت الله فاضل، حداقل هر هفته یکبار و بلکه دو بار، در منزل خود مجلس ذکر اهل بیت (ع) برگزار می‌کرد. این مجلس در تمام روزهاى جمعه سال در کنار تمام مناسبت‌هاى مذهبى مانند روزهاى ولادت یا شهادت حضرات معصومین (ع) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) تشکیل می‌شد.

این مراسم باشکوه، از دوران کودکى آیت الله فاضل، در منزل پدرى وی برگزار مى‌شد و در واقع یک یادگارى ارجمند، از پدر بزرگوارش – که خود از علمای اعلام و فضلای حوزه‌های علمیه بود - به حساب مى‌آمد.

این یادگاری همچنان هم به عنوان یک سنت باارزش، در خاندان آن مرجع معظم و به‌ویژه در روزهای جمعه ادامه دارد و دوستداران آن عالم ربانی، با حضور در منزل وی، هم در مجلس ذکر اهل بیت (ع) شرکت می‌کنند و هم یاد آن عالم سفر کرده را گرامی می‌دارند.

اما حکایت ارادت ویژه آیت الله فاضل لنکرانی به حضرت سیده نساء العالمین (س) تا آنجاست که خود معظم له درباره آن بانوی آسمانی می‌گفت: "من 50 سال درس خواندم، تدریس کردم، شاگرد تربیت کردم و کتاب نوشتم، اما به هیچ کدام از اینها در آن دنیا امید ندارم. آنچه به آن امید دارم، فقط فاطمه زهراست و فریادی که برای ایشان زدم."

و اینچنین بود که معظم له در ایام فاطمیه به دیدار معبود شتافت و آنگونه که اطرافیان وی درباره آخرین روزهای حیاتش نقل می‌کنند، وی در بیشتر اوقات آن روزها، ساکت و در حالت فکر بود و تلاش داشت تا خود را برای سفری ابدی مهیا کند.

نقل است که او در منزل یا بیمارستان، تقریبا هر نیم ساعت یک بار چشمهایش را باز می‌کرد و می‌گفت: «صلّی اللّه علیک یا فاطمه الزهراء.»

در یکی از روزهایی که معظم له در بیمارستان بستری بودند؛ روزی پرسیدند که چند روز به شهادت حضرت صدیقه کبری (س) باقی مانده است. وقتی متوجه شدند که 6 روز به شهادت آن حضرت به روایت فاطمیه دوم باقی مانده است، امر فرمود که ایشان را به قم ببرند، امری که البته با مخالفت پزشکان مواجه شد؛ اما اصرار ایشان سبب شد تا پزشکان هم کوتاه بیایند.
سرانجام آن مرجع عالیمقام در سالروز شهادت حضرت ام ابیها (س) در قم تشییع شد که عملا نشان‌دهنده پیوند عمیق معنوی معظم له با حضرت فاطمه زهرا (س) است.

دیگر ویژگی بسیار مهم آن عالم عامل، همراهی همیشگی اش با انقلاب و نهضت انقلابی حضرت امام و رهبر انقلاب بود.

آیت‌ الله فاضل لنکرانی به عنوان یکی از شاگردان حضرت روح الله، از روزهای نخست نهضت خمینی کبیر، با آن امام انقلابی همراه شد که بارها دستگیری و زندان شدن و همچنین حدود سه سال تبعید به مناطقی مانند یزد و بندر لنگه، خود گویای شدت مبارزه آیت‌الله فاضل با رژیم ستمشاهی است.

در این باره باید به این نکته هم توجه داشت که نام آیت الله فاضل نه تنها در اکثر قریب به اتفاق اعلامیه‌های منتشر شده از سوی عالمان دینی قم و در حمایت از نهضت انقلابی حضرت امام به چشم می‌خورد، بلکه برخی از اعلامیه‌ها حتی با قلم خود او نوشته شده و به رشته تحریر درآمده است.

آیت الله فاضل لنکرانی در عین حال پس از ارتحال حضرت امام و انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از سوی مجلس خبرگان رهبری به رهبری انقلاب، حمایت کامل خود را از ایشان ابراز فرمود و تا پایان عمر، خدمتگزار انقلاب و حوزه‌های علمیه باقی ماند.

ویژگی دیگر در سیره عملی آیت الله فاضل، دغدغه همیشگی معظم له نسبت به تربیت طلاب و همنوایی با آنهاست.

آیت الله فاضل حتی در دوران مرجعیت هم با وجود نامساعد بودن آب و هوا در برخی از ایام سال، در قم می‌ماند و می‌فرمود:

«وقتی می‌بینم طلبه‌ها در قم در زیرزمین‌ها و اتاق‌های تنگ و تاریک و در فضای محدود زندگی می‌کنند، دیگر آرامش ندارم تا بخواهم به فکر راحتی خود باشم و به مناطق خوش آب و هوا بروم.»

در عین حال ایشان دستور می فرمود که برایش لباس‌های معمولی و ارزان قیمت تهیه کنند و وقتی دلیل این امر را جویا می‌شدند؛ می‌فرمود:

"می‌خواهم با طلبه‌ها همنوا باشم تا وقتی آنها مرا می‌بینند؛ تحمل سختی و تنگدستی برایشان دشوار نباشد."

در عین حال یکی دیگر از نزدیکان آیت الله فاضل درباره این ویژگی دلسوزی آن مرجع عالیقدر نسبت به همه اقشار مستضعف، چنین نقل کرده است:

«بسیاری مواقع بود که وقتی خدمتشان می‌‌رسیدیم، ایشان ناراحت بودند، وقتی دلیل ناراحتی را می پرسیدیم می‌‌گفتند که ناراحتی ام از این است که سیب زمینی گران شده است! می‌‌گفتیم خب سیب زمینی گران شده، چرا شما ناراحت هستید؟! ایشان هم می‌‌گفتند که من حساب می‌کنم؛ می‌بینم کارگری که چند فرزند دارد و سر سفره، نان و سیب زمینی به بچه‌هایش می‌‌دهد، چه باید بکند.

برای همین ناراحت هستم.»

پس از ارتحال آن مرجع عالیمقام بود که رهبر معظم انقلاب، در بخشی از پیام تسلیت خود چنین فرمودند:

"بسم الله الرحمن الرحیم
انّا لله و انّا الیه راجعون

با تأسف و تأثر فراوان از ارتحال فقیه مجاهد مرحوم مغفور حضرت آیت ‌الله آقای فاضل‌ لنکرانی رضوان ‌الله ‌تعالی ‌علیه اطلاع یافتم.

این ضایعه‌‌ای سنگین برای حوزه‌ علمیه‌ و ملت شریف ایران است.

حوزه‌ علمیه یکی از استوانه‌‌های علمی و تحقیقی و یکی از استادان برجسته‌ خود و ملت ایران یکی از مراجع تقلید انقلابی و بیدار و پُرتحرک خود را از دست داد. ایشان در سال‌های طولانیِ دوران اختناق در شمار برجستگانی از حوزه‌ علمیه‌ قم بودند که در میدان‌های گوناگون مبارزات حضور داشته و رنج تبعید را به جان خریدند و پس از پیروزی انقلاب از جمله‌ روحانیون نامداری بودند که نقش‌های مهمی در همه‌ موارد حساس ایفاء کردند.

رحمت خدا بر ایشان باد ... .»
حسن شیخ حائری
ارسال نظرات