خبرهای داغ:
مشاور سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه‌های علمیه:

استقلال حوزه در گرو نهادینه شدن فرهنگ وقف است/ با سمینار و مقاله وقف ترویج نمی‌شود

مشاور سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه‌های علمیه گفت: بخشی از موقوفات در سطح کشور به حوزه‌های علمیه اختصاص دارد که با نیت واقفین برای احداث مدارس علمیه و نشر و توزیع کتب علمی و معارف دینی و ترویج فرهنگ دینی صرف می‌شود.
کد خبر: ۸۸۴۷۸۲۹
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
استقلال حوزه در گرو نهادینه شدن فرهنگ وقف است/ با سمینار و مقاله وقف ترویج نمی‌شود
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی‌مهر در خصوص برنامه کمیته وقف در حوزه‌های علمیه گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه در بخشی از فعالیت‌های خود بحث فرهنگ دینی و مشق مبلغان اعزامی از سازمان و ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) در فصول تبلیغی را مورد توجه قرار داده است.

وی ادامه داد: این سازمان هر ساله در فصول تبلیغی 15 هزار مبلغ ثابت و اعزامی را زیرپوشش قرار می‌دهد که در امامزادگان شریف فرزندان اهل بیت(ع) و اماکن مقدسه و مناطق محروم به تبلیغ مشغول هستند.

مشاور سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: بخشی از فعالیت‌های سازمان اوقاف به ترویج فرهنگ قرآنی اختصاص دارد که در این باره فعالیت‌های روستایی، استانی، منطقه ای و بین المللی را شامل می‌شود و سازمان اوقاف در این حیطه فرهنگ قرآن اعم از حفظ، ترتیل، برگزاری سمینارها و تفسیر و فعالیت‌های موضوعی در زمینه قرآن با حضور اساتید برجسته مورد توجه قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه بخشی دیگر از فعالیت‌های این سازمان در خصوص موقوفات است، گفت: بخشی از این موقوفات به حوزه‌های علمیه اختصاص دارد بطوریکه با فضل و عنایت الهی و به برکت نیات خیر خواهانه صالحین موقوفات فراوانی را به خود اختصاص داده است، باید توجه داشت که استقلال حوزه‌های علمیه زمانی تحقق می‌یابد که فرهنگ وقف را در مسیر احداث مدارس علمیه، نشر، توزیع کتب علمی و معارف دینی قرار دهیم و آن را ترویج کنیم.

رضوی‌مهر خاطرنشان کرد: البته در مرتبه بالای علمای سترگ و طراز اول، شخصیت‌هایی را سراغ داریم که موقوفات بزرگی را در زمینه دینی، حوزوی و تبلیغی دارند، امروز هم مراجع تقلید رَقَباتی را که در دفاتر خود اختصاص داده‌اند را وقف کرده و یک دایره حقوقی برای حوزه‌ها زیر نظر مدیریت حوزه علمیه و سازمان امور خیریه به نام " کمیته وقف" تشکیل شده است.

عضو کمیته وقف حوزه‌های علمیه پیرامون وظایف این کمیته گفت: این کمیته با سفر به استان‌های مختلف موقوفات را شناسایی می‌کند و زمینه ایجاد موقوفات جدید را فراهم می‌آورد.

وی افزود: این کمیته موقوفات در حدود 6 سال است که فعالیت می‌کند اما با دستور جدید مدیریت حوزه‌های علمیه سامانه جدیدی طراحی شده که امیدواریم فعالیت‌ها به صورت متمرکز و شکوفایی موقوفات حوزه‌های علمیه تداوم داشته باشد.

نماینده طلاب و فضلای همدان در حوزه علمیه قم ادامه داد: نباید ترویج وقف را در حد برگزاری سمینار، یا نوشتن مقاله بدانیم، بلکه باید با اعزام سفیران وقف برگرفته از مبلغان نمونه در فصول مختلف سال و مناسب‌های لازم، مردم را به سمت این هدف آرمانی جهت بخشیم.

وی تاکید کرد: حوزه‌های علمیه از دیر باز با موقوفات اداره می‌شدند و این ارتباط تنگاتنگ مردم با حوزه‌های علمیه و مردمی بودن روحانیت را به اثبات می‌رسد، خاستگاه انقلاب اسلامی از حوزه‌های علمیه بوده و باید میان حوزه و نظام همواره تعامل و ارتباط برقرار باشد.

رضوی‌مهر افزود: عدم وابستگی به بودجه‌های دولتی برای مصارف شخصی روحانیت همیشه مورد تاکید بزرگان بوده است و تا به امروز هم به همین روال بوده است از این پس نیز باید تأمین نیازهای شخصی روحانیت از برکت وجود صاحب الامر که توسط نواب ایشان و مقام معظم رهبری و سایر مراجع فراهم می‌گردد صورت بگیرد.

ارسال نظرات