خبرهای داغ:
استاد برجسته دانشگاه:

حفظ پایداری بیابان‌ها نیازمند توسعه فرآیندهای تثبیت زیستی خاک است

یکی از اساتید برجسته دانشگاه با اشاره به اینکه بیابان‌های پایدار استان در حال تبدیل به بیابان‌های ناپایدار است، گفت: حفظ وضعیت پایداری بیابان‌ها نیازمند توسعه فرآیندهای تثبیت زیستی خاک است چرا که این فرآیند در سطح ملی می‌تواند تاثیرگذاری بسیاری را به دنبال داشته باشد.
کد خبر: ۸۸۵۲۳۳۷
|
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۱
حفظ پایداری بیابان‌ها نیازمند توسعه فرآیندهای تثبیت زیستی خاک است
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، فاطمه تابنده ظهر امروز در نخستین همایش ملی بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در حوضه مرکزی ایران که در تالار مفید دانشگاه قم برگزار شد، با بیان اینکه بهینه‌سازی فرآیند تثبیت زیستی خاک در مهارت ریزگردها موثر است، اظهار کرد: در این راستا می‌توانیم از طراحی آزمایشی تاگوچی به عنوان یکی از روش‌های تثبیت خاک به روش زیستی استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در طرح آزمایشی مذکور تحریک ترسیب کربنات کلسیم به روش میکروبی دنبال می‌شود، اضافه کرد: این روش برای کاربردهای متفاوت در مهندسی ژئوتکنیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این استاد برجسته دانشگاه خاطرنشان کرد: برای صرفه‌جویی در زمان و مواد آزمایش و برای غربالگری به عنوان مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر بر فرآیند و سطوح مختلف آن از روش طراحی تاگوچی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیابان‌های پایدار استان در حال تبدیل به بیابان‌های ناپایدار است، عنوان کرد: حفظ وضعیت پایداری بیابان‌ها نیازمند توسعه فرآیندهای تثبیت زیستی خاک است چرا که این فرآیند در سطح ملی می‌تواند تاثیرگذاری بسیاری را به دنبال داشته باشد.

تابنده با بیان اینکه ریزگردهای استان قم تهدیدهای جدی را به دنبال دارد، تاکید کرد: همگان باید این تهدیدها را جدی بگیریم تا بتوانیم در راستای رفع آنها گام برداریم.

ارسال نظرات