خبرهای داغ:

کنگره بین‌المللی "فقیه فقه نظام" در قم برگزار می‌شود

قائم‌مقام دبیرکل کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام گفت: این کنگره بین‌المللی در راستای منویات مقام معظم رهبری در جهت تربیت فقیه فقه نظام اجتماعی در قم برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۸۶۱۴۹۳
|
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
کنگره بین‌المللی
به گزارش  خبرگزاری بسیج از قم،‌ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی در نشست خبری نخستین کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام که در پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تربیت فقیه فقه نظام اجتماعی اظهار داشت: فقه برای مجموع تکالیف فردی مکلفان از غنای مطلوبی برخوردار است.

وی با اشاره به نیاز جامعه به پژوهش در عرصه‌های مختلف فقه و نظریه‌پردازی افزود: عرصه نظام‌های اجتماعی به یک مرکز حوزوی مستقل احتیاج دارد و به همین علت پژوهشگاه فقه و نظام تشکیل‌ شده و با تعریف سرفصل‌های مشخص به فعالیت و پژوهش پرداخته است.

قائم‌مقام دبیرکل کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام از اعضای هیئت‌ امنا این مرکز یاد کرد و گفت: این پژوهشگاه با هدف نظریه‌پردازی و پژوهش با همت جمعی از بزرگان حوزه از جمله آیت‌الله اراکی و سید هاشم حسینی بوشهری به‌عنوان هیئت‌ امنا آغاز به‌کار کرد.

وی از شهید صدر به‌عنوان نخستین پژوهش‌گر در این عرصه نام برد و تصریح کرد: این پژوهشگاه به دنبال ایجاد بسترهای مناسب برای حوزه در عرصه فقه نظام‌های اجتماعی بوده و نخستین کسی که به‌صورت علمی و جدی به این عرصه قدم گذاشت مرحوم شهید صدر است.

حاج ابوالقاسم دولابی بزرگداشت اندیشه آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر در عرصه  فقه نظام‌های اجتماعی مورد توجه قرارداد و خاطرنشان کرد: شهید صدر در پاسخگویی و تثبیت فقه نظام‌های اجتماعی قدم‌های بزرگی برداشته و ما با این کنگره و انجام کار پژوهشی در این مرکز قصد ادامه راه وی را داشته و می‌خواهیم در راستای تبیین بهترین راهکارها قدم برداریم.

 در ادامه این نشست حجت‌الاسلام محمدرضا پهلوانی مسئول روابط عمومی دبیرخانه کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام افزود: کنگره فقیه فقه نظام در سطح بین‌المللی برگزار شده و در حاشیه کنگره فقیه فقه نظام به‌منظور نمایش دستاوردهای این کنگره نمایشگاهی برگزار می‌شود.

وی از همکاری تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، مرکز علوم اسلامی نور، اساتید عالی حوزه، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، وزارت ارشاد و مجمع عمومی جامعه مدرسین قدردانی کرد و گفت: کنگره فقیه فقه نظام در سطح بین‌المللی برگزار شده و به همین خاطر همه نهادها و مجموعه‌های مختلف باید در این عرصه مشارکت داشته باشند.

سپس حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدحسن کلی شیردار معاون علمی کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام نیز به تبیین محورهای این کنگره پرداخت و خاطرنشان کرد: نخستین محور این کنگره تدوین نظام اجتماعی به‌گونه‌ای که  اصول فقه به معنای علمی آن در حوزه‌های علمیه به‌عنوان ابزار استخراج احکام قرار گیرد.

وی از جامع بودن دین اسلام در همه عرصه نام برد و تصریح کرد: همه ابعاد فقه نظام به‌خوبی قابل‌ بررسی بوده و باید در همه حوزه‌ها برنامه جامع و کارآمدی استخراج‌کنیم تا مورد استفاده همه جوامع حتی غیردینی هم قرار گیرد.

معاون علمی کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام با اشاره به پژوهش‌های مرحوم شهید صدر در عرصه آموزه‌های اقتصادی افزود: فقدان الگوها و برنامه‌های مدون در حوزه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و امور اجتماعی سبب آشفتگی جامعه شده و پدیده‌های نامرغوب در این حوزه‌ها نشان‌دهنده کم‌کاری در این امر است.

 کلی شیردار با بیان اینکه دین می‌تواند تولید برنامه کرده و به تربیت نخبگان بپردازد گفت: نظام اسلامی بسیاری از نظام‌های مختلف را مورد توجه قرار داده و باید در این زمینه به دنبال تربیت نخبگان و همچنین جریان‌شناسی فقهی فقه نظام بوده و نباید به دین  فقط در عرصه ایجاد نظام فردی نگاه کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین احمدی قمی در پایان این نشست خبری با بیان اینکه مراسم اصلی این کنگره نوزدهم فروردین‌ماه سال 97 برگزار می‌شود خاطرنشان کرد: برگزاری 10 پیش همایش در کشورهای مختلف در سال جاری از جمله عراق، لبنان، انگلیس و همچنین در استان‌های که امکانات و شرایط علمی خوبی داشته باشند را تا فروردین‌ماه خواهیم داشت.

معاون اجرایی کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام با بیان این موضوع که عمده محققان این عرصه از حوزه‌های شیعی هستند اما محدودیتی برای ورود علمای حوزه‌های غیرشیعی نیست اظهار داشت: ما از همه اندیشه‌ها در این عرصه استفاده کرده و آماده دیدن آثار در سه عرصه آموزش، پژوهش و تبلیغ فقه نظام هستیم و به برگزیدگان این عرصه‌ها نماد اصلی کنگره فقیه فقه نظام شهید صدر را اهدا خواهیم کرد.

ارسال نظرات