خبرهای داغ:
آیت‌الله خاتمی:

ولایت فقیه نص قانون و فصل الخطاب است/ امام خمینی(ره) فقه را از حجره‌ها به متن جامعه آوردند

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه ابعاد ولایت فقیه از سوی امام خمینی(ره) در کتاب «البیع» تبیین شده است، گفت: ولایت مطلقه فقیه تئوری نیست بلکه نص قانون و فصل الخطاب است و مشروعیت تمام احکام مسؤولان کشور بر مبنای ولایت فقیه است.
کد خبر: ۸۸۶۸۶۱۸
|
۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۸
ولایت فقیه نص قانون و فصل الخطاب است/ امام خمینی(ره) فقه را از حجره‌ها به متن جامعه آوردند
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت الله سید احمد خاتمی شنبه شب در مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) که از سوی مقام معظم رهبری و نهاد‌های حوزوی  در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به اینکه در مکتب اهل بیت(ع) انسان‌هایی تربیت شده اند که توانسته اند در تاریخ اثرگذار باشند، اظهار کرد: امام خمینی(ره) کسی است که جمع خوبی‌های علمای تاریخ اسلام را یکجا دارد و وقتی که ابعاد شخصیت امام راحل را مورد بررسی قرار می‌دهیم در می‌یابیم که ایشان یک انسان تمام عیار بودند.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) فقه را از حجره‌های مدارس علمیه به متن زندگی مردم آورد بیان کرد: ایشان نظریه ولایت فقیه را در بین فقهای اسلامی معرفی کرده و در عصر غیبت کبری نظریه ولایت مطلقه فقیه را معماری کرد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه امام راحل پس از پیروزی انقلاب اسلامی نظامی با هویت و اصالت اسلامی را شکل داد و این اقدام همان کار انبیای الهی است، اضافه کرد: در حکومت الهی برخلاف حکومت‌های مادی سعادت انسان‌ها دنبال می‌شود و امام در شرایطی حکومت دینی را شکل دادند که اندیشمندان جوامع دین را افیون ملت‌ها معرفی می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران دنیای غرب را غافلگیر کرد، یادآور شد: نظام اسلامی دارای ارکان مهمی است که می‌توان از خدامحوری به عنوان نخستین رکن تعیین کننده یاد کرد.

خاتمی با اشاره به اینکه هویت توحیدی نظام اسلامی قدرت استراتژیک انقلاب را در معادلات سیاسی تثبیت کرده است، یادآور شد: دزدان انسانیت که تا پیش از پیروزی انقلاب این کشور را مستعمره خود کرده بودند امروز بار دیگر می‌خواهد از پنجره دیگری در این امت نفوذ کنند.

وی با انتقاد از سند 2030 خاطرنشان کرد: امضای سندی که اساسا با مبانی دین مبین اسلام مغایرت دارد جایز نیست و مقام معظم رهبری و مراجع تقلید بر هویت بی دین این سند تاکید دارند.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: ما با کسی دعوا نداریم ولی وظیفه ما این است که امر به معروف و نهی از منکر کرده تا در محضر امام راحل(ره) سربلند باشیم.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه رکن دیگر نظام اسلامی ولایت مطلقه فقیه است، تاکید کرد: صاحب جواهر می‌نویسند اگر کسی این اصل را رد کند از متن دین بهره ای نبرده است.

خاتمی با بیان اینکه ابعاد ولایت فقیه از سوی امام خمینی(ره) در کتاب «البیع» تبیین شده است، خاطرنشان کرد: ولایت مطلقه فقیه تئوری نیست بلکه نص قانون و فصل الخطاب است و مشروعیت تمام احکام مسؤولان کشور بر مبنای ولایت فقیه است.

وی با اشاره به سخن امام خمینی که فرمودند «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد»، تاکید کرد: با وجود چنین اتمام حجتی چرا هنوز در برخی از کرسی‌ها گفته می‌شود که ولایت فقیه را قبول ندارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مردم سالاری دینی به عنوان رکن دیگر نظام اسلامی یاد کرد و افزود: حضور همه جانبه مردم موجب مقبولیت نظام اسلامی شده است و امام راحل(ره) مردم سالاری دینی را در قالب اسلام ناب محمدی به بشریت عرضه کرد.

وی در ادامه با اشاره به شرایط کشور در سال 88 یادآور شد: رهبر انقلاب در جریان فتنه از آرا مردم حمایت کردند و این حمایت و ایستادگی افق‌های روشنی از مردم سالاری دینی را به دنیا نشان داد.

ارسال نظرات