خبرهای داغ:
حجت‌الاسلام مومنی:

استغفار بهترین دعا است/ دعا کردن موجب آرامش انسان می‌شود

استاد حوزه علمیه قم گفت: بهترین دعا، استغفار است، اگر دعا نکنیم و در برابر خدا استکبار داشته باشیم وارد جهنم می‌شویم،
کد خبر: ۸۸۶۹۹۲۹
|
۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۴
استغفار بهترین دعا است/ دعا کردن موجب آرامش انسان می‌شود
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی شامگاه سه شنبه در جلسه سخنرانی در دفتر مرحوم آیت‌الله بروجردی با اشاره به آثار دعا کردن اظهار کرد: انس گرفتن با خدا در زندگی‌ها مغفول شده است و انسان با دعا کردن آرامش پیدا می‌کند و از بی‌قراری‌ها خلاص می‌شود.

وی ادامه داد: انسان با دعا کردن انرژی پیدا می‌کند، در بحران‌های کنونی روح و روان انسان با دعا کردن به آرامش دست می‌یابد، اما از این مساله غافل هستیم. دعا رذیلت‌های اخلاقی را از انسان دور می‌کند و کدورت‌های روانی را از انسان می‌زداید، وسوسه‌های شیطان با انس با خدا از بین می‌رود، شیطان تلاش زیادی برای وسوسه کردن انسان می‌کند و انسان باید همیشه به یاد خدا باشد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: دعا کردن آثار زیادی دارد و این آثار در روایات ائمه معصومین(ع) بیان شده است، اگر انسان کار خودش را به خدا واگذار کند، به مقام‌های بالا می‌رسد و حاجت‌های مادی و معنوی انسان با دعا کردن برآورده می‌شود.

مومنی با اشاره به معنای دعا اظهار کرد: دعا به این معنا است که انسان عملی انجام بدهد و حرفی بزند که به واسطه آن جلب توجه خدا و پس از آن خواسته خود را مطرح کند، دعا توجه دادن مدعو به سوی داعی برای جلب منفعت یا دور کردن ضرر است.

وی ادامه داد: اگر انسان عملی انجام بدهد که خدا را به سمت خود میل دهد، آن دعا است، کودکان پیش از طرح خواسته خود عملی انجام می‌دهند و پس از آن خواسته خود را مطرح می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: زمانی که گره در کار انسان می‌خورد، او باید به سراغ خداوند برود، حقیقت دعا این است که انسان خودش را نیازمند مطلق بداند، انسان باید برای همه چیز خودش دعا کند، البته انسان علاوه بر دعا باید حرکت هم داشته باشد.

مومنی با اشاره به ضرورت یقین در دعا کردن اظهار کرد: انسان باید در هنگام دعا کردن به کار خدا یقین داشته باشد، اینکه خداوند به ما اجازه می‌دهد که دعا کنیم، نشانه این است که خدا ما را می‌خواهد.

وی ادامه داد: اگر دعا نکنیم و در برابر خدا استکبار داشته باشیم، وارد جهنم می‌شویم، انسان باید در دعا زیاد بخواهد، خدا در مورد اجابت دعا وعده داده و وعده الهی محقق شدنی است، باید تنها به خدا امید داشته باشیم و همه چیز از آن خدا است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: غرق در نعمت‌های خداوند هستیم، اما قدر این نعمت‌ها را نمی‌دانیم در حالی که باید خدا را به خاطر نعمت‌هایش شکر کنیم.

مومنی با اشاره به ضرورت شکر خدا اظهار کرد: شکر نعمت‌های خداوند یک کار ضروری است، همین که سالم هستیم و زندگی می‌کنیم، باید خدا را شکر کنیم و اگر گناهی از انسان سر زد، او باید از خدا عذرخواهی کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که انسان گرفتار است، باید به سراغ دعا برود چرا که اذکار الهی مجرب است و ائمه معصومین(ع) در موقعیت‌های سخت ذکرهای الهی را می‌گفتند.

ارسال نظرات