خبرهای داغ:
حجت‌الاسلام رفیعی در قم:

ثروت‌اندوزی مسئولان سبب رنجش مردم و بدبینی آن‌ها به‌نظام می‌شود

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه قانون اساسی موضوع ثبت لیست اموال به قوه قضاییه را مطرح کرده است گفت: ثروت‌های هنگفت سبب رنجش مردم و بدبینی آن‌ها به‌نظام می‌شود و مسابقه ثروت‌اندوزی برای کارگزاران جمهوری اسلامی خوب نیست.
کد خبر: ۸۸۷۰۲۷۰
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱
ثروت‌اندوزی مسئولان سبب رنجش مردم و بدبینی آن‌ها به‌نظام می‌شود
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی ظهر امروز در سخنرانی که در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به ابعاد مادی و معنوی جنگ احزاب اظهار داشت: وظیفه ما این است که در هر کاری ابتدا با اسباب مادی و طبیعی امور را پیش ببریم اما با توکل بر خدا باید از او استمداد بجوییم تا خداوند نیز با امداد غیبی به یاری ما بیاید، البته قرار براین نیست که تمام امور زندگی انسان از راه امداد غیبی حل شود.

وی با بیان اینکه آیه دهم سوره احزاب دارای نکات دقیقی است، افزود: مسلمانان در زمان پیامبر اکرم(ص) سه دسته بودند، نخستین گروه مؤمنان باایمان قوی بودند و دسته دوم انسان‌هایی که از ایمان قوی برخوردار نبودند و دسته سوم منافقان هستند که تنها ادعای ایمان می‌کردند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در جنگ احزاب سه حالت در مؤمنان سست‌ عنصر پیدا شد، عده‌ای از ترس چشم‌هایشان خیره مانده بود، جمعی از ترس جان و نفسشان به شماره افتاده بود و عده‌ای دیگر نیز از ترس سوءظن به خدا داشتند.

رفیعی انواع ترس را موردتوجه قرارداد و گفت: ترس از آینده، ترس از خدا و ترس از مرگ به خاطر معصیت، ترس‌های خوبی هستند اما ترس از سرزنش افراد، داشتن اولاد و ترس از ازدواج خوب نیست و باید به فکر حل آن بود چرا که بر اساس روایات سه امر ترس، بخل و حرص در انسان مؤمن راه ندارد.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی با تأکید بر صبر انسان در امور مختلف گفت: انسان دارای اختیار است و نباید هر کاری انجام دهد و بگوید که خدا خواسته است بلکه باید تمام وظیفه خود را در انجام امور انجام دهد و بعد توکل بر خداوند داشته باشد به این معنا که آن بخشی از کار که در دست انسان است باید انجام دهد و نتیجه را به خداوند واگذار کند.

رفیعی با بیان اینکه برای ریخته شدن ترس خوب است که آیه آخر سوره قمر را بسیار بخوانیم، افزود: سفارش بسیاری بر قرائت سوره ملک شده است چرا که در روایات آمده که خواندن این سوره سبب معاف شدن انسان از سؤال و جواب و عذاب قبر می‌شود چرا که مالک و قادر همه‌چیز خداوند است و نباید ترس به خود راه داد.

وی به ریشه‌های ترس اشاره کرد و گفت: نخستین عامل ترس حب دنیا است، انفاق نکردن و نرفتن به جبهه به دلیل وابستگی به دنیا است و وابستگی به دنیا ترس، بخل و حرص‌آور است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه قانون اساسی موضوع ثبت لیست اموال به قوه قضاییه را مطرح کرده است، گفت: ثروت‌های هنگفت موجب رنجش مردم و بدبینی آن‌ها به‌نظام می‌شود، مسابقه ثروت‌اندوزی برای کارگزاران جمهوری اسلامی خوب نیست.

رفیعی با بیان اینکه وابستگی به دنیا گاهی سبب کافر شدن انسان می‌شود تصریح کرد: مال‌داری بد نیست بلکه اسیر دنیا شدن و وابستگی به اموال خوب نیست همچنین چشم داشتن به مال مردم مورد مذمت ائمه(ع) و بزرگان است.

وی کوتاهی در عمل را عامل دیگر ترس بیان و خاطرنشان کرد: انفاق مال سبب ریخته شدن غم و ترس انسان می‌شود، اما کوتاهی در عمل عاملی برای ترس از اعمال می‌شود، البته انسان مؤمن باید از معاد ترس داشته باشد اما ترس‌های موهوم و بی‌خود معنا ندارد.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی به رفتن حجاج به مکه اشاره کرد و گفت: تمام ائمه(ع) در زمان ظالمان به خانه خدا رفته‌اند، در نتیجه خانه خدا به هیچ قیمتی نباید تعطیل شود البته بدون قرارداد و تضمین نباید زائر فرستاده شود اما نباید حج را تعطیل کرد چرا که کسی که مستطیع باشد و خانه خدا نرود مسلمان از دنیا نمی‌رود.

رفیعی تأکید کرد: اگر انسان استطاعت مالی داشته باشد باید به خانه خدا بروند و نباید ترس‌های موهوم به خود راه داد البته عقل حکم می‌کند که همه جوانب را بسنجد و بعد اقدام به عمل کند چرا که اگر همه امور به قضای الهی است پس برای چه باید ترسید و ترس‌هایی که منشأ عقلایی ندارد باید از انسان دور شود.

ارسال نظرات